Gå til innhold

Tips for å øke sperre prosent på lamellsperrer

Ranger emnet


Hersker Hans

Anbefalte innlegg

Fant et bra tips på http://www.autopower.se på gjør det sjælv mekartips.

 

hadde en slitt 25% lamellsperre som bare spant på et hjul. Skrudde den fra hverandre, trodde det skulle være mere komplisert inni der enn det var. Tok lamellene fra hverandre og så at 2 lameller så litt slitte ut/hadde noen spor. Det sitter 2 fjærer der som klemmer sammen lamellene. Så jeg prøvde et dirty triks jeg fant på autopower. Nemlig å shimme opp lamellene litt så fjærene klemmer hardere. Satt inn en 0.4 stålshim som jeg klippet til med platesaks. trengs ikke noe voldsom presisjon på passformen så vidt jeg kan se. Jeg burde jo byttet til nye lameller. Men jeg var litt utålmodig og bare skrudde det sammen. sperra sperrer som en drøm nå hvertfall. 0.4 skulle tilsvare 60% sperre.

 

Har slitt lamell sperre på den andre bimmern min og. tenkte jeg skulle kjøpe nye lameller og sette inn 0.8 mm shim der. Så blir den litt hissigere den og. Mindre sluring er jo bra for diffen og skulle man tror.

 

Får se hvor lenge det holder da.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om detta går på sperra di, men på lamelsperrene til Ford og opel (ZF) Fjerner vi fjærplata og leger in en ekstra lamelplate og mellom plate. Ingen fjærspen lenger bare trykket fra diffen som presser lamelene, funker som f... Sperra blir også mye mer holdbar da det blir 100% mere lamelflate. Detta høres kanskje vilt ut men detta er det jeg kjører på min capri mkI cosworth og det holder der.

Capri mkI cosworth Driver.

Sponsorer: Face motorsport, Oljeskift expressen, rseuroford, varingskollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by as.

Vet ikke om detta går på sperra di, men på lamelsperrene til Ford og opel (ZF) Fjerner vi fjærplata og leger in en ekstra lamelplate og mellom plate. Ingen fjærspen lenger bare trykket fra diffen som presser lamelene, funker som f... Sperra blir også mye mer holdbar da det blir 100% mere lamelflate. Detta høres kanskje vilt ut men detta er det jeg kjører på min capri mkI cosworth og det holder der.

 

Dette blir vel nesten som sveisa sperre? Låser den så mye at begge hjula går likt rundt uansett?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må prøve seg fram til riktig justering, det gjør man med tykkelsen på mellom platene.

En rask måte å kontrolere på er å holde igjen den ene utgående akslen å bruke moment nøkel på den andre da bør ca. 100NM. Før sperra slepper tilsvare ca. 75% sperre virkning.

 

ellers pleier det å funke bra bare lammelpakka "flukter" med der endestykket havner.

 

vet ikke om detta ble forstålig men.

Capri mkI cosworth Driver.

Sponsorer: Face motorsport, Oljeskift expressen, rseuroford, varingskollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by as.

Man må prøve seg fram til riktig justering, det gjør man med tykkelsen på mellom platene.

En rask måte å kontrolere på er å holde igjen den ene utgående akslen å bruke moment nøkel på den andre da bør ca. 100NM. Før sperra slepper tilsvare ca. 75% sperre virkning.

 

ellers pleier det å funke bra bare lammelpakka "flukter" med der endestykket havner.

 

vet ikke om detta ble forstålig men.

 

Jo det ble veldig forståelig, takk. Skal prøve moment nøkkel testen på neste lamell sperre jeg skal space litt. Trenger litt mere sperring på den andre bimmern.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by as.

Man må prøve seg fram til riktig justering, det gjør man med tykkelsen på mellom platene.

En rask måte å kontrolere på er å holde igjen den ene utgående akslen å bruke moment nøkel på den andre da bør ca. 100NM. Før sperra slepper tilsvare ca. 75% sperre virkning.

 

ellers pleier det å funke bra bare lammelpakka "flukter" med der endestykket havner.

 

vet ikke om detta ble forstålig men.

 

Vil ikke sperrevirkningen variere på hvor tung en bil er i rævva? blir vel flisespikkeri uansett.

 

Jammen ikke sikker på hvordan sperre som sitter på 190.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Vil ikke sperrevirkningen variere på hvor tung en bil er i rævva? blir vel flisespikkeri uansett.

 

Jammen ikke sikker på hvordan sperre som sitter på 190.

 

Vil vel heller variere i forhold til dreiemoment og utveksling. Kraften som må til for å "overvinne" diffbremsen må jo være en prosentandel av den totale kraften på drivhjulene... -eller?:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår