Gå til innhold

handleliste

Ranger emnet


sløv

Anbefalte innlegg

Hei eg lurte på om noen hadde noen (SERIØSE) ideer til en handleliste med grom deler til en b21 motor som eg hadde tenkt å fikse litt på...

 

tenkte innenfor rimelighetens grenser da selvfølgelig, men slk at eg gjerne får en motor som kan yte nok til mine små, ehh, "søndags-turer" om eg kan kalle det det...:P

 

om mulig ta gjerne med pris og hvor man kan kjøpe delen(e)

 

 

på forhånd takk...!

Året's sitat : "Lakendrifting"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sløv

vel, er vel snakk om ca. 10K

 

mener det er en b21a er ikke helt sikker, er hvertfall ikke turbo, og det er forgasser...

 

Tenker du dobble gassere++++

 

elle aktiv dødshjelp (turbo)?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør vurdere å sjekke hva det koster deg å kjøpe en motor med mer effekt som grunnlag, da det gjerne kan spare deg tid og penger.

 

Om du derimot vil gjøre det for å gjøre det, er det vel en annen sak..

 

Vanlige trim-ting, er vel:

kamaksel

effektfilter

dobble gassere

effektanlegg (ikke overdriv, ellers taper du effekt!)

porte toppen

bytte diverse i motoren

 

det blir fort dyrere enn å kjøpe en b230ft motor og justere den til ca. 200hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sløv

tenkte egentlig ikke å dra veldig sinnsykt mye ut av den da, men slik at det er brukbart lissom, og hadde håpet på å holde meg uten turbo foreløpig, men vi får se hva som skjer, tar fremdeles imot tips, og forslag..

 

du har jo b234 motoren også, jeg har sett den til salgs for 6-8.000kr.

 

dvs. en 2.3 16v motor

den har vel greit nok drag orginalt, tror jeg.

du kan også fjerne balanseaksler i toppen og visstnok tjene 10% på det, samt du kanvel tjene litt på å fjerne den eksterne oljepumpen har jeg hørt.

 

Den eksterne oljepumpen gjør at den kan ha et ekstremt lavt tomgangsturtall, iflg. kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

du har jo b234 motoren også, jeg har sett den til salgs for 6-8.000kr.

 

dvs. en 2.3 16v motor

den har vel greit nok drag orginalt, tror jeg.

du kan også fjerne balanseaksler i toppen og visstnok tjene 10% på det, samt du kanvel tjene litt på å fjerne den eksterne oljepumpen har jeg hørt.

 

Den eksterne oljepumpen gjør at den kan ha et ekstremt lavt tomgangsturtall, iflg. kilder.

 

Motoren er jo helt ok,men om den skal sitte i en 240 er den liksom ikke helt "bolt on" da....Fjerne oljepumpa?:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tilbake til b21 motorn, hvilke endringer ville eg tjene mest på( uten å bytte motor) :P

 

høvle..? hvor mye..?

 

porte..?

 

effekt anl. ?

 

kam...?

 

nye gassere..? hvilke...? enkel eller dobbel...?

 

 

er helt ny på dette her "trimme greiene" hihi... :P

Året's sitat : "Lakendrifting"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sløv

men tilbake til b21 motorn, hvilke endringer ville eg tjene mest på( uten å bytte motor) :P

 

høvle..? hvor mye..?

 

porte..?

 

effekt anl. ?

 

kam...?

 

nye gassere..? hvilke...? enkel eller dobbel...?

 

 

er helt ny på dette her "trimme greiene" hihi... :P

 

altså, jeg har hørt at 2 dobble forgassere gir en forgassermotor like mye hk som en tilsvarende injection.

 

dvs. du kan vel forvente en 10-20hk

Men: Du får mer NM enn inj. bilen, da den allerede har mer nm. (iallefall b230a har mer nm enn b230e). Det er bare 2 mer nm, men den får jo en del ekstra med dobble forgassere.

 

En trimkam gir vel 10-15% max

Effektanlegg påstår folk gir 10-15%, men jeg vet ikke om det stemmer helt. Kanskje 5% er mer rèellt?

 

Du kan også ha grenrør, som gir litt..

 

Du kan ikke ha for lite motstand i eksosen, da taper du bare effekt!

 

Ellers, porting gir litt, effektfilter gir noen usle %.

 

Jeg tror ikke du klarer mer enn 150hk med effektanlegg, effektfilter, dobble gassere og trimkam.

 

ps. tror, da jeg har ikek testet selv.

 

husk:

2 x dobble forgassere: 5-6.000kr

forgassermanifoil til 2 x dobble gassere: 1000-1500 (tror jeg)

link til forgasserene: xxkr

trimkam: $$$

effektanlegg: 2-3.000kr

effektfilter: 200-800kr

etc etc

 

blir fort mye peng av dette.

 

ang økning av komp. husk at da trenger du sterkere gnist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår