Gå til innhold

Nye VW Bora offentliggjort

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by S-2000

Hah! De stjeler Honda Civic lykter, og frontfanger på sin nye GOLF, og nå skal BORA være en REN kopi av nye Accord?

 

Nå har det seg slik at Jetta/Vento/Bora er en sedan versjon av Golf, så likheter med Golfen må bare forventes... Men, er forøvrig helt enig med flertallet her. Jetta 4/Bora er en lekkerbisken sammenlignet..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fcuk

 

"The Jetta V will initially be offered early next year with an all-new 2.5l inline-5 cylinder derived from the V10 Lamborghini Gallardo engine. This engine will essentially be replacing the exising 2.0l 4-cylinder as the new base engine."

[/url]

 

Da prater vi. Knall at de kjører femsylindret igjen - er slik en herlich lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

 

Nå har det seg slik at Jetta/Vento/Bora er en sedan versjon av Golf, så likheter med Golfen må bare forventes... Men, er forøvrig helt enig med flertallet her. Jetta 4/Bora er en lekkerbisken sammenlignet..

 

Hei,

 

Tror du dessverre misforsto meg litt, og jeg var kanskje uklar...

 

Det jeg mente var at den nye Golfen bruker Civic-like lykter, samt frontfangeren er som tatt ut av Hondas egne brosjyrer...

 

Jeg fullstendig klar over at Boraen deler plattform med Golf på mye, men Boraen mente jeg ligner svært på Honda Accord som er nevnt ovenfor.

 

Håper jeg gjorde mitt første innlegg litt tydeligere nå...

 

Uansett, tragisk for Audi eiere som må leve med at VW bilene ser helt like ut... Da er det på tide å bytte selskap... Snart er Skoda og Seat mer unikt, og spesielt enn disse serieproduserte "like-alle-sammen" bilene fra VW/Audi biten.

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt logikken i at bilene SKAL være prikk like selv om de har samme eier? Det burde ikke være en naturlig utvikling hvis de har ønsker om å framstå som unike, men det har de tydeligvis ikke. Folka i designavdelingen kan ikke ha mye til baller sånn de holder på.

Det ser forøvrig ut som de prøver å øke størrelsen på Jetta/Bora opp mot Passat, men hva er vitsen med like biler både fysisk og estetisk.

Og en ting - Lamborghini og VW/Audi har faktisk mange felles/like deler i interiøret ;)

Er ikke lenge før de presenterer en Audi "supersportsbil" med Lamborghinimotor- og drivverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S-2000: bare for å plage deg så må jeg si

hva så om de har "bøffet" deler fra Honda ..

Honda er ikke noe flinkere selv..

din egen bil eks. har en front bøffet fra en Toyota..

 

Del Solen kom vel i 93?

redcrx_002.jpg

 

 

Men Yotaen den har bøffet fronten fra kom i 91 (Soarer)

Toyota%20Soarer%203071005.JPG

 

:D

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

Hei,

Tror du dessverre misforsto meg litt, og jeg var kanskje uklar...

Det jeg mente var at den nye Golfen bruker Civic-like lykter, samt frontfangeren er som tatt ut av Hondas egne brosjyrer...

Håper jeg gjorde mitt første innlegg litt tydeligere nå...

 

Men da er vi på bølgelengde:)

 

Originally posted by Jens

Er ikke lenge før de presenterer en Audi "supersportsbil" med Lamborghinimotor- og drivverk

 

Bugatti Veyron har vel en Vw motor, så den prosessen er godt igang:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kebab gud

S-2000: bare for å plage deg så må jeg si

hva så om de har "bøffet" deler fra Honda ..

Honda er ikke noe flinkere selv..

din egen bil eks. har en front bøffet fra en Toyota..

 

Del Solen kom vel i 93?

redcrx_002.jpg

 

 

Men Yotaen den har bøffet fronten fra kom i 91 (Soarer)

Toyota%20Soarer%203071005.JPG

 

:D

 

Ja, føler deg flink nå som du kom frem til ET eksempel? Anyways, at japanske biler har ofte design som brukes hos flere selskaper er jo intet nytt. Og å ta design cues fra en lekker bil som Soarer'en er dessuten ingen skam. Derimot kan jeg (vet ikke med deg) kun peke på EN eneste ting som er likt på disse bilene og det er setupen med seperat hovedlykt og seperate fulltlys. Ellers er ingenting likt fra Soarer til del Sol som kom i 1992 (Japan). Men siden du er "Gud" så burde vel du ærlig talt kunne komme med fler? ;)

 

Derimot var vel bilene vi diskuterer ovenfor biler som faktisk deler mye mer designcues enn kun en ting? Golfen har så vidt jeg vet f.eks. plutselig kuttet ut med kantete baklykter (lang tradisjon), byttet hovedlykter med sterkt japsepreg og ikke minst frontfangeren. Det er allerede tre eksempler på en modell, og jeg er sikker på jeg kunne funnet fler.

 

Uansett, Toyota betalte jo dyrt for å kunne overføre Hondas VTEC teknologi til sine produkter som nå blir markedsført som VVTi. Så japanske merker bruker hverandre til tider, og jeg tror det ikke er et stort problem ettersom disse har mye felles. Derimot er det svært lite felles med en Accord og Bora annet enn selve "bilsegmentet" de deler.

 

Og før du kommer tilbake med f.eks. anklaging om at jeg er blind og snakker piss kun jeg liker Honda osv, så kan jeg vel informere om at jeg faktisk jobber med salg av Toyota/Lexus, så ditt argument ville i så fall falt i grus.

 

My two cents... ;)

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

Uansett, Toyota betalte jo dyrt for å kunne overføre Hondas VTEC teknologi til sine produkter som nå blir markedsført som VVTi. Så japanske merker bruker hverandre til tider, og jeg tror det ikke er et stort problem ettersom disse har mye felles. Derimot er det svært lite felles med en Accord og Bora annet enn selve "bilsegmentet" de deler.

 

Skal vel nevnes at Toyotas 4A-GE-motor fra tidlig 80-tallet fungerer ganske likt som en VTEC i praksis, så de var ikke helt tapt bak en låvevegg før de kjøpte teknologi av Honda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

 

Uansett, Toyota betalte jo dyrt for å kunne overføre Hondas VTEC teknologi til sine produkter som nå blir markedsført som VVTi. Så japanske merker bruker hverandre til tider, og jeg tror det ikke er et stort problem ettersom disse har mye felles. Derimot er det svært lite felles med en Accord og Bora annet enn selve "bilsegmentet" de deler.

 

Og før du kommer tilbake med f.eks. anklaging om at jeg er blind og snakker piss kun jeg liker Honda osv, så kan jeg vel informere om at jeg faktisk jobber med salg av Toyota/Lexus, så ditt argument ville i så fall falt i grus.

 

My two cents... ;)

Gratulerer

men problemet er at Toyotas VVTi er IKKE kjøpt av Honda..

det fungere ikke engang på samme måte som Hondas Vtec..

 

Toyotas VVT-i er en videre utvikkling av Toyotas VVT

og VVT har eksistert siden 60-tallet... (Ford, Alfa romeo og Fiat brukte det på 60-tallet.. sikkert fler)

Hvor folk har fått ideeen om at Toyota har kjøpt Vtec fra lurer jeg..

jeg har lenge prøvd å finne info.. det eneste jeg finner er folk høyt i både Toyota og Honda som sier det motsatte..

JA det er firma som har kjøpt Vtec .. men de samme har også kjøpt VVT-i bla Nissan har lisesns til å produsere begge, Mitsubishi også..

Toyotas VVTL-i og Dual VVTi er begge vidre utvikling av VVTi også..

Så vidt jeg har funnet ut har det ALDRIG blitt byttet teknologi mellom de 2 selskapene..

 

BMWs Vamos er heller ikke "kjøpt" av honda

Og fungere mer på linje med Toyotas VVTi ..

 

Å sammen ligne Vtec og VVTi er som å sammenligne PlasmaTV med LCDTV ...

Ca det samme .. men fungere HELT forskjelig..

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som du sikkert også vet Kebab Gud, så har Honda siden 1999 (rundt tiden da patenten gikk ut) brukt iVTEC i sine biler, og ikke den gamle VTEC som man hadde brukt fra 1990 og opptil det tidspunktet. Så selve VVTi og VTEC er selvsakt annerledes, men iVTEC og VVTi er teoritisk ganske identiske i funksjon og brukermåte, selv om Honda har fortsatt å tyne mest krefterav de to selskapene (sett l/hk).

 

Dessuten er det vel greit å legge merke til at etter at Hondas VTEC teknologi ble "offentlig" har f.eks. Toyota klart å oppnå finere l/hk resultater enn de noensinne hadde gjort (ref: Toyota Celica T-Sport; Toyota MR-S). Ettersom dette har lenge vært en prestisjesak i Japan å være best i denne kategorien virker dette ikke til å være så tilfeldig som du tror.

 

Og det stemmer veldig at BMW sin Vanos (ikke Vamos) teknologi har svært lite å gjøre med Hondas gamle VTEC teknologi, og er på mange måter den gamle VTEC teknologien overlegen i prinsippet.

 

Spennende er det likevel at det kun er Honda, BMW og Toyota som klarer å skvise ut masse krefter av sine naturlig aspirerte motorer på verdensbasis... Alle andre jukser med pustehjelp av forskjellige slag, eller øker volumet... Synd, ettersom å bygge utrolig ytelsessterke motorer er virkelig en kunst som gir ekstremt mye kjøreglede og veldig gode resultater i diverse motorsport grener.

 

Uansett, motor diskusjonen er litt vel off-topic, så skal ikke gå nærmere i detalj i denne tråden iallefall... Ønsker du å diskutere nærmere kan vi godt ta det på PM.. ;)

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha

 

artig entusiasme på dere folkens..

 

men alle "stjeler" prøv å finne opp hjulet på nytt liksom, det har vært rundt i all tid ;)

 

Synes bilen var tøff, jeg og meget imponerende at de tør å satse på en femmer i motoren!

 

I disse dager med små men effektive motorer som klarer avgrasskrav som eneste oppgave...

 

:D

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

Dessuten er det vel greit å legge merke til at etter at Hondas VTEC teknologi ble "offentlig" har f.eks. Toyota klart å oppnå finere l/hk resultater enn de noensinne hadde gjort (ref: Toyota Celica T-Sport; Toyota MR-S). Ettersom dette har lenge vært en prestisjesak i Japan å være best i denne kategorien virker dette ikke til å være så tilfeldig som du tror.

Sant nok det er "tilfeldig" .. men tar jeg ikke feil kom VVT-i i 96 .. 2 år etter kom dagens 3s-ge som har Dual-VVT-i.. yterlige 2 år etter kom VVTL-i .. og snart kommer den en ny type (spennende å se egentlig)

2 års mellomrom passer ganske bra med vidre utvikkling

selv om VVTL-i virker til å være en mini flopp

hvertfall i følge hva Toyota lager nå ..

Nå kommer de bla med 2 nye V6 .. begge har Dual VVT-i (og D4)

mens 2zz-ge er fortsatt den eneste med VVTL-i..

...

nå vet jeg ikke lenger hva jeg skriver om ...

bla bla bla :P

 

men uansett .. sant nok hva du sier om BMW, Toyota og Honda ..

er spennende at det er hovedsaklig de 3 som klarer så mye uten turbo..

samme kan man si om enkelte med turbo også ..

Mazda6 MPS eks .. skal være konkurent med EVO8 og impreza WRX.. men den har en 2,4liter .. så de jukser litt ..

mens Amerikaneren! huff de klarer ikke engnag å få 200hk ut av en 3liter!

(selvsagt noen gjør det..)

og enda værre ! de mangler dreimoment! (på samme måte som Honda :P)

Bla Bla Bla Bla:P

 

 

PS: Netste Jetta er stygg..

den er jo snart like stor som Passat!

hvorfor fortsetter de med den er vel spørsmålet

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår