Gå til innhold

bremser

Ranger emnet

nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Har en -94 Opel Vectra, og jeg har problemer med at varsel lyset for slitte bremseklosser lyser etter en liten kjøretur. Har hatt dette problemet siden 18.november, og nå begynner varsel lyset å lyse etter bare 15-20 minutter kjøring, så jeg regner med at klossene sikkert er ganske slitte.

Det jeg nå lurer på er hvordan jeg kan sjekke klossene? Jeg skal i morgen kjøre bilen inn i en garasje, og skru av hjulene, og se på klossene om det er mye igjen av dem (regner med at man kan se slite belegget når man tar av hjulene). Men siden jeg egentlig ikke har mye peiling på bil, og hvertfall ikke bremseklosser så lurer jeg på hvor mange mm bremsebelegg jeg bør ha for at det skal være akkseptabelt å kjøre med bilen. Har i det siste nesten ikke brukt bilen, og har ikke vært på noen langturer, og har heller ingen planer om langturer, men jeg bruker jo bilen inne i bygda, og det må jeg mest trolig enda gjøre i minst en uke til jeg får plass på verkstedet, men da må jeg kjøre inn til byen og det er ca 2 timers kjøring, og mange bakker, så jeg lurer på om det er trykt? Hva skjer hvis bremseklossen er oppslitt?(nå er det vell og merke snakk om bremseklossene på forhjulene).

En annen ting jeg lurer på er hva det koster og bytte bremseklosser? Har egentlig lyst til å bytte alle bremseklossene, siden jeg nettopp har kjøpt bilen, og jeg vet ikke når de sist var byttet. Det eneste jeg finner ut er at det står på en ett år gammel kvitering "bytting av bremeklosse" og det kostet ca 300 nkr, og jeg regner med at dette kun må være en bremseklosse!? står heller ingen ting om det var bytting av klossene fremme eller bak. Men klossene skal vel ikke slites opp på ett år, når man kjører normalt med bilen (15-20 000km)!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider