mjepson Skrevet November 20, 2004 Rapporter Share Skrevet November 20, 2004 Bytta nettopp til vinterdekk som står på 15" og er dim 185/55-15. Måtte justere demperene 4-5 cm for å i hele tatt få dem på :) Men kanskje det bare er meg som ikke har kjørt på snø på lenge, eller at dekkene har litt for lavprofil, men jeg føler at jeg må sitte å styre hele tiden når jeg kjører på snøen, ellers på en ben strekning så vil bilen begynne å "sjeine" ut, og det begge veier. Mitt spørsmål er, kan det være at jeg må ta ny forstilling når jeg har heiset bilen 4-5 cm? sålenge jeg gjør det eksakt likt på hver side så burde det være ok right? Siter Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kid-A Skrevet November 20, 2004 Rapporter Share Skrevet November 20, 2004 Originally posted by mjepson Mitt spørsmål er, kan det være at jeg må ta ny forstilling når jeg har heiset bilen 4-5 cm? Ja! Det du beskriver tyder på helt feil hjulvinkler! Husker ikke akkurat, men det er vel positiv camber som gir slikt resultat(?) Siter Prosjekt: BAD'ROC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjepson Skrevet November 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2004 jepp, det er vel bare camber som kan forandre seg hved justering av senkesettet? siden jeg tok forstillingen for noen måneders siden etter jeg monterte gewinden... Kan du forklare meg hvordan camberen forandres ved justering av senkesettet? Og forklar meg hvorfor man må justere hjulstilling på alle fire hjul? Siter Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lethal Skrevet November 20, 2004 Rapporter Share Skrevet November 20, 2004 Originally posted by mjepson jepp, det er vel bare camber som kan forandre seg hved justering av senkesettet? siden jeg tok forstillingen for noen måneders siden etter jeg monterte gewinden... Kan du forklare meg hvordan camberen forandres ved justering av senkesettet? Og forklar meg hvorfor man må justere hjulstilling på alle fire hjul? Når du senker/hever bilen så ugjør du camberen. Altså positiv eller negativ helning på hjulet. Etter som jeg klarer og huske så justerer du camberen på golf ved hjelp av et slidespor på fjørbenet. Men du må ha en forstillings bukk eller hvertfall noe verktøy så du får målt hvor mye som må justeres.. Lykke til ;) mvh Lethal Siter ---- Power is nothing without control---- Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede) - 1984 Volvo 240 - 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt) - 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt) - 1983 Ford Sierra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjepson Skrevet November 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2004 neida bilen leveres inn :) Siter Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2fast Skrevet November 20, 2004 Rapporter Share Skrevet November 20, 2004 her var det mye EG TROR folk.. bilen blir meir vinglette med så høg profil. å viss du har justert bilen opp på senkesettet(høgdejusterbart?) då må du jo selfølgeli justere spissinga ette den blir jo heil feil:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjepson Skrevet November 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 spissinga er det toe oversatt på engelsk? leste om toe, camber osv på en site her... forstår jo litt mer, men forstår ikke hvordan toe kan forandres ved justering av senkesettet... men det er sikkert en matematisk formel for det :) Siter Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Hvis dekkene har ligget litt ubeskyttet for vær og vind, kan du spraye noen rundet med avfetting på dem, så kjøre litt, så spraye igjen. Funket fint for meg :) Siter x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.) 1991 Nissan Pulsar GTi-R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Heiser du bilen får du positiv camber.... Toe er ikke det samme som camber... Toe-in\toe-out,caster og camber er forskjellinge ting Bilde nedenfor er camber vinklen.... Forhjulene/bakhjulene på bilen er enten montert slik at toppen av hjulene heller litt. utover eller innover.(dette kan vi se ved å se på hjulet rett forfra). Denne vinkelen kaller vi for camber og blir målt i anntall grader utifra en vertikal linje. Heller hjulet litt utover i topp , har det positiv camber. Heller det innover i toppen da har den negativ camber. Det oppgaven til cambervinklen er feks at på eldre biler ble hjulene gitt en positiv camber pga at forakselen skulle holde lenger. Dekkene holder også lengere viss de har en vinkelrett kontaktflate mot veibanen. ---------------------------------------------------------------------------------- Caster..... Caster er helling av styreaksen enten forover eller bakover. Caster vinkelen er vist fra siden og utrykkes i grader i forhold til vertikalen på styreakselen.. Når styreakselen heller bakover så sier vi at caster er positiv , mens den er negativ viss den heller forover.. Grunnen til caster er at hjulspindelen skal istedet bevege seg oppover forde det ikke er noen mulighet for at spindelen kan bevege seg nedover. Dette forde at spindelen er festet til hjulet og forde veibanen hindrer hjulet i å bevege seg nedover. Karoseriet vil da heve seg litt.Etter at bilen ha kommet gjennom svingen og kraften på rattet blir redusert, vil kraften igjen tvinge hjulspindelen nedover. Dette gjør at hjulspindelen dreier til rett frem posisjon.. --------------------------------------------------------------------------------- Toe-in\toe-out......(Spissing) Det blir kalt for spissing når hjulenes framsie står tettere sammen enn på baksiden( sett ovenfra ) Det motsatte kaller vi for spredning. Oppaven til spissingen.. Nårhjulene har en positiv camber heller de utover i toppen. Dette gjør at de forsøker å bevege seg utover når bilen kjører forover og derfor oppstår en avdrift ( side slipp ). dette gjør at dekkene blir slitt.. Derfor er forhjulene utstyrt med spissing for å hindre hjulene beveger seg utover pga camber.. På grunn av at camber på moderne biler er nærmere null , har også spissingen blitt mindre. Okay ? Mvh Ottesen :) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PoloDude Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 Ottesen :idea: Da lærte jeg noe nyttig inatt også.....jeg sto jo som en liten:confused: da de prøvde å forklare meg hva de gjorde under forstillingskontrollen min...... Siter -2011 Skoda Superb. -Ex 2000 mod Cross Passat "BLUE IN MOTION"-Ex 1997 mod Polo ColourConsept (nå solgt og desverre vraket). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjepson Skrevet November 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2004 4-hjulskontroll ferdig han lo bare av meg, siden det var 3-4 måneder siden sist jeg tok forstilling. Hvorfor har ingen andre her inne kommentert at man må ta forstilling når man justerer bilen egentlig? eller kanskje dere ikke gjør det? spissingen var 10.9 og 11.8 grader foran totalt 22.7 grader. ble stilt til -0.3 på begge sider Siter Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet November 25, 2004 Rapporter Share Skrevet November 25, 2004 Originally posted by mjepson 4-hjulskontroll ferdig han lo bare av meg, siden det var 3-4 måneder siden sist jeg tok forstilling. Hvorfor har ingen andre her inne kommentert at man må ta forstilling når man justerer bilen egentlig? eller kanskje dere ikke gjør det? spissingen var 10.9 og 11.8 grader foran totalt 22.7 grader. ble stilt til -0.3 på begge sider det sier seg jo selv at man må ha 4hjuls kontroll når du hever/senker bilen ;) Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjepson Skrevet November 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2004 ja så med andre ord for en normal person med gewinde så er det vedlikehold på 3000 kr i året... heldigvis får jeg god rabatt Siter Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned *sold* Polo 1.4 16v *dead* Polo 6N 1.6 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet November 25, 2004 Rapporter Share Skrevet November 25, 2004 Originally posted by mjepson ja så med andre ord for en normal person med gewinde så er det vedlikehold på 3000 kr i året... heldigvis får jeg god rabatt jepp, derfor mange gir faen og sliter skeivt :) Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 25, 2004 Rapporter Share Skrevet November 25, 2004 Jeg har testet litt forskjellinge biler på rudskogen både før og etter 4-hjulsjustering, og det er stor forskjell på veigrep og slitasje.... anbefaller alle til å spandere det på bilen egentlig,iallefall ved aktiv kjøring :) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.