Gå til innhold

ustabile vinterdekk

Ranger emnet


mjepson

Anbefalte innlegg

Bytta nettopp til vinterdekk som står på 15" og er dim 185/55-15. Måtte justere demperene 4-5 cm for å i hele tatt få dem på :)

 

Men kanskje det bare er meg som ikke har kjørt på snø på lenge, eller at dekkene har litt for lavprofil, men jeg føler at jeg må sitte å styre hele tiden når jeg kjører på snøen, ellers på en ben strekning så vil bilen begynne å "sjeine" ut, og det begge veier.

 

Mitt spørsmål er, kan det være at jeg må ta ny forstilling når jeg har heiset bilen 4-5 cm? sålenge jeg gjør det eksakt likt på hver side så burde det være ok right?

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det er vel bare camber som kan forandre seg hved justering av senkesettet? siden jeg tok forstillingen for noen måneders siden etter jeg monterte gewinden...

 

Kan du forklare meg hvordan camberen forandres ved justering av senkesettet?

 

Og forklar meg hvorfor man må justere hjulstilling på alle fire hjul?

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

jepp, det er vel bare camber som kan forandre seg hved justering av senkesettet? siden jeg tok forstillingen for noen måneders siden etter jeg monterte gewinden...

 

Kan du forklare meg hvordan camberen forandres ved justering av senkesettet?

 

Og forklar meg hvorfor man må justere hjulstilling på alle fire hjul?

Når du senker/hever bilen så ugjør du camberen. Altså positiv eller negativ helning på hjulet. Etter som jeg klarer og huske så justerer du camberen på golf ved hjelp av et slidespor på fjørbenet.

Men du må ha en forstillings bukk eller hvertfall noe verktøy så du får målt hvor mye som må justeres..

 

Lykke til ;)

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiser du bilen får du positiv camber....

 

Toe er ikke det samme som camber...

 

Toe-in\toe-out,caster og camber er forskjellinge ting

 

Bilde nedenfor er camber vinklen....

 

vinkler%20blider%202.JPG

Forhjulene/bakhjulene på bilen er enten montert slik at toppen av hjulene heller litt.

utover eller innover.(dette kan vi se ved å se på hjulet rett forfra).

Denne vinkelen kaller vi for camber og blir målt i anntall grader utifra en vertikal linje.

Heller hjulet litt utover i topp , har det positiv camber.

Heller det innover i toppen da har den negativ camber.

 

Det oppgaven til cambervinklen er feks at på eldre biler ble hjulene gitt en positiv camber pga at forakselen skulle

holde lenger. Dekkene holder også lengere viss de har en vinkelrett kontaktflate mot veibanen.

----------------------------------------------------------------------------------

Caster.....

 

vinkler%20bilder%203.JPG

 

Caster er helling av styreaksen enten forover eller bakover.

Caster vinkelen er vist fra siden og utrykkes i grader i forhold

til vertikalen på styreakselen..

Når styreakselen heller bakover så sier vi at caster er positiv ,

mens den er negativ viss den heller forover..

 

Grunnen til caster er at hjulspindelen skal istedet bevege seg oppover forde det ikke er noen mulighet for at spindelen kan bevege seg nedover. Dette forde at spindelen er festet

til hjulet og forde veibanen hindrer hjulet i å bevege seg nedover.

Karoseriet vil da heve seg litt.Etter at bilen ha kommet gjennom svingen og kraften på rattet blir redusert, vil kraften igjen tvinge hjulspindelen nedover. Dette gjør at hjulspindelen dreier til rett frem posisjon..

---------------------------------------------------------------------------------

Toe-in\toe-out......(Spissing)

 

vinkler%20bilder%204.JPG

 

Det blir kalt for spissing når hjulenes framsie står tettere

sammen enn på baksiden( sett ovenfra )

Det motsatte kaller vi for spredning.

 

Oppaven til spissingen..

 

Nårhjulene har en positiv camber heller de utover i toppen.

Dette gjør at de forsøker å bevege seg utover når bilen kjører

forover og derfor oppstår en avdrift ( side slipp ).

dette gjør at dekkene blir slitt..

Derfor er forhjulene utstyrt med spissing for å hindre hjulene beveger seg utover pga camber..

På grunn av at camber på moderne biler er nærmere null , har også spissingen blitt mindre.

 

Okay ?

 

Mvh Ottesen :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-hjulskontroll ferdig

 

han lo bare av meg, siden det var 3-4 måneder siden sist jeg tok forstilling.

 

Hvorfor har ingen andre her inne kommentert at man må ta forstilling når man justerer bilen egentlig? eller kanskje dere ikke gjør det?

 

spissingen var 10.9 og 11.8 grader foran totalt 22.7 grader. ble stilt til -0.3 på begge sider

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

4-hjulskontroll ferdig

 

han lo bare av meg, siden det var 3-4 måneder siden sist jeg tok forstilling.

 

Hvorfor har ingen andre her inne kommentert at man må ta forstilling når man justerer bilen egentlig? eller kanskje dere ikke gjør det?

 

spissingen var 10.9 og 11.8 grader foran totalt 22.7 grader. ble stilt til -0.3 på begge sider

 

det sier seg jo selv at man må ha 4hjuls kontroll når du hever/senker bilen ;)

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet litt forskjellinge biler på rudskogen både før og etter 4-hjulsjustering, og det er stor forskjell på veigrep og slitasje.... anbefaller alle til å spandere det på bilen egentlig,iallefall ved aktiv kjøring :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår