Gå til innhold

motor i mk1


Hawkon

Anbefalte innlegg

Jasså, da har jeg en mk1 fiesta fra 1977. Er en 1.1 liter forgasser, og _tror_ det er chv eller noe (ikke helt sikker da men). Har rett og slett ikke peiling på ford/fiesta eller noe rundt der :D

 

Bilen er gått meget lite, men kjørt av oldinger som gjør at jeg må bygge meg litt grunnleggende kunnskaper om motor. Hva vil passe under huven hvis den går på en smell? Tenker da på toppen siden det tikker-klikketikkaer frami der (ventiler), og jeg ikke er helt sikker på hvor nøye de har vært med olja.

 

Resten av bilen er MEGET bra, og et motorbytte er selvsagt verdt det hvis den stopper. Tror den får litt for mye bensin også, men hva skal man forvente av en gammel forgassermotor.

 

Så, til saken, noen som vil liste opp hvilke motorer som passer?

Vil gjerne ha innsprøytning, men ikke noe med utrolige effekter. Skriv gjerne hvor motoren kommer fra slik at jeg kan bygge litt info på bil og år :)

 

En 1.6i hadde f.eks ikke vært dumt, men kjedelig om bremser må byttes for å få den godkjent. Vet ikke om det ble produsert 1.1i - 1.4i eller lignende som passer?

 

Takker på forhånd! :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh... Det finnes mye gromt du kan putte nedi der. Letteste er nok å gå til høggeren å finne seg en1,3i på ca 60hk? som stammer fra mk3 fiesta. Trenger neppe bytte bremser, siden det er en oppborra, og videreutviklet motor med din som basis. videre opp kan du finne en 1,4i på 90hk. Litt vanskeligere å komme over kansje, ikke sett særli mange av de selv men.. Kansje bytte av bremser her. Vet ikke.

Tar du steget opp til 1,6i m 100hk fra xr2i, begynner det å ta litt av. Garantert å bytte bremser, og sikkert bygge litt om under huven.

Skal du ta den helt ut finner du en 1,8i på 130hk, og putter nedi. Den går fælt i mk3 xr2i også, og din bil er jo lettere:D

 

Skal du bare ha ny motor, så ville jeg foreslått 1,3en. Akkurat passe. Går og går. Ikke noe tull. Lett å skru på om noe skulle skje.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er nok ikke bare bare å skifte motor i den bilen. Nesten alle mk1 er jo 1,1l og er ikke lett å komme over no 1,3l og 1,6l. Har sett noen få, men kan telle de på en hånd iløpet av livet mitt. Skal du f. eks sette i en 1,6l fra xr2 trenger du både ny girkasse, bremser, ledningsnett, tank osv osv. dvs, skal du bytte motor trenger du en xr2 som delebil og de er jævli sjelden. vet om en som har byttet til xr3i motor i sin xr2, men har fikk problemer når han skulle bytte girkasse for for å få inn den nye girkassa måtte det skjæres ut i golvet, brenne bort motorfester og sveise nye, og sveises om osv og det får man ikke godkjent hos biltilsynet. Så hvis du ikke er fornøyd med 1,1l så selg bilen og kjøp deg escort. mye lettere å skaffe grommere deler og større motorer uten å gjøre så mye.

 

Har selv en escort xr3i motor i garasjen med girkasse som jeg har hatt lyst å sette inn, men pga. jeg ikke får det godkjent så dropper jeg det. Har planer selv om å bygge min om til xr2 når jeg får plass og hvis jeg enda har mulighet til å få kjøpt den mk1 xr2 bilen jeg vet om.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så, alle fiesta make er bakoverkompitable altså?

 

det vil si, en mk4 motor passer i en mk1 uten problemer? (motorfester og alt passer) ?

 

har bytta motor i bluebird, så ser ingen problemer om det ikke må sveises/files for å få plass.

 

ser heller ikke svart på å måtte bytte ledningsnett e.l.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TypeC

det står sikkert skrevet lenger opp her, men klarte ikke helt å få med meg alt..

et ganske enkelt spørsmål-- går det ann å sette xr3i motor fra escort mk3 i en Fiesta MK2?? evnt. hvor mye jobb.?

 

...er det egentlig noe forskjell på mk1 og mk2 i motorrommet? mtp. plass og hva som passer i hva.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har blittt fortalt, så er 1,3l som sitter i mk3, og den 1,1l som sitter i trådstarter sin fiesta, den samme motoren i utgangaspunktet. Bare litt modernisert og oppborra. Så da skulle det ikke være noe problem å bytte slik jeg ser det. Og 1,3l er vel den vanligste motoren du får til mk3. Da skulle det heller ikke være vanskeli å finne en hos en høgger. Bare å ringe litt rundt, så er jeg nesten helt sikker på at du finner en ganske så fort.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme ganske bra det når jeg tenker meg om :) men må man oppgradere bremser da? isåfall skulle vel ikke det være no problem å flytte over bremser fra mk3 fiesta heller. Eneste da er at man må gå opp i felgstørrelse, noe som hørtes trist ut :o :D

;)

 

Men er ganske sikker på at skal man begynne å ha inn en større motor blir det fort flere problemer.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine tvil om at det blir noe særli problemer om en sitter medi en 1,3l. Er jo ikke akkurat noe høyteknologisk f1 motor for å si det sånn:)

Trådstarter sier at han har erfaring med å skifte motor, og tilhørende deler som ledningsnett m.m. Så jeg tror ikke at han skal få de helt store problemene om alt blir gjort rett, og skikkeli. Ingen jallaløsninger.

Har tro på at dette kan bli bra:)

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg og søke litt rundt på nettet, er mange i england som kan MYE om disse bilene ;) XR Owners Club (XROC) har mange entusiaster...

Fiesta Centre i England selger ombyggingskit for div. motorer.

Og nei, det er ikke bare og dytte nedi en XR3i motor eller noe sånt, er nok ganske så mye som må modifiseres da gitt ;)

Men Fiesta mk1 kom også som XR2 utgave, det letteste er nok og bygge om til dette, men lykke til med og finne deler.

Er du interessert så har jeg en XR2 motor fra min 88mod Fiesta...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

tja, er jo mange som har montert motorsykkelmotorer i både fiesta og escorter, så alt skal nok gå men...

 

3xeffekten på en fiesta? :rolleyes:

 

ser på en 1.6i fra en x3ir elns her nå. vil denne passe fint?

 

det får du ikke godkjent på vei pga. du må bytte girkasse da og for å få inn den nye må du sage i gulvet og bærende konstruksjon osv og sveise om og det får du ikke godkjent. Men hvis du har lyst å prøve så har jeg 1,6l xr3i motor med girkasse til salgs :P

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår