Gå til innhold

Guide til å lage clean bakluke

Ranger emnet


lars-frr

Anbefalte innlegg

Kunne noen laget en liten guide til å lage en clean bakluke ? Jeg skjønner at man må ta en plate å sveise inn i der hvor skilte er . Men tenkte litt mer på hva man ikke burde gjøre , hva man burde gjøre for å få best resultat.

 

Samme med dørhånd takene , de skal jeg også fjerne og vil at det skal se bra ut .. Trenger tips ...

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Samme med dørhånd takene , de skal jeg også fjerne og vil at det skal se bra ut .. Trenger tips ...

 

1. Blir dette godkjent hos biltilsynet? Tenker da sikkerhetsmessig.

2. sveisingen av slike ting er vel ikke bare bare nei.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja greit nok , det er for de vidrekommende , men en venn av meg er veldig god til slike ting så det skal nok gå . Men kjekt å ha en slik guide da mange spør om det her på forumet .. Eneste måten å lære er å prøve .

 

Så de som kan dette , og er flinke til det , kunne jo laget en liten guide som forteller hva man burde gjøre og ikke gjøre. Er ikke bare til meg , men tenker på alle som er keen på å få gjort det .

Slike guider er kjekt å ha , da blir det heller ikke så mange dobbelposter. Neste noe al av det samme som er på golf2.dk.

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal cleane bakluken så er det viktigt å finne en plate som er bra tilpasst til bilen og at den har noen lunde samme høyde som resten (noen mm lavere er et bra utgangs pkt) !

Platen må ikke helsveises men punkt sveises (så mangen punkter at det "nesten blir helsveist")

 

Viss kameraten din er sveiser så går det nok helt fint... Bare sørg for at det blir punktet bra... Å at det ikke slår seg ;)

 

lykke til

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gou

Når du skal cleane bakluken så er det viktigt å finne en plate som er bra tilpasst til bilen og at den har noen lunde samme høyde som resten (noen mm lavere er et bra utgangs pkt) !

Platen må ikke helsveises men punkt sveises (så mangen punkter at det "nesten blir helsveist")

 

Viss kameraten din er sveiser så går det nok helt fint... Bare sørg for at det blir punktet bra... Å at det ikke slår seg ;)

 

lykke til

 

Å at det ikke slår seg, det vil si? tok vare på bakluken på en gammel bil jeg sendte til bilophuggeren i sommer, for jeg hadde lyst å prøve på dette jeg å.... tror ikke jeg får til noe bra resultat om jeg tar meg tid til å prøve en gang, aldri tatt i et sveiseapparat :D men åssen stål er det dere sveiser inn på bakluken der? mm tykt? helt flatt stål? rustfritt stål? eller hvordan stål skal jeg bruke.... hvordan får dere det fint ovalt, for bakluken er jo ikke helt rett.... gjør dere dette med sparkel eller? en "guide for dummies" hadde fært fint om jeg får tid til å prøve en gang, hehe :D

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by zoom

At det slår seg er at det vrir seg hvis jeg ikke er helt på jordet. Det skjer hvis sveisinga ikke er bra nok. Plate kan man kjøpe på nett, eller kappe ut fra en golfdør, skal visstnok gi passe krumning.

 

hvis man tar å sveise et punkt i hvert hjørne da, så skulle det jo ikke gå ann å vri seg? hvordan skal man starte å sveise noe slikt da.....? i hvert hjørne, og så i mitten av punktene, og der igjen av mitten i punktene om dere skjønner?

 

1 1

1 2 1

1 3 2 3 1

1 4 3 4 2 4 3 4 1

1 5 4 5 3 5 4 5 2 5 4 5 3 5 4 5 1

 

hvis tallet "1" er i hjørnet på platen man sveiser inn, og man starter med tallene 1, , så blir 4 punkter da, siden det er fire hjørner, og så sveiser et punkt nr "2" i mitten av punktene "1", og der igjen sveieser punkt "3" i mitten av punkt "to" osv...

 

er det slik det skal gjøres, om det er noen som skjønner hva jeg mener nå, hehe :D

 

det vil jo nesten bli en helsveiset søm som dere ser på nederste linje, er ikke noen som har et bilde av dette da, før det er sparklet igjen, så man kan se sveisingen på?

 

EDIT: faen, tallene ble vist ikke vist helt slik som jeg lagde dem gitt :D

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det slår seg vil si at du får for "mye" jern en plass slik at platen ikke får et ordentlig strekk og bulker seg. dette skjer som regel ved for mye varme på en gang, så gå rolig frem når du skal sveise. begynne med små punkter og ende opp på et par centimeters sveiser. et annet tips er også å kappe ut bunnen i den gamle innsenkinga slik at du kommer til under sveisen og får lagt på hulromsbeskytter. Bruker man en rett plate uten krumming, så er det ikke noe problem å sparkle krummingen rett etterpå, hvis man kan sparkle.

 

det som uansett er vitkig er når du tilpasser plata, er å tilpasse den slik at den ikke blir for høy. senk den heller et par mm for lavt. så har du litt å gå på i forhold til det med å slå seg.

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du legger den nye plata ( helst fra ei fremdør eller noe ?.. så den har samme buen som bakluka.. mindre sparkel da..) Stu i stu med hverandre.. så sveiser du noen små punkter.. jeg pleier ha en blåsepistol som jeg kjøler med etter jeg har sveisa, for og ungå at platene slår seg.. så sveiser du punkter rundt om så det blir en helvsveis til slutt.. går bra det =) lykke til :D

- Audi 90 Coupe

- Mazda 323F bg (Prosjekt)

x Ford orion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedMan^

du legger den nye plata ( helst fra ei fremdør eller noe ?.. så den har samme buen som bakluka.. mindre sparkel da..) Stu i stu med hverandre.. så sveiser du noen små punkter.. jeg pleier ha en blåsepistol som jeg kjøler med etter jeg har sveisa, for og ungå at platene slår seg.. så sveiser du punkter rundt om så det blir en helvsveis til slutt.. går bra det =) lykke til :D

 

ikke bra!! der hvor du brå kjøler med trykkluft, blir det prøtt som kjekks

 

Gidde å kjøpe en hel dør til flere hundre kroner....for å skjære den i stykker....

Gå heller til nermeste blikken slager! Da får du skikkelig plate.

Det der med krumming er bare piss. hviss du kan sveise, kommer den krumminga av seg selv. Har selv gjort dette. Husk bare å ha litt mellom rommellom plate og luke (fuge) da krøller det seg ikke så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår