Gå til innhold

forsterkeren slår seg av... for lite strøm?

Ranger emnet

kzn

Anbefalte innlegg

av og til når jeg spiller så slår forsterkeren seg av, den kobler av og det lyser rødt i en lampe som heter "protection" før den igjen fortsetter å spille.

det er heller ikke på spesielt høyt volum den gjør det. det skjer også hvis jeg har f.eks 28 av maks 47 i volum på cd spilleren.

så lurer på om det kan være at den får for lite strøm. er 10mm2 ledning som jeg har skøytet på en 6mm2 ledning som sikringen sitter på. må også nevne at ledningen er ikke helt 100% bra festet til kabelskoen som er skrudd på batteriet.

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja.. syns du skal rette på det først uansett. :)

men jeg syns ikke det skal være grunn til at den går over til protection, hvordan har du koblet opp? koblet i bro? impedansen på høytaleren/antall? 1,2,4ohm? blir den varm? -skjer det samme om du tar av signal kabelen? om du kobler av høytalerne?

mvh

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brokoblet subben på "rear" kanalen. har ingen andre høyttalere koblet til foreløpig.

subben er på 4ohm

har ikke prøvd å ta av signal kablene, skal ut å teste etterpå nå..

skal å sjekke om den blir varm

subben er forresten en infinity kappa 120.3se og forsterkeren en Blaupunkt GTA4100

edit: var ute å testa nå: det blir bare sånn hvis subben er koblet til. er forsterkeren for svak for subben da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

...det blir bare sånn hvis subben er koblet til. er forsterkeren for svak for subben da?

det kan være forsterkerens beskytelses kretser som begrenser strømmen eller rett og slett at den ikke er noe glad i lave belastninger, og den siste og "beste" alternative er at det er feil enten på forsterkeren eller høytaleren... sitter høytaleren i egen kasse? pass på at ingen av høytaler kablene/kordelene "berører" chassiset (korgen) på elementen, eller at kablene ikke ligger inntil jord/chassiset/skarpe kanter.

prøv å koble høytaleren på en kanal av gangen(uten brokobling) slik at du kan teste hver kanal for seg, skulle "feilen" komme der og så er det noe galt.

var lyden i bassen ellers bra?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, var bra lyd ellers...

skal prøve å koble den på en kanal i morgen.

edit: kan det ha noe med justeringer å gjøre rett å slett?

valgte low pass på en bryter på forsterkeren men har 2 justeringer til.

blaup.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei tror ikke det, men går ut ifra at den går i "protection" lenge før du spiller ordentlig høyt? du har en extra forsterkning til bassen (0, 9 0g 18dB) den må du nesten prøve deg fram med. men skal egentlig ikke være nødvendig hvis kassa har riktig mål/volum i forhold til parametrene på bassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å koble subben på 1 kanal i stad

den slo seg ikke av men når jeg hadde litt volum så blinka det som f*** i blaupunkt logoen og power led'n

nesten så den slukte helt hvis det kom et bass trøkk... ;)

har sjekka at jordinga er ok

skal prøve å lade opp batteriet og hvis det er like ille, bytte ut det lille stykke 6mm2 ledning til 10mm2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket iallefall fort at jeg undervurderte strømmen litt.. konklusjonen er at neste gang er det strøm jeg skal begynne å handle;) Det er jo noe av det viktigste for at ting skal fungere som det skal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kzn

jeg har brokoblet subben på "rear" kanalen. har ingen andre høyttalere koblet til foreløpig.

subben er på 4ohm

har ikke prøvd å ta av signal kablene, skal ut å teste etterpå nå..

skal å sjekke om den blir varm

subben er forresten en infinity kappa 120.3se og forsterkeren en Blaupunkt GTA4100

edit: var ute å testa nå: det blir bare sånn hvis subben er koblet til. er forsterkeren for svak for subben da?

Om dette kun skjer med subben, kan det være et par årsaker:

1) feil impedanse

2) det kan og være en mekanisk feil på subben som gjør at forsterkeren ser en kortsluttning.

Er litt vanskelig å hjelpe når man ikke har mulighet for fysisk å være tilstede.

Ellers benytter du helt klart for tynn strømkabel.

En forsterker går ikke i protection om den har for lite effekt.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider