ArraKiss Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Okei, prøvde meg på en annen tråd her men fikk ikke noe svar så jeg prøver meg her... Hvorfor er det slik at man lager 2.0l motorer med f.eks 115Hk og 1.8l med 125Hk Hva er egentlig poenget/tankene/utviklingsstrategien når de setter sammen en motor og bestemmer slagvolum og krefter. Hva er fordelene ulempene med å ha en motor med stort slagvolum og lite krefter eller omvendt altså lite slagvolum og mere krefter. Håper noen kan gå i dybden på dette her.... spar dere alle småkommentarer, jeg vil vite mest mulig seriøst om dette! Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaksa Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 NM har sikkert også noko å sei da... forgasser/innsprøytning(på eldre biler, er vel alle som kjem med innsprøytning no??) Siter -Kim- 1996 Volvo S40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Jo større motorvolum, jo lavere på registeret har du maks krefter fordi større motorvolum betyr mer nm. Når det gjelder motorer med lite motorvolum og mer hk, så kommer f.eks hos Honda dette fordi dem vil lage biler som er økonomiske å kjøre samtidig som drar du den på turtallet så blir motoren en helt annen motor. Sikkert mulig med mer utredene svar og kanskje andre har andre tanker, men det er min oppfattning. Correct me if I am wrong :) Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Samme Nm på høyere turtall = mer HK... Go Precious :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Originally posted by ArraKiss Okei, prøvde meg på en annen tråd her men fikk ikke noe svar så jeg prøver meg her... Hvorfor er det slik at man lager 2.0l motorer med f.eks 115Hk og 1.8l med 125Hk Hva er egentlig poenget/tankene/utviklingsstrategien når de setter sammen en motor og bestemmer slagvolum og krefter. Hva er fordelene ulempene med å ha en motor med stort slagvolum og lite krefter eller omvendt altså lite slagvolum og mere krefter. Håper noen kan gå i dybden på dette her.... spar dere alle småkommentarer, jeg vil vite mest mulig seriøst om dette! Med en 2 liter blir jo forsikringen dyrere enn 1,8 literen. Derfor tar mange å presser du mer hk av mindre volum, men dette gjør jo motoren mindre slitesterk.... En gammel v8 med masse volum og liter hester er jo feks naturligvis ganske slitesterk... mer volum,mer nm....(med utgangspunkt at samme motortype da) bensin bruk,støy bryr sikkert noen seg om også :rolleyes: hehe Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 jepp... mer effekt i forhold til motorvolum == (nesten) mindre slitesterk motor. japsene er uansett blitt meget dyktige i å produsere low-cost, små teknologiblokker som får lengre og lengre levetid. dieselen er jo også på heftig opptur, så vi vil vel se små dieselmotorer med masse hester i fremtiden? :) dreiemomentet ligger jo allerede et hakk over, så de slipper å strippe bilen for vekt, noe de nesten må for å få en liten bensinmotor til å dra tung last. (ikke skyt meg da ;) ) Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet November 22, 2004 Rapporter Share Skrevet November 22, 2004 det mange ikke har fått med seg er at hk er et produkt av nm og turtall = Dreiemoment (NM) * Turtall / en konstant (husker ikke) = Antall hestekrefter (HK) større motorer har ofte større dreiemoment enn mindre motorer men greier ikke og komme opp i like høyt turtall pga div begrensninger (f.eks. flere lagere, ventilfjerer, osv) = de har samme antall eller mindre hk = større motor med større dreiemoment ved samme turtall som en mindre motor med mindre dreiemoment vil ha mer HK (som Turboed1 skrev). Dette forutsetter en flar dreiemomenskurve som nesten ingen motorer har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.