Gå til innhold

525i 12v--->24v

Ranger emnet


2rst1

Anbefalte innlegg

noen med erfaring eller som vet hvordan det er å sette 2.5 24v (192?hk) maskin i en bil som originalt er 12v (171?hk)?

er det bare å skru ut og putte inn 24v eller?

regner med at kasse, motorfester, størrelse o.l passer..? men hvordan blir det med ledningsnett?

og hva bør en 2.5 24v ligge på i pris?

 

takker for svar!

- http://www.calibra.no -

- nå: calibra 16v '91

...save me jebus! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2rst1

noen med erfaring eller som vet hvordan det er å sette 2.5 24v (192?hk) maskin i en bil som originalt er 12v (171?hk)?

er det bare å skru ut og putte inn 24v eller?

regner med at kasse, motorfester, størrelse o.l passer..? men hvordan blir det med ledningsnett?

og hva bør en 2.5 24v ligge på i pris?

 

takker for svar!

Det er dessverre ikke plug and play :( ..etter det jeg har forstått passer ikke girkasse og ledningsnett overens..

Correct me if I`m wrong :)

 

Hva er grunnen til at du skal skifte?

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jarli

Det er dessverre ikke plug and play :( ..etter det jeg har forstått passer ikke girkasse og ledningsnett overens..

Correct me if I`m wrong :)

 

Hva er grunnen til at du skal skifte?

pokker! nei, jeg har jo ikke bilen enda.. saken er at dersom jeg kjøper den bilen jeg har under lupen, vil den om litt trenge overhaling av toppen, pga den vanlige tikkinga som kommer når bilen passerer 200tkm.. og da tenkte jeg at det måtte være like greit å smelle i en ny maskin.. blir vel nesten samme pris...

 

så det var igrunn litt kjipt..:rolleyes:

- http://www.calibra.no -

- nå: calibra 16v '91

...save me jebus! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2rst1

pokker! nei, jeg har jo ikke bilen enda.. saken er at dersom jeg kjøper den bilen jeg har under lupen, vil den om litt trenge overhaling av toppen, pga den vanlige tikkinga som kommer når bilen passerer 200tkm.. og da tenkte jeg at det måtte være like greit å smelle i en ny maskin.. blir vel nesten samme pris...

 

så det var igrunn litt kjipt..:rolleyes:

oki..

Har dere prøvd å justere ventilene?

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, har ikke prøvd noe som helst.. har igrunn bare tenkt på hva som kan gjøres..

 

går det an å justere ventilene på denne maskinen altså, eller må de byttes? er heller ikke noe jeg vil hive meg uti på egenhånd, for å "spare" penger dette..

skal den leveres inn kommer det til å koste litt da.. vet aldri om det er mer som trenger utskiftning med det samme toppen er av..

 

noen andre spenstige maskiner som glir rett inn da?

- http://www.calibra.no -

- nå: calibra 16v '91

...save me jebus! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en smal sak å justere ventilene på motoren "din" (m20) :)

De som har gjort det før, bruker ca. 30-60 min,så det blir ikke så dyrt dersom du leverer den inn på verksted..mn er ventilene/kammen/løfterene osv. slitte, nytter det ikke å justere ventilene..og da begynner det å bli dyrt.. :(

 

en 520i (m20) motor glir rett nedi;)

Du kan alltids sette i en 535i motor eller en m5-motor:D

Mn da må du også bytte girkasse og ledningsnett til motoren..

Originally posted by 2rst1

nei, har ikke prøvd noe som helst.. har igrunn bare tenkt på hva som kan gjøres..

 

går det an å justere ventilene på denne maskinen altså, eller må de byttes? er heller ikke noe jeg vil hive meg uti på egenhånd, for å "spare" penger dette..

skal den leveres inn kommer det til å koste litt da.. vet aldri om det er mer som trenger utskiftning med det samme toppen er av..

 

noen andre spenstige maskiner som glir rett inn da?

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja det tviler igrunn jeg og på :)

så det er stort sett bare 2.5i 12v som glir rett inn da altså....

 

hmm..

 

men, det er vel ikke det største problemet å nærme seg 200hk med en slik maskin heller..

 

så, hvis en 3.5 skal inn blir det mer arbeid enn en 2.5 24v..

passer pluggene (lednings) med hverandre? hvis ledningsnett følger med 24v( komplett med hjerne), da er det vel bare kassen som er problemet vel?

 

24v med kasse og ledningsnett, passer det?

passer i plugger og akslinger?

- http://www.calibra.no -

- nå: calibra 16v '91

...save me jebus! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2rst1

hehe, ja det tviler igrunn jeg og på :)

så det er stort sett bare 2.5i 12v som glir rett inn da altså....

 

hmm..

 

men, det er vel ikke det største problemet å nærme seg 200hk med en slik maskin heller..

 

så, hvis en 3.5 skal inn blir det mer arbeid enn en 2.5 24v..

passer pluggene (lednings) med hverandre? hvis ledningsnett følger med 24v( komplett med hjerne), da er det vel bare kassen som er problemet vel?

 

24v med kasse og ledningsnett, passer det?

passer i plugger og akslinger?

 

Det var ment som ironi med den 520motoren (var derfor jeg brukte ;) )

 

Det enkleste er nok å holde seg til m20..skal du ha større motor er det nok best å kjøpe komplett bil...det hadde iallefall jeg gjort,mn jeg er jo ikke deg:)

 

Jeg har nettopp skiftet motor i bilen min, det ble en 12v m20b25..pga.:

 

-mye lettere å få tak i

-plug and play

-ikke så stor forskjell i effekt og bensin-forbruk,sammenlignet med 24v

-jeg har en m20b27 motor som skal puttes i når jeg har funnet ut hva som er galt med den..

-m20 er en del billigere i innkjøp

-

 

Jeg vil forresten anbefale deg å legge ut en post på bmwccn-forumet..der er det garantert noen som vet hva som må gjøres

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2rst1

forstod ironien!;)

hva ligger en m20 på i pris?

er like greit å putte i en slik da, gjerne addere en chip++ så duger den greit den og tenker jeg!

men det kan se ut som at jeg like gjerne kjøper e36..

valgets kval..!

Oki:)

Jeg betalte 6500kr for en komplett 525i som var gått 170 000km

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jarli

Oki:)

Jeg betalte 6500kr for en komplett 525i som var gått 170 000km

 

Var det noen som helst problemer å få montert denne i 520`n?

Har en 325i motor stående, lurer på om jeg ikke må inn med

denne snart da d ser ut til at 2 liter`n holder på å si takk for

seg. Lurer på å bytte bare topp og blokk, går det?

JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!!

 

84 mod 320i 2.5 bilcross

88 mod 520ia

96 mod vw passat

84 mod 323i 2.5

83 mod 323i 2.5

x85 mod skropel

x80 mod 320 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by "BMW"

 

Var det noen som helst problemer å få montert denne i 520`n?

Har en 325i motor stående, lurer på om jeg ikke må inn med

denne snart da d ser ut til at 2 liter`n holder på å si takk for

seg. Lurer på å bytte bare topp og blokk, går det?

 

Det gikk uten problemer (jeg har jo 525i ledningsnett i bilen min,mn jeg kjenner en som har satt 525i motor i sin 88mod 520i og han skiftet verken ledningsnett eller hjerne slik jeg forstod han)

 

Toppen er lik på 525i og 325i men jeg tror motorfestene på blokka er annerledes plassert...for langt framme eller for langt bak tror jeg det var..

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by "BMW"

 

Var det noen som helst problemer å få montert denne i 520`n?

Har en 325i motor stående, lurer på om jeg ikke må inn med

denne snart da d ser ut til at 2 liter`n holder på å si takk for

seg. Lurer på å bytte bare topp og blokk, går det?

 

Gidder du å sjekke med kameraten din om det stemmer? har en 1988mod E34 520i M10 12v har lyst til å bytte motor til 525i M20 24v men gidder ikke hvis jeg må gjøre mye dritt...

[- BMW 520i E34 1988]

[X BMW 320i E30 1984 Special edition - RIP]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår