Gå til innhold

Hovedlysene på volvoen virker ikke

Ranger emnet

Nox

Anbefalte innlegg

Var ut å kjørte i går, stoppet på en bensinstasjon og fyllte og da jeg startet bilen igjen virket ikke hovedlysene, baklysene og instrumentbelysning. så nå må jeg kjøre rundt med parklys. Da virker også baklysene og instrumentbelysning.

Jeg har skjekket alle sikringer og de er i orden. Kan ikke skjønne hva som har skjedd..

jordinga eller bryteren kanskje?

anyone?

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sikringene er i orden, så ville jeg først sjekket releet som styrer de lysene. Hører du det slår inn ? Du kan måle om det releet for spenning når motoren går, da skal kjørelysene være aktivert. Ene spoletilkoblingen ligger til jord. Andre tilkoblingen skal bli høy ( +12 V ) når du starter motoren og bryteren står på kjørelys:

1. Slår releet inn, sjekk pærene og strømtilførsel til disse. Har du sjekket rette sikringer? Gå over sikringene, en for en.

2. Slår releet ikke inn, men har full spenning over spolen, skift rele.

3. Slår releet ikke inn og har ikke full spenning over spolen, sjekk bryteren til lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

Takk for flott svar!

Fikk fixa det idag. fant ut at det satt en slags automatsikring ved siden av de vanlige sikringene. trykket inn denne så virket allt

Det er bra.. går alt bra med rally bilen min??? Savner den litt håper dere har hatt mye moro med den...

mvh elvis

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går som f den. Baklyset er knust og døra bulka, eksosanlegget fallt av (er satt på igjen), måtte bytte radiator for den som var der lakk som et helvete og 2 punkterte dekk. menn ellers er jo allt i orden.

skal se om jeg får filma litt neste gang vi kjører

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke lengre sikker på om det var automatsikring. ved siden av sikringene sitter en rød trykk knapp. det er mulig at lysene bare plutselig virket sånn ca akkurat da jeg trykket på denne. lysene gikk igjen igår også og så fiklet jeg litt på sikringene og vred på diverse lysbrytere og så virket det igjen..:eek:

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jackpot

the mysteries of volvo.. ;)

Du må huske at dette er biler med sjel, så de gjør litt som de synes passer seg best en gang iblant...

Sannsynligvis er den røde trykknappen fra en enforcer-alarm som har vært montert en gang i tiden. Feilen ligger sikkert i brente kontakter på baksiden av bryteren.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært enforcer alarm på den ja..

har merket dette med skjel et par ganger ja:)

da jeg parkerte på volvo høvik for å skru av baklys stod den der i 10 min. motoren var varm og god. skulle starte.. nektet plent.. tente ikke i det hele tatt. så tenkte jeg at den likte seg vel der da.. sto jo diverse 240er rundt hele bygget. så jeg tenkte jeg får gå å "hilse" litt på de da. (så 350 din også.. fet sak da:D ) gikk rundt i 10 min og så til bake til bilen som startet som et skudd, og kjørte hjem.. har aldri skjedd før, og aldri igjen

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider