Gå til innhold

Nye Audi A6 vs. Mazda 929

Ranger emnet

Evjen

Anbefalte innlegg

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke vitsen med å diskutere sånnt når nesten ingen vet helt sikkert og alle har forskjellige meninger :rolleyes: Skjerp dere..

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Eunos Cosmo står som den første SERIEPRODUSERTE bil med 3 skivet wankel og BITURBO (ikke twin turbo) Mener du Biturboen til Alpina, så er dette ikke en serieprodusert bil!

2. Vet veldig godt at det var Felix Wankel som fant opp motoren og at NSU hadde wankelbiler på 60 tallet. Var disse motorene holdbare? NEI! Er Mazdas nye motorer det? JA.

3. Blir ikke akkurat imponert over hva som fantes på en dyr Mercedes i 1985, når min 82 929 HT coupe hadde:

- Cruisekontroll

- AC

- Elektriske speil, vinduer, takluke, seter osv

- Elektrisk regulering av støtdemperfasthet

- Hengerfeste! Hurra! Tror du bare Mercedes hadde dette i 1985?

- Radio/kassett, til og med stereo!

Det jeg vil frem til er ikke at jeg tar det så himla seriøst hvilke biler man liker og ikke, kan selvfølgelig trives i en Audi også, men nå er det nå slik at jeg liker Mazda. Det er et fritt land og alle kan ha sin mening!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mortenf

2. Vet veldig godt at det var Felix Wankel som fant opp motoren og at NSU hadde wankelbiler på 60 tallet. Var disse motorene holdbare? NEI! Er Mazdas nye motorer det? JA.

Håper ikke det der var en seriøs sammenligning??? 45 år gammel wankel teknologi, sammenlignet med dagens???

Blir jo som å sammenligne steinalderens pilspisser, med dagens maskingevær hva gjelder ytelse :)

Men all ære til Mazda som klarer å lage bedre motorer i dag enn hva andre klarte for 45 år siden.....

Uansett, Audi, Bmw og Mercedes er biler, Mazda, Toyota osv. er fremkomstmidler :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Blir ikke akkurat imponert over hva som fantes på en dyr Mercedes i 1985, når min 82 929 HT coupe hadde:

Som nevnt, blir feil å sammenligne konstruksjoner fra 60-tallet vs den nye renesis-saken. Mazdas wankelmotorer fra 70-tallet var vel ikke akkurat fasiten på holdbarhet den heller.

Og Mercedes-eksemplet var litt dårlig. Man finner det samme utstyret på en Mercedes fra 73.

Er ikke ute etter å rakke ned på japser, men det blir feil når dere framstiller Mazda som selve oppfinneren av bil og dens teknologi.

Et morsomt sitat som delvis er sant - Hver gang det kommer en teknisk nyvinning på markedet, viser det seg at Citroen fant det opp for mange år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

Et morsomt sitat som delvis er sant - Hver gang det kommer en teknisk nyvinning på markedet, viser det seg at Citroen fant det opp for mange år siden...

Har faktisk et eksempel på det hentet fra markedsføringen.

Det er Touareg`en som kjører foran brøytebilen i en reklame.

Helt lik reklame hadde Citroèn for lenge siden, grunnet muligheten for å heve bilen hydraulisk.

Vi hadde 3 Citroèn på rad, BX, og to XM. Men desverre var kvaliteten alt for dårlig, selv om komfort`en var knall. Det Citroèn kunne stille opp med i XM fra 1990, hadde ikke audi i a6 i 95-96, for å si det sånn. Men kvaliteten ødela alt. Og mange liker heller ikke designet.

Uansett, kanskje grunnen til at japsene er lastet med utstyr, er at om de ikke hadde det ville ingen vurdert dem overhode. Samme som ny hyundai, vs brukt passat (et eksempel).

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wankelmotoren har faktisk ikke endret seg så voldsomt fra 1970 tallet og frem til i dag. Det er først med Renesis det har skjedd noen større endringer. Jeg vet at otto`ens grunnprinsipper heller ikke har blitt revolusjonert enda, men man kan ikke sammenligne utviklingen til en otto med en wankel de siste 30 årene i det hele tatt etter MIN mening.

Der otto motoren har fått ting som endrer mye av selve konstruksjonen, se foreksempel på kammenes utvikling, er det nesten bare materialvalget på wankelen som har endret seg.

Et godt eksempel på dette er at du kan ta deler fra en 1978 13B og bruke deler fra en 1992 13B. Blant annet er rotorer og lignende kompatibelt.

Fremstiller heller ikke Mazda som utvikleren av all ny teknologi, sier bare at de ikke bare dilter etter tyskerne.

Du sier: Uansett, Audi, Bmw og Mercedes er biler, Mazda, Toyota osv. er fremkomstmidler

Jeg kjører Mercedes (lastebil) på jobb og skal huske akkurat den replikken neste gang bremsene forsvinner på grunn av en elektronisk feil. Det har i alle fall ikke skjedd med RX7 en min ;)

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Mercedes (lastebil) på jobb og skal huske akkurat den replikken neste gang bremsene forsvinner på grunn av en elektronisk feil. Det har i alle fall ikke skjedd med RX7 en min ;)

Og med den brede undersøkelsen kan vi med trygghet konkludere med at Mazda er bedre enn Mercedes...

Øhh...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som faktisk ER tragisk, Mabbutt, er at denne tråden har blitt en slags "pikken min er større enn din" diskusjon, og det blir rett og slett feilslått med tanke på original mening med topic osv...

Og hvorfor kan man ikke iallefall sammenligne biler i like prisklasser når man først skal sammenligne? MB mot Lexus (som fortsatt er vesentlig billigere enn disse nymotens overprisede kjørtøyene), Volkswagen mot Mazda osv...

Anyways, enjoy boys... :D

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dantell

Har japsene kjedelig interiør?

Ja.

Originally posted by Dantell

Franske biler??? Herregud! Citroèn lager kvalitet i høyklasse.. Ja sikkert Og det du skriver om japanske biler, er jo bare til å le seg skakk av! Mazda 929 hadde cruisecontrol og Air condition i 1985!

Franskmenn har stått for mye snadder innen elektronikk. Ingen lager kjørekomfort som Citroen gjør, (og svært få lager/lagde dårligere holdbarhet på bilene, dessverre).

Og si at Mazda 929 er kremen innen velutstyrte biler på 80-tallet blir å si at Moskva Marit er tidenes deiligste undertøysmodell. Min 1986 929 har ikke akkurat villt med utstyr. Ingen servostyring, ingen cruise control og hvertfall ingen air condition. Og at den har forgasser i 1986 vil jeg ikke akkurat si er nytenkende. Luguber kjørekomfort har den også.

Det er en grunn til at jeg har BMW som "kosebil" og Mazda som vinterbil/herjebil.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider