Gå til innhold

Hvordan ta skikkelige vinter-bilder??

Ranger emnet

BBS_RS

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk når det gjelder "fotografering", og lurte litt på hvordan jeg får tatt skikkelig klare bilder når det er mørkt ute..

Bildene blir "shaky" uten blitz, og må jeg helst ha et stativ eller??

Jeg har et Canon Powershot A75 med 3.2 MP,og det burde vel funke greit nok tror jeg...

Hadde satt pris på noen svar fra noen av dere som har litt mer peiling enn det jeg har...

Her er hverfall noe jeg prøvde meg på: :D

vinter.jpg

1984 VW Golf 1 8VT prosjekt

1987 VW Golf 2 Syncro

1987 DODGE RAM 350LE

x 1996 Audi A4 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble nok litt i mørkeste laget det her ja. For det første, så er stativ et must om du vil ha fine bilder som er klare. Holder du et kompakt kamera i hånda, kan det fort bli uklart. Vet ikke hvilke instillinger du har på kameraet, men på slike bilder er det vanlig med lang lukketid = mer lys in på "filmen". Jeg kan ikke stille lukketiden på mitt digitale-kamera. Jeg er på ingen måte proff, men prøver å øver mer på det samme som deg. Jeg tor nok kanskje du trenger litt mer lys enn det lille lyset bak + blitsen din, men skal ikke si det for sikkert. lykke til med fotograferingen

Fighting for peace is like fucking for virginity ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, Viking.

For å si det sånn - straks lukketida som kreves kryper under 1/50-dels sekund tar jeg frem stativet for å bevare maksimal skarphet, så det sier seg selv at å prøve å ta bilder på kveldstid uten stativ er umulig. Og jeg bruker ALDRI blitz, aldri, aldri, aldri, uansett samme hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AudiA4_20V:

Kikka på tekniske spesifikasjoner og der sto det:

15 – 1/2000 sek

(Lang lukkertid på 1 sek og mer, kun tilgjengelig i Manuell og Lukkerprioritet AE.)

Dette stiller du inn med hjulet på toppen

Du kan også ha norsk kamerameny og laste ned firmware for oppdatering av kamera.

http://www.canon.no/for_home/product_finder/cameras/digital/powershot_a75/index.asp?specs=1

Fotostativ er universale.Alle kamera har et feste på undersiden der en kan feste stativ etc.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

For å si det sånn - straks lukketida som kreves kryper under 1/50-dels sekund tar jeg frem stativet for å bevare maksimal skarphet, så det sier seg selv at å prøve å ta bilder på kveldstid uten stativ er umulig. Og jeg bruker ALDRI blitz, aldri, aldri, aldri, uansett samme hva.

Enig.. selv om de som har skikkelig blitz ville sakt at "da har du ikke prøvd en skikkelig blitz".

Kjøp stativ i hvertfall. Skumringsbilder og mørkere blir helt klart best med stativ og helst selvutløser i tillegg for å unngå shake når man trykker på knappen. Selv har jeg fjernkontroll! ;)

En annen ting til bildet øverst her er at her har du lyskilden på baksiden av bilen. La lyset jobbe med deg og ikke mot deg, så får du lyst opp detaljene bedre. Det er vanskelig å finne et perfekt sted sånn helt naturlig hvor lyset faller ned på forsiden av bilen samtidig som man har en pen bakgrunn.

index.php?module=photoshare&func=viewimage&iid=2375&viewkey=

Tatt med vidvinkel og stativ i skumringen.

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider