Gå til innhold

Hvordan ta skikkelige vinter-bilder??

Ranger emnet

BBS_RS

Anbefalte innlegg

Når du høyner ISO verdien, blir du i stand til å ta bilder når det er mindre lys uten å måtte ty til blitz. ISO er grovt sagt et tall for hvor lysfølsom "filmen" er. (i dette tilfellet bildebrikken)

Høyere ISO fører til mer støy (korn) i bildet.

Dersom man ikke høyner ISO, må man enten forlenge lukketiden, dvs. den tiden lukkeren står åpen når du tar bildet.

Håper dette kan være til hjelp!!!

BMW 325I E36 1991 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

Noen som kan forklare meg forholdet mellom lukkertid og "F-verdien" (blender?). Glemmer det hver gang etter noen forklarer det til meg.

Pene bilder folkens!

Ja det lurer jeg også på!!

Haaaaaaater den tyske instruksjonsboka mi!!!:mad: :mad:

1984 VW Golf 1 8VT prosjekt

1987 VW Golf 2 Syncro

1987 DODGE RAM 350LE

x 1996 Audi A4 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et lite, gult Nikon-stativ jeg kjøpte for rundt hundringsen. Funker helt greit. Mitt kamera viser et symbol når det er fare for uklarhet i bildet, ved en viss lukkertid. Har man høyere blendertall trenger man lenger lukkertid og vice versa.

Blitz i mørket er bare tull, bruk heller det naturlige lyset som er der/kommer til å være på bildet. Da blir bildene mye penere. Om det er for mørkt for kameraet å fokusere, ta manuell fokus om du har noe slikt. Høy ISO, som noen har skrevet her, fører til mer støy i bildet, men gjør bildebrikken mer følsom for lys, slik at man får mer inn på kortere tid. Dette er egentlig unødvendig om du har stativ for kveldsbilder, for man har ikke like dårlig tid med å fange øyeblikket som på sportsbegivenheter.

Det jeg synes gjør seg godt er lysbevegelser i bakgrunnen, helst av andre biler på en vei, slik som viking sitt ene bilde. Høyere blendertall tillater altså å ha lengre lukkertid, dvs. at evt. objekter som beveger seg kan bevege seg lengre enn ved kortere lukkertid. Man kan også få den effekten blenderåpningen gir, ved at lyskilder får stjerneform, som er pent på nattbilder. Man kan eksperimentere med lys som f.eks. lommelykt på lang lukkertid, og få spesielle resultater. På bil er det anbefalt å ha parkeringslys på slik at det slipper å bli for sterkt lys, slik at de trekker oppmerksomheten vekk fra resten av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Mister Audi A4 20V;

jeg har selv et Canon A70(?) cam som da bare har 2Mpix.

Min erfaring med dette kameraet er mye bruksvalute for

pengene, og det blir gode bilder for hånd og egentlig

pga vekten da det er et litt større, tyngre og "klumpete".

Litt derfor jeg valgte mitt.

Som folk skriver her, ha på lang lukketid som vel er hjulet med

de tre strekene bak på funksjonsvelgeren din, og nesten

ALLTID får du best resultat uten blitzen :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider