Gå til innhold

Småfeil på EU godkjenning...

Ranger emnet


Rage

Anbefalte innlegg

Dere har begge rett...

 

Kjøretøy med motor med

elektrisk tenning, med

treveiskatalysator og

lambdasonde:

 

CO > 0,5 % (0,3 % for EU-3/4(2) fra og med 1. januar 2004) på tomgang eller utenfor fabrikantens verdiområde(1).

 

CO > 0,3 % (0,2 % for EU-3/4(2) fra og med 1. januar 2004) ved forhøyet tomgang eller utenfor fabrikantens verdiområde(1)

 

Lambdaverdi utenfor 1±0,03 eller utenfor fabrikantens

verdiområde(1).

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

CO er ikke gjeldende på en lambdabil, der er det lambda verdi som skal oppgis på en eu kontroll,vis lambda er riktig så viser CO 0.00 stortsett. hvis lambdaen er under 0,97 eller over 1.03 så gir det utslag på CO verdi, men den skal ikke oppgis, den er ikke gjeldende! over and out kiddie

Saab 900 Turbo 8v

http://www.saab-racing.moo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Justice

CO er ikke gjeldende på en lambdabil, der er det lambda verdi som skal oppgis på en eu kontroll,vis lambda er riktig så viser CO 0.00 stortsett. hvis lambdaen er under 0,97 eller over 1.03 så gir det utslag på CO verdi, men den skal ikke oppgis, den er ikke gjeldende! over and out kiddie

 

Jo mer man lærer, jo mer ydmyk bør en blir fordi man skjønner man har så vannvittig mye igjen å lære. Jeg er sjelden bastant i mine meninger, men her mener jeg du burde åpne for andre muligheter...

 

Eksempel:

En av mine brødres Opel Combo strøyk på EU-kontoll pga høy CO. Den hadde lambdaverdi som var innafor kravet, men CO på ca 1%. Hvorfor? Et år i forveien hadde temp.giveren for innspruten tatt kvelden, og blandinga ble justert for -ca 40 grader (=Masse svartrøyk, mye bensin kat'en måtte brenne), som gjorde at kat'en brant opp innvendig. Bytta kat, og CO gikk til 0%. Mener du fortsatt at det er umulig med CO over 0.5% og Lambda =1 +/-3%?

 

Hvis du har muligheten til å bruke en 4gassmåler på en bil med lambdaføler og uten kat, gjør det. Samme med en eldre forgasserbil hvor du kan magre ut blandinga, og fete opp igjen og se litt sammenhenger mellom CO/O2/HC/lambdaverdi. Kan du ikke teorien, kan du ikke forklare tallene. Bare en oppfordring, siden du åpenbart kan alt :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Justice

tull. fra å med den datoen så ble det påbudt med lambdasonde og 3-veis katalysator. Da skal det måles lambdaverdi mellom 0,97-1,03..knock og når det gjelder etterkontroller så står alle godkjente kontrolorgan fritt til å ta betalt eller gratis, kun biltilsynet som har faste takster.

:D Og derfor fører man på CO verdien på kontrollskjemaet ved EU kontrollen......... Man får faktisk ikke godkjent kontrollen uten og oppgi CO verdien;)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy faen greit jeg har hørt mye dumme ting. men HVA FAEN får folk til å eu godkjenne bilen sin på biltilsynet da!!

 

Dere er klare over at det finnes mye utlandske verksteder som utgjør eukontrol og samtidig retter feilene deres for en billig penge?..... og du slipper å bli kødda med på biltilsynet!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_BASS

På bilen min ble det ikke målt co2 engang. Ikke hadde de klart å få på det røret over eksosen anyway

 

CO2 måles derimot ikke, da det er resultat av en fullstendig forbrenning (Pluss mye vanndamp).

 

Rør uten på eksosrøret er bare eksosavsug, og har ikke noe med 4-gassmåleren å gjøre. Hvis kontrollanten står i porten, eller gir faen i avsug har ikke det noe å si på måleresultatet. Hvis det derimot brukes avsug som ikke trekker friskluft samtidig (som da "drar" eksosen ut av motoren) vil man få en feil måling. Hvis mye feil vet jeg ikke, har ikke prøvd. Brukte oftest vanlig avsug, eller ikke i det hele tatt, aldri noe problem.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tape-R

fy faen greit jeg har hørt mye dumme ting. men HVA FAEN får folk til å eu godkjenne bilen sin på biltilsynet da!!

 

Dere er klare over at det finnes mye utlandske verksteder som utgjør eukontrol og samtidig retter feilene deres for en billig penge?..... og du slipper å bli kødda med på biltilsynet!

 

Vel.. Jeg selv har også et såpass anspent forhold til Biltilsynet og frykter at de skal være veldig strenge på en ungdomsbil og ville ha godkjenningspapirer på alt du har gjort osv..

 

Men, på en annen side, så har jo ikke Biltilsynet noe å tjene på å gi deg ekstra feil.. Det har derimot et bilverksted. De kan legge på feil, og få deg til å fikse dem hos seg, så de tjener ekstra penger. Det har jo skjedd mange ganger liksom.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på etterkontroll akkurat, for å måle CO... Målte først en gang, rett etter jeg kom inn, og da viste den 2.1 i CO, og for lav lambda verdi. Da jaget den på tomgang som den har gjort også før jeg satt på det con filteret mitt. Nå skiftet jeg tilbake til orginalboksen, og tomgangen ble helt fin. HELT 100% stabil, og den regulerer seg opp som normalt, hvis jeg bruker mye strøm (Har ikke verdens beste batteri) Så nå skjønner jeg akkurat ingenting. Han fikk desverre ikke målt lambdaen, da den maskina tryna etter første måling, så jeg må tilbake imorgen eller fredag. Men, noen som skjønner noe av dette? Jeg blir ikke klok i alle fall......

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår