Gå til innhold

Montering av servo i 240

Ranger emnet


Nitrofish

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva som er forskjell/må/bør byttes for å bygge om til servostyring på en 87 volvo 240?

Har snekke, pumpe og tank, men er usikker på om (har hørt at) det er noe forskjell, blant annet på styrekulene? Noen som har gjort noe sånt før?

 

Takker for svar:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende må byttes:

 

- tannstang

- nedre del av rattstammen

- kulebolten ( de kulen som st.demperen er feste til bro med)

- Ekstra reimhjul vist motore din bare har 2

 

 

Du kan kjøpe nytt 3 delt reimhjule eller du kan kjøpe et som du monter på det du ha.

 

Husk å at bilen må på forstilingskontroll etter på.

 

Kulebolten er den som er merket rød

 

kulebolt.jpg

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente "kulebolten" heter endeledd jeg da..

 

Den MÅ ikke byttes, men man BØR gjøre det. Kan bli vanskelig og få helt korrekt hjulstilling uten å ha servo endeledd..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

mente "kulebolten" heter endeledd jeg da..

 

Den MÅ ikke byttes, men man BØR gjøre det. Kan bli vanskelig og få helt korrekt hjulstilling uten å ha servo endeledd..

 

 

Nei endeleddene er de kulen som sitter på tannstanga :)

 

Nei.. men da vil ingen verksteder vklare å juster forstillingen din 100% .. er nemmelig en anne vinkel på kulebolten til servo ogg til ikke servo.

 

Har bytta /montert på flere 240er så det vet jeg :)

 

EDIT:

 

Kulebolten til servo modellen er bøyd litt mere frem over en sett ovenfra dete har noe med selv oppretningen å gjøre

 

 

kulebolt2.jpg

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bærekule da?

 

Veit at jeg kjøpte dette i fjor, men hørte aldri ordet kulebolt...

 

Samma det da :D

skjønner hvilken del det er snakk om.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var endeleddene jeg mente i første posten. "styrekuler":rolleyes: :D

 

de kulen som st.demperen er feste til bro med

Hva er forskjell på disse?

 

3-delt reimhjul har jeg, må bare ha ei reim.

 

Er ikke så langt igjen altså:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endeleddene er like mener jeg..

 

Kulebolten til sevo har en anne vinkel på litt lengre frem liksom.. du ser forskjel på de.. Den har noe med selvoppreningen å gjøre.

 

 

 

bærekule da?

 

Veit at jeg kjøpte dette i fjor, men hørte aldri ordet kulebolt...

 

Samma det da

skjønner hvilken del det er snakk om.

 

Bærekule, styrebolt, kulebolt er det samme med forskjelige navn

 

 

Se under bilen din, så ser du der støtdemperen er festet til nedre bro det er kulebolten

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat montert servo på en 84mod 240gl...

 

her er alle delene du trenger:

* komplett tannstang med styrestag,mansjetter,endeledd osv..

* servopumpe, pumpefeste på blokka og evt oljebeholder (den jeg monterte hadde innebygd i pumpa)

* slanger mellom pumpe og tannstang. pakninger på tannstanga bør byttes hvis slangene demonteres der.

* 3-delt reimhjul. jeg satte på et ekstra hjul utapå det som satt der fra før. fås kjøpt originalt på volvo.

* reim til servopumpa

* nedre rattaksel (kortere enn den uten servo)

* bærekuler (bøyd ca. 1cm forover, dem uten servo er helt rette)

* servoolje

 

det er lurt å bytte endeledd, og evt. bærekulene når du først er i gang.

husk å luft servosystemet når du er ferdig.(fyll på maks olje, vri rattet helt over til hver side noen ganger og hold et par sek på hver side. når oljenivået slutter å synke så er det ferdig lufta)

du er såklart nødt til å ha en forstillingskontroll helt tilslutt.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja... reine verkstedboka jo....

 

bærekuler (bøyd ca. 1cm forover, dem uten servo er helt rette)

disse bøyd forover på samme måte som endeleddene?

 

Prata med en på volvo som mente det ikke var nødvendig å bytte bærekulene.

 

Da må jeg bare få tak i den brakketten til pumpa (satt ikke motor i delebilen, skulle brukes i bilcross og se som tok ut motoren hadde ikke akkurat tid til å skru av brakketten;) ), og den nedre rattakselen, samt ei reim...

Er det noe problem å bruke vanlig automatolje på servopumpa?

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeleddene er prikk lik på alle 200/700/900 biler... Du gjør en god investering i å bytte dem og.

Jepp, bærekulene er bøyd ca. 1cm forover. Og dem på volvo mener mye rart.

 

Bærekulene MÅ ikke byttes, men bør absolutt byttes.. Du må jo ha forstillingskontroll uansett så da er det lurt å bytte dem nå, hvis du ikke har fryktelig lyst til å ha enda en kontroll.. Er bare å gå på skroten å skru av det, eller evt. kjøpe nye. Kjøp helst nye så er du sikker på at dem er i bra stand. Sitter i 3 skruer hvis jeg ikke husker feil.

 

Her er priser fra BCB: (http://www.bcb.no)

 

85.348 ENDELEDD 200,700,900 3516944/1205658 LIK BEGGE SIDER

NOK 142.60

Pris eks. mva NOK 115.00

 

85.663 BÆREKULE 200 RETT PASSER H.S OG V.S BILER UTEN SERVO

NOK 246.76

Pris eks. mva NOK 199.00

 

85.664 BÆREKULE 200 ALLE MOD. SERVO H.S 274119/1330821

NOK 246.76

Pris eks. mva NOK 199.00

 

85.665 BÆREKULE 200 SERVO V.S.

NOK 246.76

Pris eks. mva NOK 199.00

 

Lykke til!;)

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår