Gå til innhold

bytte en drivakselmansjett???

Ranger emnet

kannibalen_lufus

Anbefalte innlegg

Heisan

Tenker på å kjøpe en Nissan Bluebird Turbo 86 modell.

På denne bilen trenger jeg å bytte en drivakselmansjett og 2 foringer på stabilisatorstag bak.

Er dette vanskelig? noen som kan gi råd, tips om hvordan dette gjøres?

Er det noen i bergens område som er evnt. villig til å fikse det for meg, selvfølgelig mot betaling?

På forhånd takk for alle svar. Håper noen kan hjelpe meg.

Alfa 156 1,8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne hjulbolter, senterbolt før du jekker opp bilen. Plukk av hjul. Det skal være mulig å gli av demperen og bremsene i ett, og ta de litt til siden. Drivknute og -aksel skal nå være lett tilgjengelig.skru løs mansjett, men vær forsiktig når du plukker drivakselen av. Er jo tross alt et kulelager med masse kuler som vil ut og rulle inni der. Kan være smart å ta syltestrikk og (ren) plast for å passe på at det blir der. Plukk av ytre drivknute. Mansjetter skal nå være greit å få av, enten du kutter de løs, eller drar de av. De sitter vanligvis godt, så jeg kappet de. Når de nye skal på, kan litt av fettet i indre kulelager være fin smøring. Du må uansett inn med mer av det før du monterer igjen. Pass på at du ikke får inn noe dritt i kulelageret når du monterer. Nye skruer til å feste mansjetten med anbefales, siden det verste som er, er å måtte slite med skruene etter du har kjørt i stykker akselen på Rudskogen til sommeren. Men alt dette står sikkert også i en mekkebibel, om det finnes for bilen din. Haynes har mye fint :)

x-'91 Mazda Mx5 1.6

x-'81 Golf 1 GTi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal en del til før kulene ruller utover, de sitter ikke i no lager akkurat bare i noen spor,vanskelig å forklare hvis du aldri har sett en drivknute! Er egentlig ikke no stort problem å fikse det der....allier deg med en kamerat som har skrudd litt før så fikser dere det nok..er slikt man lærer av!!!;)

Du får også kjøpt mansjetter som du kan lime sammen,ergo du trenger ikke demontere noen ting,har aldri prøvd denne løsningen selv da jeg har lite tro på at den er no særlig holdbar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider