Gå til innhold

1969 Ford Mustang Prosjekt

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

I fjor vinter kjøpte jeg meg en 1969 Mustang som førstebil. Mange har flere ganger lurt på "hvorfor Mustang som førstebil?" Svaret er enkelt; for helt siden jeg var 8 år gammel, har jeg hatt mustang som drømmebil. Det var som ofte den som gikk igjen sa fatter'n;)

 

Vel, prosjektet har ikke blitt satt fullt i gang enda av økonomiske årsaker og skolegang, men til sommeren igjen satses det for fullt.

Men jeg har et par spørsmål som kanskje dere her i Bilforumet har mer greie på enn det jeg har;)

Et spørsmål jeg sitter mer er om det f.eks er mulig å ombygge bilen fra HardTop til Convertible? Hva som må stives opp og hvordan man gjør det! Og hva eventuelt noe slikt kan komme til å koste hos profesjonelle eller gjøre det selv? Jeg er forberedt på mye arbeid, og det har jeg vært siden begynnelsen! Har også gjort meg noen tanker om å gjøre bilen delvis til en 'Aftermarket' bil.... Med det mener jeg å modernisere bilen til nærmere dagens standard, med mer elektronikk og new-look interiør! Spørsmålet er om noen der ute har peiling på evt. leverandører av aftermarket deler til 1969 Mustang, el Mustanger generellt? Noen som trur dette kan bli et bra prosjekt? :)

Alle svar mottas med takk!

Og hvis det er noen som har noen ideer og føye til, noe som er gjort før eller noe som kan se bra ut, mottas dette med større takk;)

 

 

Interiøret noe som kanskje likner dette:

 

http://www.musclecarcalendar.com/FeatureCarsHome/Joes1969Mustang/JT5.jpg

 

http://www.compcams.com/Base/Images/Projects/69Mustang-2002/Interior/MVC00010.jpg

 

http://www.compcams.com/Base/Images/Projects/69Mustang-2002/Interior/MVC000012.jpg

 

 

Og bilen kanskje noe liknende dette:

 

http://www.compcams.com/Base/Images/Projects/69Mustang-2002/DriverFront/Comp69mustang.jpg

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei kamerat.... du får komme deg inpå Mustang forumet vettu... http://norskmustangclub.no/ visst du ikke er der ennå da ;)

 

http://www.jegs.com/

http://www.sdpc2000.com/

http://store.summitracing.com/

 

Mustang og ford

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/CategoryDisplay?cgmenbr=361&cgrfnbr=734

 

 

Du kan jo iallefall stive den opp med å sveise på noen lange bjelker under den, det er det på min og jeg merker bra forskjell.

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først vil jeg si dette..velkommen inn på forumet :)

for det andre.. grattis med heftig første bil.. konge valg!

for det tredje.. ikke bygg om en sånn klassiker til cab.. blir for dumt å føkke opp en orginal en som den der til en cab (selv om jeg er av den oppfatningen at cab er like rått som en HT..hehe)

 

men behold heller den der orginal når det gjelder fasongen.. så kan du heller kjøpe en shabby cab en annen gang og pusse opp den :)

 

(bare min lille ubetydlige mening..;))

 

men lykke til med prosjektet da!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rínerion

I fjor vinter kjøpte jeg meg en 1969 Mustang som førstebil. Mange har flere ganger lurt på "hvorfor Mustang som førstebil?" Svaret er enkelt; for helt siden jeg var 8 år gammel, har jeg hatt mustang som drømmebil. Det var som ofte den som gikk igjen sa fatter'n;)

 

Genialt valg! Kjøp det du har lyst på om det er mulig! Jeg var 15 år da jeg kjøpte min første bil, en 63` BelAir. Har ikke angra et sekund på d!

:)

 

Men ikke kapp av taket :nono:

 

Ellers lykke til!!!

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten

I underbevisstheten ligger det noe som sier meg at man burde følge de som vet hva man snakker om, og hvem veit vel dette bedre enn NMCs og Bilforumets Amcar medlemmer! ;) Dermed er tanken om kabriolet tatt bort fra alternativene. Det var tross alt bare en tanke i begynnelse uansett Jeg bare syntes det å ordne opp en vanlig HT ville bli et ganske så "kjedelig" syn.... Det er liksom så "mange" av disse bilene der ute!

Men takk for inspillet! Siden jeg er ganske så fersk innen dette med Mustang og gamle biler, er det bra å ha noen som vet hva de snakker om å henvende seg til.

 

Men ang. det med afermarket deler, så tenkte jeg mer på noe i den duren av det http://www.mustangdepot.com har på lager. De har et vidt utvalg, men til derimot stive priser.

 

Eller anbefales det kanskje å holde bilen så orginal som mulig? Meningene om dette er ganske så forksjellige, kommer ann på hvem man spør. Men mange mener at disse bilene er såpass store klassikere at de ikke burde tukles med, mens andre mener at det er så mange av dem alikevel, at det å gjøre en bil til SIN bil, ikke er noe å forakte.

 

Men igjen, alle tanker og ideer mottas med takk ;)

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann! og hjertelig velkommen til amcarforumet!:D

 

syntes bilen din er heftig som HT og det er et big "no-no" å choppe taket.

moderne look på interiøret er kult! hvor mye tenker du å legge i ombyggingen? jeg har en personlig oppfatning om at beige skinninteriør med chromeratt er noe av det feteste som finnes!

 

sjekk dette feks

 

DSC08137.jpg

 

hvis du har noen bilder så sleng de ut a!:D:D:D

 

lykke til med prosjektet!

 

-anders-

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1987transam/69z-28

hvor mye tenker du å legge i ombyggingen?

 

Vel, jeg regner med en total sum på et sted mellom 30-50000,-

Og for disse pengene skal det bli mye bil;)

 

Bilder regner jeg med kommer når selve arbeidet begynner. Slik den står, og ser ut nå, er den langt ifra noe å skryte av :rolleyes:

 

Men uansett om jeg så skal lage det sekv, så skal jeg ha et interiør i denne stilen, eller noe i stilen som 1987 Transam/69z-28 kom med ;)

MVC000012.jpg

-----------------------------------

BMW 1997 523iT E39

x BMW 1991 520i E34

x MB 1986 190i (Solgt og takkjørt uka etter)

x Ford Mustang 1969 302 (Desverre solgt til en med mer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil det der. Jeg syns Fastback og Hardtop er mye tøffere en kabriolet. "pro touring" modifisering av Mustang er gromt, tar seg bra ut med litt senking og 18" felger feks. Selv om det er en HT så stikker den seg nok ut i det norske trafikkbildet.

 

Med litt tøft stuk tar det seg skikkelig bra ut. Bra du kjøpte Mustang som førstebil syns jeg. Så slipper du å legge penger i en bil du ikke kommer til å få en dritt igjen for senere.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

 

mht ombygging av denne bilen anbefaler jeg deg å "skynde deg langsomt". Med det mener jeg at du bør tenke litt over ting før du setter igang. Visse ting er det for sent å angre på etterpå.

Det er greit nok å følge hjertet som vi sier. Jeg vet litt om det siden jeg bygger hotrod av et skogsvrak oppgitt av mange andre før meg.

 

Men ha i bakhodet at du en dag vil selge denne bilen. Da er det en stor fordel at de endringer du har gjort blir likt av flere enn deg selv.

 

Mustang var opprinnelig en billigbil. De er lite påkostet i hjuloppheng, avstiving osv. Vet ikke åssen det er med din årsmodell, men 64 1/2 til 66 modellene hadde faktisk "bump steer" (dvs feil forstillingsgeometri) orginalt fra fabrikk!

 

Hadde jeg hatt en slik bil ville jeg ventet littegrann med interiøret og konsentrert meg om "usynlige" ting som hjuloppheng og bremser.

Har den trommelbremser foran, bygg den om til skiver. Bygg om forstilling med smidde A-armer og droppede spindler, stiv opp understellet med langsgående bjelker som forbinder sub-frame'ene foran og bak, bygg om til K-link bakhjulsoppheng.

Dette høres sikkert voldsomt ut, men det er det ikke. Alt dette får du ferdige sett for. Importerer du delene selv fra USA kan du regne med en pris på ca 10kr/dollar og du vil komme svært langt med dette for 50.000kr.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil! Syns personlig at 69 Mustang fastback er den fineste Mustangen, og den kler

Pro-touring looken perfekt! Med ”riktig” farge, litt senking og bra understell, feite bremser og hjul kan det jo ikke bli feil!

Min favoritt er Hal Baer (han fra Baer Brakes) sin:

http://www.baer.com/Media/ContentDetails.aspx?ContentID=100

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår