Gå til innhold

60 km/t med henger

Ranger emnet

Golf2

Anbefalte innlegg

Jeg fant dette spørsmålet på vegvesen.no

3. Hvor fort kan jeg kjøre med tilhenger?

Maksimalt 80 km/t når tilhengeren har bremser. Dersom tilhengeren ikke har bremser, kan man maksimalt kjøre i 60 km/t dersom tilhengerens aktuelle totalvekt er 300 kg eller mer. Aktuell totalvekt = tilhengerens egenvekt + aktuell last.

Uppsann, da har lappen min vært i faresonen ved et par anledninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by golfing

Jeg fant dette spørsmålet på vegvesen.no

3. Hvor fort kan jeg kjøre med tilhenger?

Maksimalt 80 km/t når tilhengeren har bremser. Dersom tilhengeren ikke har bremser, kan man maksimalt kjøre i 60 km/t dersom tilhengerens aktuelle totalvekt er 300 kg eller mer. Aktuell totalvekt = tilhengerens egenvekt + aktuell last.

Uppsann, da har lappen min vært i faresonen ved et par anledninger:)

Det har nok Paralell sin også..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. jeg mista lappen fordi jeg ble tatt i 145KM/t med henger:) men det går så fett så

Den hengeren vi bruker har vi hatt helt optil 195KM/T... og dekka skal visst tåle 255 på fartskoden:)

Heftig Alu /mc henger:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Når jeg skrev "i faresonen" mente jeg hastigheter sånn i rundt 90/100. Blir en stoppet i 145 km/t med henger bak så er det sikkert ikke så stor grunn til å begynne å diskutere:) Lappløs, bot og fengsel høres ikke morsomt ut.

Tror du totalvekten overskrider 300 kg når du kjører med 2 crossere oppå alu doningenen din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre fort med henger er jo patetisk av dere.

Har dere kjørt bak en henger engang på motorveien ? Kan ikke akkurat si den ligger som støpt på veien med den supre fjæringen de vanligvis ( not ) har.

Lå bak en bil med henger engang, ene dekket på hengeren exploderte og føreren mistet kontrollen over bilen øyeblikkelig ( i 80 ja ). Gikk bra etter endel grøfteturer, heldig den karen.

Kjør pent.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Har dere kjørt bak en henger engang på motorveien ? Kan ikke akkurat si den ligger som støpt på veien med den supre fjæringen de vanligvis ( not ) har.

Lå bak en bil med henger engang, ene dekket på hengeren exploderte og føreren mistet kontrollen over bilen øyeblikkelig ( i 80 ja ). Gikk bra etter endel grøfteturer, heldig den karen.

Enig, jeg mente ikke at en bør kjøre for fort med henger på slep. Men hvor mange av dere kjører i 60 km/t i 80/90 sona??? Tror nok ikke at mange visste om denne regelen, ikke jeg i hvert fall. Blir jo litt dumt å bli stoppa i 87 km/t i 90 sona å bli lappløs. Når det gjelder gutta over så skryter de jo av kjøre egenskapene på hengeren sin og hvordan de bruker den får være opp til dem selv. Tror ikke det hjelper med formaninger der i gården nei :D :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde grensa uten bremser var 400 kg jeg, men pytt pytt.

Man skvetter litt når er dekk på hengeren smeller.

Spennende når det skjer på campingvogn i 110-120.

Da blir det fort denne rekkefølgen: Et smell, et røsk i bilen, tviholding i rattet, høre etter stygge lyder, se i speil om vogna fortsatt henger bak der, ser vogna går litt skjeivt, observere at det er noen løse deler ved det ene bakhjulet, plutselig tenke på at det gamle hjulet helt sikkert har punktert, å faen!! STÅ PÅ BREMSEN!

Og hvor faen er reservehjulet.... ehhh... hvilket? Mitt i Sverige! Jippi..... NOT!!

post-27-13804850726193_thumb.jpg

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOrry at jeg spør.. men har du i det heletatt SETT hva slags henger dette er?....

De n er ca 30CM høy laget spesielt for mc og har ikke fjæringer og den ligger langt bedre på veien enn bilen. UASNETT føre!..

Og ja.. jeg er veldig enig med deg da du ser gamlinger vingle som fyllegriser på veien med 2x1m hengere som har fjærer og i tilegg er 1m høye over bakken! det e rJÆVLI slike liker jeg å kjøreforbi!

Ellers har jeg redda mor og søster i fra å dra te helvete med meg den dagen en sopp med campingvogn fløy fra Høyre felt over til til venstre felt på motorveien mens jeg lå selv i midtre felt!

Han punga. og camping hengere hans var en SMULE stor for hans fattige Honda Civic 4 dørs bil.. karen endte opp med en 180 Piruett TVERS over motorveien og rett i midtrabbaten...

4 stk skadet! ukult!..

Og til deg marius... den går IKKE under 300KG..

Om du sier at hengeren din er 110KG, MIN crosser ca 100KG

DIn crosser ca 114KG og den TRial syklen jeg hadde bakpå den dagen var vel ca 80KG tung... så er det en DEL..:)

Så det såh..

her har du med et bilde av hengeren!

post-1231-13804850726326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte på en Suburban i god fart med bilhenger m/bil på vei hjem fra tyskland på norsk side av svinesund. Henger'n pendlet fra veikanten til godt over i motgående.....heldigvis for meg var den på veiskulderen da den passerte meg, men det var f***meg nære på. Og det var en svær boggihenger med tung bil på så den skulle jo iof være stabil.

Å grisekjøre med henger er ikke tøft!

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd gamle skogs veier med en crosser på midtfestet og en FWD??

Det er faen meg fett! raly med henger funker det oxo. bare tryggere på grus... vekta på hengeren slipper opp bakhjula på bilen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paralell: Prøver du å få meg til å tro at den skabbete hengeren din henger bra på veien og dermed kan du dra på i 140 km/t ?

Latterlig. Den har ikke fjærer engang, kjør over en liten hump i 140 og den der fyker til himmels.

Ser jeg du og den skabben din i 140 så nøler jeg ikke ringe til purken med en gang, du som setter liv i fare her gitt.

Har du henger på bilen, så skal du ta det med ro. Du får heller ta ut den aggresjonen på den lille knallerten du kjører i skauen, langt unna folk og fe.

Og hva er galt med civic ? Kanskje den lille civicen du snakket om hadde en prislapp på 420k ? Da ble den plutselig ikke så fattig lenger eller hur ? ;D er det noe som er fattig her, så er det sinnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paralell: Prøver du å få meg til å tro at den skabbete hengeren din henger bra på veien og dermed kan du dra på i 140 km/t ?

Latterlig. Den har ikke fjærer engang, kjør over en liten hump i 140 og den der fyker til himmels.

Ser jeg du og den skabben din i 140 så nøler jeg ikke ringe til purken med en gang, du som setter liv i fare her gitt.

Har du henger på bilen, så skal du ta det med ro. Du får heller ta ut den aggresjonen på den lille knallerten du kjører i skauen, langt unna folk og fe.

Og hva er galt med civic ? Kanskje den lille civicen du snakket om hadde en prislapp på 420k ? Da ble den plutselig ikke så fattig lenger eller hur ? ;D er det noe som er fattig her, så er det sinnet ditt.

Forsiktig med hva du sier. Han blir å skulle banke deg også nå..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider