Gå til innhold

Montering av antenne på taket

Ranger emnet

Doser_86

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør jeg dette? og hvor trekker jeg kabelen? tenkte på å få lirka den frem oppe i taket, men var ute å fiksa på DVD skjermen i taket nå, og fant ut at det var noe skummgummi oppe i taket der. Så er det mulig å få ledningen frem i taket?

Mvh

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt. Åpne bakluken og løsne taktrekket ditt bakerst. Er en list som sitter i klips og holder det fast.

Borr opp og monter antennen, så kan du strekke kabelen over taktrekket fram til A-stolpen på passasjersiden og ned stolpen.

Husk at etter du har borret gjennom taket må du pensle på lakk over det blanke metallet så det ikke ruster.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. men er det ikke bedre å borre ovenfra og ned? sånn at du at lakken ikke slipper så lett på taket. Er bare å dytte på med silikon vel, mellom antenna og taket så det ikke kommer inn vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcanol fra Jotun er et utmerket produkt til å smøre på det blanke stålet, smør på begge sider og husk å få fjernet alt av metalspon. Da dette ruster som ingenting, og lager stygge flekker på lakken. Etterpå er det bare å bruke en form for silikon gugge.

Jeg strekte ledningen frem til a-stolpen på venstre side, anbefaler ikke å ta ned hele taktrekket siden det er forbanna lett å ødelegge det.

Og, ta deg god tid på både oppmåling av borre "punkt" og selve borringen, siden det er ganske tungvint å måtte sveise igjen hullet fordi en borret skjevt:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Doser_86

Takker for svar. men er det ikke bedre å borre ovenfra og ned? sånn at du at lakken ikke slipper så lett på taket. Er bare å dytte på med silikon vel, mellom antenna og taket så det ikke kommer inn vann?

Jo du borrer ovenfra og ned, men da må jo taktrekket være løsnet og senket ellers drar du nok borren igjennom det.

Når jeg skreiv "bor opp" kommer det fra min nordnorske dialekt -og betyr ikke at du skal borre oppover ;)

På antennen min fulgte det med pakningselementer for anleggsflaten. Har du det trenger du ikke silikon eller annet griseri.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ClusterOne

Jo du borrer ovenfra og ned, men da må jo taktrekket være løsnet og senket ellers drar du nok borren igjennom det.

Når jeg skreiv "bor opp" kommer det fra min nordnorske dialekt -og betyr ikke at du skal borre oppover ;)

På antennen min fulgte det med pakningselementer for anleggsflaten. Har du det trenger du ikke silikon eller annet griseri.

Er det ikke lett for at lakken sprikker når man borre i taket da eller?

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha. skjønner, da er det bare å sette i gang. antenne blir handla til helga eller tul uka en gang. Har et triks for å prøve å forhindre at lakken ikke sprekker, sette en tykk og sterk teipbit der en skall borre.

Takker for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Hvordan gikk dette egentlig? Og hva slags "hjelpemidler" brukte du på det rene metallet i det du borra? Og taktrekket - løsna du det helt, eller løsna du det bare bakerst og "førte" antenneledninga bortover mot A-stolpa? :)

| -My rides- |

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider