Gå til innhold

Problemer med frontlysene når det er kaldt

Ranger emnet

Jens

Anbefalte innlegg

Mornings.

Har et problem med nær/fjernlyset mitt. Når bilen er kald funker ikke lysene rett og slett. Hvis bilen har stått noen timer i minusgrader kommer ikke lysene på før jeg har kjørt en kilometer eller to, altså når bilen begynner å få opp litt varme. Hvis det er plussgrader eller hvis bilen er varm, funker de fint. Har prøvd å smøre kontaktene med både 5-56 og olje og fjerne irr, men fortsatt er det jalla. Parklyset er en uavhengig kontakt, og den funker uyansett temperatur. Har prøvd å klemme på alle ledningene for å finne ut hvor det er dårlig kontakt etc, men lyset kommer kun hvis det er varmt. Hvor ligger løsningen? Bytte ut hele ledningsklasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. åssen bil?

2. når nær/fjærnlys ikke funker, virker da baklysene?

du kan prøve å bytte rele til hovedlyset. kan være dårlig lodding, så når det blir varmt så utvider(?) loddetinnet og kontakta seg, og det blir kontakt. relé til hovelysene blir jævlig varmt når det har stått på ei stund.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det ikkje er relé på den bilen fordi du ikkje finner, eller fordi du har hørt med noen som vet.??

Fordi det kunne godt ha vert et relé som var gale.. Bittelitt vann inni kanskje, og så lenge det er under null grader, så fryser det, slik at spolen ikkje klare og skifte om kontaktsettet.. Men alikevel lite nok til og ikkje lage noge serligt overslag..

Jaja.. man kan lure seg gal på sånne problemer, vist man ikkje kjenner ein med erfaring som kan si det med en gang ;)

Du får prøve og feilsøke deg fram til problemet..

Begynn ved rota.. vel.. batteriet er det jo temmeligt sikkert strøm på ;) Så bryteren kan vere ein grei plass og starte..! :D

Har du strøm inn til bryteren, og ut av bryteren når du skrur den på?

Vist du har det, så får du gå videre til pluggen til lyspæra (vist du er helt posetiv på at det ikkje er no relé)

Har du strøm der når bryteren er på?

Et av punktene bør det vere noge avvik på.! Siden det kommer lys etter en stund, rekner eg med sikringer og sånnt er inntakt.. Og at dei holder under hele forløpet ! :D

Lykke til!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er veldig sikker på at det er brytaren som er gåen eller slitt.

på ein av frimabilane der eg jobber (vw caddy) så blinker lyset i dashbordet når det er kaldt. når det blir varmt i bilen så slutter det å blinke.

prøv å bytt bryteren.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider