Gå til innhold

Mye vil ha mer, lite vil ha masse!

Ranger emnet

chiller

Anbefalte innlegg

Etter å ha eid min stolte 240 i rundt 4 måneder har jeg innsett at 116 hester, hvor sikkert 90 av de er på beite ikke holder mål. Leker da med tanken på å få tak i en ny motor da jeg ikke vil trimme den jeg har nå (B230K, har ikke så mye penger å bruke på bensin ;).

Jeg har ikke lyst på ørtenhundre hester, men hadde vært fint med litt "drag". alt fra 150 til 200 er sikkert knall. Tanken var å prøve å få en motor som kan gå relativt økonomisk når man ikke drar på. (Så det gjør vel at turbo er uaktuelt).

Er dette mulig? Isåfall, hvilken motor bør jeg prøve å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dre Racing@

få tak i en B230ET/FT

så godt som bolt on.

men du kan da vel skru bil?

Man lærer seg å skru, "Learning by doing". Dessuten har jo "alle" skrudd på volvoer, så er jo ikke noe problem å få hjelp hvis man skulle trenge det. Et større problem er garasje for å jobbe på den... Forfrøys fingerne mine da jeg var i militæret så det funker ikke å være ute når man skal skru med mindre det er midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaff allt av deler og finn ut hvordan ting skal gjøres i løpet av vinteren og skru det sammen når det blir varmt igjen. er ikke no vits med massevis av hester nå for tiden likevel:rolleyes:

og ang. forbruk. bilen jeg har nu (turbo ca 200hk) er den billigste volvoen jeg har hatt å kjøre med..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere, mer moderne motorer som har rundt 200hk uten turbo, som standard!

Du vil derimot få en del utgifter for å få de motorene:

motor: ca 10.000kr

gir: xxxkr

elektronikk-mods: xxxkr

ny bakakasel: xxxkr

om du har forgasser, må du også:

tankpumpe m. armatur

hovedpumpe

bensinfilter

om du har 960 motor, må du også ha 960 sitt instrumentpanel om du skal kjøre med tilhørende automatkasse.

mao. lett 20-25 lapper, med mindre du kan gjøre alt selv.

easy-fix er b***ft/fk eller evnt en ET, om du ikke skal ha så mye hestekrefter mer enn org.

b230et: kjøp helst 1989'. gi 6-10 lapper

b230ft/fk: kjøp helst 1993->, gi 10-15 lapper for en god motor

kjøp komplett

b21et kan du få for 4-6 tror jeg. da i god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen! Noen flere spørsmål dukket opp da jeg leste:

B230FK, passer den "rett" inn i en 240? Må jeg ha ny girkasse? (Har M45 nå) Hvilken girkasse er egentlig å annbefale? (Jeg savner et femte gir når jeg ligger på ringveien og "cruiser" ;).

Kommer sikkert flere spørsmål når jeg får summet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

b230ft/fk: kjøp helst 1993->,

Er det da de kom med olje spyling....?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få tak i billig motor: Gå på http://www.fbt.se og klikk deg inn på komplett motor. søk så på 230FK fra høggere som ikke er kjempelangt unna (mange fler av disse enn FT og de kom ikke før 94 så de er relativt nye og med underspyling.) send prisforespørsel (må opprette en brukerkonto for å gjøre dette, det er gratis). når du får svar så velg en og be dem holde av og dra å hent. uten hjerner, servopumpe og dynamo betalte jeg 5800sek.. be dem skrive feks 3000 på kvitteringen så du ikke får problemer i tollen om du blir stoppa. det sprarer dem for moms penger så du får kanskje motoren billigere(Det fikk jeg.)

jeg kjøpte her http://www.eklunds.nu. lett å finne fram og ligger ca 30 mil fra oslo

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by chiller

okay, noen fler spørsmål....

Må jeg bygge om (bytte) bensintanken hvis jeg skal ha innsprut? (Noe med returrør elns).

Jeppz.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider