Gå til innhold

Startproblemer

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter en ukes parkering, lot jeg bilen først kjøre seg til normal temperatur på tomgang, før jeg tok en tur til bensinstasjonen.

 

Etter påfyll av bensin (var på reserven), startet den bare en gang!

Jeg tenkte: Aha, kondens!, men ei om.

 

En kondensfjernings-påfyll gjorde lite bra.

Sjekket også:

* Pluggkabler er plugget i

* coilen får +

* stiften har fin åpning

* kondensatoren på rotoren er koblet til stiften

* ingen dugg i fordelerlokk, elelr øvrig skade

* plugger er fine

* det er bensin i filteret

 

Ting jeg ikke fikk til:

* Jeg fikk ikke gnist, ved å ta en plugg i en pluggkabel og så ta den mot jord.

* Jeg fikk ikke gnist, ved å ta hoveduttak-kabelen fra coilen og holde den nært jord eller mot jord.

 

Jeg har ikke sjekket enda:

* Går rotor rundt? (regreim kan jo være gåen)

* Ohm mellom eksterne koblinger, samt hoveduttak på coil og eksterne koblinger.

 

Har noen idè om hva annet jeg kan sjekke?

dvs. Jeg har tre idèer om hva som kan være gale:

* kondensatoren kan være blåst, som gjør at spenningen "faller tilbake" til coilen og ødelegger jorden og derfor ødelegger spenningen. (kan være jeg har misforstått denne litt)

* regreimen kan være røket, som gjør at rotoren ikke får brutt jorden til coilen, som igjen gjør at spenningen ikke blir produsert

* coilen kan være blåst (visstnok veldig sjeldent at dette skjer)

 

Det kan også være pluggledninger selvsagt, men jeg prøvde å sjekke coilens hoveduttak også med en vanlig pluggledning.

 

mao.

Hva bør jeg sjekke?

Hvordan sjekker jeg det?

 

ps. jeg er ingen mekaniker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen har svart enda, men det kan jo selvsagt ikke være regreimen! Da hadde jeg jo ikke klart å åpne stiften ved å dra i viftereimen!

 

Jeg målte coilen i dag, den gav:

8.5Kohm mellom hoveduttak og +

1.xx ohm mellom + og -

 

(målte selvsagt med ledninger avkoblet).

 

Den første måling er innenfor gitt spesifikasjon som jeg fant på nettet, men den andre skulle vært litt lavere.

 

Jeg vet ikke om det har noe å si at det er mer ohm mellom + og - enn det skal være?

 

Teorien min er:

regreim er "fin"

stift er "fin"

rotor er "fin"

coil er "fin"

kondensatoren er gåen

 

Tar gjerne imot tips her!

samt, om noen bor på sotra, evnt i bergens område og har en coil/kondensator/etc liggende, kan jeg gjerne låne de og sjekke og evnt kjøpe de om det er de jeg trenger.

 

volvohuggeren gav streit pris på coil, men nå tror jeg coilen min er fin. Jeg er litt usikker på om ejg byttet kondensatoren når jeg byttet stift, fordelerlokk og rotor, samt plugger og pluggkabler (ca 4-6 måneder siden).

 

Jeg husker nemmelig at den nye kondensatoren var litt anderledes utformet på festet, som gjorde at den ikke gikk ann å skru inn i fordeleren. Jeg lurer derfor på om jeg kanskje har den gamle kondensatoren enda (med ukjent alder på).

 

Jeg får vel stikke innom cdcardic og håpe på at de har en kondensator liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

det er flere som har oppleve akkurat det samme:rolleyes:

 

de kjøpte nye stifter og kondensator og den startet men en gang... prøv ny kondensator...

 

Jeg kjøper meg en kondensator i dag, om jeg husker det da :P

Så får vi se i kveld om den starter, evnt. blir det tur til volvohuggeren i morgen.

 

har klart å rote bort laderen til startboosteren min også og den begynner å bli tom for strøm :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier du ikke får gnist ut av coil heller.

 

da vil jeg tro coilen er blåst :/

 

det kondensatoren gjør er å ta opp "overspenning" når stiften åpner slik at det ikke skal bli "overspenning" inne i fordelerhust, dvs at det ikke kommer åpen gnist inni fordelerhuset. så fordelern kan funke for det, dårlig, men funker.

 

skjekk coilen du, så skal nok bilen fyre igjen ;)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takker for tips, men det viste seg at min teori ang. kondensator var riktig.

 

Når det gjelder Coil, kan man måle seg frem til om den virker, noe jeg skrev i posten ovenfor. Jeg fant spesifikasjoner på google.

 

Etter mitt kjøp av ny kondensator til overpris(?): 53kr og den korte tiden det tar å montere denne, var bilen god som fan!

 

Den startet VELDIG fort, men det skulle vel bare mangle, siden jeg har gjort alt mulig annet for å prøve å få start. (pusset plugger, sjekket kabler, tørket og pusset i fordelerlokk, tørket stift, hevet kondensfjerner i bensin, etc.)

 

ang. kondensatoren, er det ikke helt riktig, mambo.

Når kondensatorne er gåen, kan visst spenningen gå tilbake inn i coilen, pga overspenning. Den vil da ødelegge jorden til coilen, som gjør at den ikke får laget spenning.

 

ellers, jeg tror jeg skal kjøpe meg et lite voltmeter som skal ligge i bilen. Det kan vel være kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår