Gå til innhold

Plugger sotes ned.

Ranger emnet


Hole

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 2 med en 1.8 liters motor som er lettere trimmet, jeg vet ikke annet enn at det er kvassere kam, justerbart kamdrev, portet topp, lettet og balansert (vet ikke helt hva det innebærer), Weber forgasser (vet ikke hvilken, annet at det er en enkel stående) og grenrør + effekt anlegg.

 

Motoren går på veldig feit blanding, den spytter bensin på tomgang, drukner kanskje litt på lavt turtall men går fint på høyt turtall.

 

Det ryker godt når den er kald men det avtar litt når den blir varm.

 

Men nå i det siste virker det som den sotes ned noe voldsomt, det ryker godt når motoren er varm også, byttet plugger for ett par dager siden men det virker som det har begynt å sote til igjen.

Bruker noe vannvittig med bensin når det begynner sånn.

 

Den har også en tendens til å du ut på tomgang. Drukner den?

 

Hva kan jeg gjøre med dette problemet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel typisk problem på trimma motorer.. kan være fler løsninger her.. få noen som kan tune inn gasserene ordentlig til å gjøre dette. eller du kan kjøpe et hakk varmere plugger(kanskje ikke så lurt å herje for mye da varmere plugger gir lettere tenningsbank) eller du kan kjøpe høyeffekts coil fra feks msd som har power nok til å gi sterk nok gnist også på lavt turtall

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by nonameice

Kan det være en løsning å justere opp tenninga?

 

Han jeg kjøpte bilen med sa at den var satt på 19 grader fortenning, bør dette justeres opp?

 

Neppe...og du skal stille mye skal det hjelpe. Men med MASSE tenning på tomgang...vel...da har du ikke tomgang. :D Bedre å justere gasseren... Er ikke kompen øket? Da må du nok spa inn suppe på tomgang + høy tomgang for å få den til å gå ryddig.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangen er vel stilt på ca 800 nå, bør den stilles opp, og til hva evt.?

 

Hvis jeg skal justere gasseren må jeg vel skifte dyser da?

 

Kan vel kanskje juster på CO skruen for å få mindre suppe på tomgangen.

Brukte ca. 1,3 på mila før problemet med sotinga/drukninga oppstod, nå bruker jeg tett på 2 liter på mila, huff:(

 

Vet ikke hvordan det er med kompen, han jeg kjøpte bilen med hadde kjøpt motoren av en annen kar som hadde brukt den i en rally golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by nonameice

Brukte ca. 1,3 på mila før problemet med sotinga/drukninga oppstod, nå bruker jeg tett på 2 liter på mila, huff:(

Få sjekket flottørnåla inne i gasseren...blir den slitt,bruker du MYE bensin. Da får du også alle symptomene du har...tomgangen bør være på 900-1000 med hvass kam. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by Hawkon

hmm, mens vi er inne på temaet.. jeg tror jeg har det motsatte problemet. pluggene er hvite. WTF betyr det? mager blanding? varm motor?

Mager blanding ja...sannsynligvis har du da en luftlekkasje inn et sted,eller tett gasser i ei dyse eller noe... Står den en stund på tomgang med LAV co,blir de også ofte ganske lyse.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel forbruksvare...Biltema skaffet til Asconaen jeg hadde...har sikkert til din også. Kosta under hundrelappen...skal ikke behøve å justere noe,bare du får inn en frisk nål er den nok rimelig grei. :) Spør etter en nål til f.eks Sierra...Weberen heter nok 32/36 DGAV. Samme på alle Ford med sånn Weber. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Turboed1: Takk for hjelpa så langt.

 

Har sjekket litt og funnet ut at forgasseren er en modell som heter 34 DMTR.

Noen som har kjenskap til den?

 

Dysa til det første kammeret som blir åpnet står det 180 på, mens dysa til det andre (full gass) står det 190 på.

Er disse tomgangs dyser?

 

Skal skru av toppen gassere i morra å se etter de andre dysene og flotørnåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått åpnet og kikket litt på gasseren, som nevnt tidligere har jeg lite greie på slikt derfor har jeg tatt noen bilder.

 

Virker som denne forgasseren har blitt brukt på eldre Fiat'er.

 

Slik ser den ut inni, er dette de rette dysene til denne motoren? Det øverste kammeret er det første som åpnes. Dysa som er nr. 2 fra høyre går til det kammeret og den står det 180 på, dysa helt til høyre vet jeg ikke hvor går men den står det 50 på.

Dysa som er nr. 2 fra venstre går til kammer 2 og den står det 190 på, og dysa helt til venstre vet jeg heller ikke hvor går og den står det 45 på.

Weber34DMTR_1.jpg

 

 

 

Slik ser dysene ut, den lengste er en av de i midten mens den korte er en av de på sidene.

Weber34DMTR_Dyser.jpg

 

 

 

Er dette flotørnåla? Hvilken funksjon har den?

Weber34DMTR_2.jpg

 

 

Og mens jeg var igang lurte jeg på hva dette er.

Weber34DMTR_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by nonameice

Nå har jeg fått åpnet og kikket litt på gasseren, som nevnt tidligere har jeg lite greie på slikt derfor har jeg tatt noen bilder.

 

Virker som denne forgasseren har blitt brukt på eldre Fiat'er.

 

Slik ser den ut inni, er dette de rette dysene til denne motoren? Det øverste kammeret er det første som åpnes. Dysa som er nr. 2 fra høyre går til det kammeret og den står det 180 på, dysa helt til høyre vet jeg ikke hvor går men den står det 50 på.

Dysa som er nr. 2 fra venstre går til kammer 2 og den står det 190 på, og dysa helt til venstre vet jeg heller ikke hvor går og den står det 45 på.

45- og 50-dysene er tomgangsdyser. 180- og 190- dysene er luft-dyser til emulsjonsrøret (det er den lange delen av dysa med hull fra sidene). Dette røret "forblander" luft og bensin før det blir lempa ut i luftstrømmen og skyvd inn til sylinderen. Skulle vært noen fler der...satt ikke et par dyser i samme hull som emulsjonsrøret eller noe? Altså "under" det? Sitter de ikke der skulle de vært i bunn av flottørkammeret eller noe....Hoveddysene i webere pleier ligge mellom 115 og 135 et sted...og de er ofte korte. Som i under en cm lange...ser ut som dyser til en moped/motorsykkel.

 

 

 

  Sitat
Er dette flotørnåla? Hvilken funksjon har den?
Jepp,det er flottørnåla. Den har som oppgave å stenge for bensinen inn i kammeret når det har oppnådd riktig nivå/mengde bensin i kammeret. Blir den slitt (eller flottøren justert slik at den "flyter" for høyt og nivået blir for høyt,får motoren for mye bensin. Kjennetegnes ofte av at man kan starte en bil fra iskald (nesten) uten choke,og den går dårligere og dårligere når den blir varm. Motsatt justert får den da mindre enn den skal ha,og er da muligens lei å starte iskald selv med choke,og går bare "bra" når det er 46.7 C i skyggen...for mager blanding (spes i kombinasjon med høy tenning/lav oktan) kan føre til tenningsbank etc.

 

  Sitat

Og mens jeg var igang lurte jeg på hva dette er.

ser ut som vakuum-styring av akselerasjons-pumpa. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg byttet flotørventilen til en ny en, men motoren vil fortsatt ikke gå på tomgang. Har prøvd å skru på blandingsskruen også, uten noe positivt resultat.

 

Kikket også litt nøyere på emulsjonsrørene og det sitter dyser i bunn av disse ja.

 

Første trinn består av 180 luftdyse på topp, røret stod det F21 på, hulla på røret sitter høyere oppe en på F25 røret, og bensindysa i bunn var 135.

 

Andre trinn bestod 190 luftdyse på topp, røret stod det F25 på,

og besindysa tror jeg er 120 (var tangmerke på den så det gikk ikke ann å se hva som står, men hullet var mindre enn på den andre.)

 

Bytta om på røra og syns kanskje det hørtes bedre ut, høres ut som den går litt reinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår