Gå til innhold

Tråden for tips til nye nye førere på vinterføre

Ranger emnet

BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommer hjem fra kjøring på mye snø (umåket vei). Første gang jeg virkelig fikk opplevd hvor glatt det kan være ute. Er glad jeg kom meg ut om natta med lite biler og eksperimenterte litt på forskjellig lag med snø. Hadde antispinn, er ganske sikker på at hele greia ville vært annerledes uten det.

Så, dere med par års erfaring på veien, helst østlandet, hva har dere på lager av tips til vinterføre? Også sånn når det holder på å gå skeivt/ til helvete osv...

Takker.

(vet topicen inneholder en nei for mye, vet ikke hvordan jeg skal får endra det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når underlaget er skjevt, så bruk en sensitiv gassfot. Hjulspinn er veldig viktig å unngå. Gjelder egentlig for det meste hele tiden når det er glatt.

Videre er det knallbra å eksperimentere med bilen, gjerne på store parkeringsplasser, så lærer man seg hvordan bilen reagerer.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å finne seg en industriplass og begynne å leke seg når føret er bra det! Pass på å ikke drit deg ut og smell inn noe parkerte lastebiler, bygninger ol. :rolleyes: I trafikken må du alltid bremse tidlig, og tenke på at underlaget poleres opp inn mot kryss, da en del bilførere gjerne bremser litt i siste liten....husk at bilen gjerne vil gå rett frem hvis du kommer inn i et spor med en del snø. derfor er det lurt å ha liten fart inn i 90-grader svinger slik at du har råd til litt understyring (evt. kontrollere rumpa ut med brekk/gass) da framhjulene kommer utenfor den nedpakkede snøen. Sørpe er noe dritt. Første vinteren min moste jeg framskjerm/fanger/blinklys da jeg skulle svinge av en vei i 90-graders kryss og det var sørpete...veien var kjørt opp, men snakka med kompisen mens jeg cruisa bortover.. så jeg var ikke i "alert-modus" og la ytre fremhjul på en sørpeklump mellom de fire kjøresporene ut fra krysset... det understyrte rett i autovernet det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye problemer nå på vinteren jeg....

Kjører nesten like jævlig nå som jeg gjør på sommeren :D

4X4 med alle tekniske hjelpemidler (gjerne forkortet med 3 bokstaver) er moro nå på vinteren.... :D

-03 Lexus 200 IS Sportcross

x01 Toyoyta Yaris varebil

x92 Mazda Mx5 Turbo Intercooler

x91 Honda Civic

x88 Mitsubishi Colt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintern er no jævla dritt.. bare å kaste..

Morro å sladde, men det er det om sommern også.. ble stoppa i promille konroll igår, satt meg fast på en perkerings plass. så purken måtte løpe etter i snøfyka å dytte.. men jeg fikk jo ikke snudd som jeg skulle, bilen lå bare brett:D fikk beskjed om å kjøpe meg ordentlig bil da:D

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør etter forholda.

Lær å kjenne bilen din, så kan du ligge breidt med vilje istedenfor i grøfta hvis du plutselig skulle få en sleng.

Det er min første vinter med rwd, og jeg har fått hekta på å ligge breidt :D

Har gått nesten gæli en gang, men da er vi en erfaring rikere :eek:

AC Schnitzer beyond the standard

Lenke til kommentar
Del på andre sider