Gå til innhold

Tråden for tips til nye nye førere på vinterføre

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Originally posted by audifanatic

Kanskje Jernia er bedre? på min er skuffa laget i plast og resten i metall, så hvis jeg må måke noe litt hardt så sprekker/knekker vel hele dritten?

 

Den jeg så på Jernia istad var i jern og tre. Kosta 159 kroner og veide "ingenting"... Slepetau og varseltrekant er også en fordel å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjør fett,bruk vett,ligg bredt...neida...

 

Kjør pent, bruk hue og hold hue kaldt... man blir ikke verdensmester bare fordi man har greid lappen...:)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tro du er verdensmester og at "slikt ikke skjer meg", for det gjør det.

 

Sørg for at bilen er godt skodd. Piggfri og piggdekk bør være av høg kvalitet. For større kjøretøy skal kjettinger være tilgjengelig. Sørg for å ha kunnskap om hvordan kjettinger settes på. Ha varmt tøy tilgjengelig i bilen.

Stol ikke på bilens avanserte tekniske utstyr ved å øke farten på vinterføre.

Sørg for at bilen er vinterklar.

Gode lys, gode vindupusseblad og rikelig med spylevæske er viktige hjelpemidler.

Sørg for at rutene er fri for is og snø før du starter.

 

Hold god avstand og tilpass farten etter forholdene.

Kjør defensivt- og senk farten inn mot kryss.

Unngå panikkbremsing.

Prøv forsiktige bremsprøver der det er praktisk for å sjekke underlaget. Har du piggfrie dekk må du være ekstra forsiktig på isføre.

Ved vanskelige kjøreforhold - reis kollektivt dersom det er muligheter.

Når det er vanskelige kjøreforhold beregn lengre kjøretid.

Lytt på radioen og hold deg orientert når det er meldt vanskelige kjøreforhold.

Sjåførens erfaring og ferdigheter er den beste forsikring for å komme trygt frem.

Ta gjerne en tur på glattkjøringsbanen før vinteren setter inn.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test underlaget når du kjører, kjekt å vite hvor glatt det egentlig er, før du bulker liksom.

Hvis du ikke føler deg trygg i en situasjon, ta det helt med ro, ikke stress, selv om gubben bak(som har hatt lappen i 40år) tuter på deg. Bedre å kjøre litt saktere enn å bulke...

 

Ha med følgende ting i bilen:

 

1. Vinduskost/skrape(Børst/skrap av HELE bilen, taket også)

2. Spade(Kanskje du vil lage snømann eller snøhule)

3. Slepetau(Hvis ikke du trenger det, så kan andre trenge det)

4. Lommelykt(Noen ganger trenger en lys)

5. Sand eller salt(1kg kan gjøre underverker)

6. Kjettinger(Når alt annet er prøvd)

7. Lue og votter, kanskje en genser(Det er kaldt ute)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking067

Ikke tro du er verdensmester og at "slikt ikke skjer meg", for det gjør det.

 

Sørg for at bilen er godt skodd. Piggfri og piggdekk bør være av høg kvalitet. For større kjøretøy skal kjettinger være tilgjengelig. Sørg for å ha kunnskap om hvordan kjettinger settes på. Ha varmt tøy tilgjengelig i bilen.

Stol ikke på bilens avanserte tekniske utstyr ved å øke farten på vinterføre.

Sørg for at bilen er vinterklar.

Gode lys, gode vindupusseblad og rikelig med spylevæske er viktige hjelpemidler.

Sørg for at rutene er fri for is og snø før du starter.

 

Hold god avstand og tilpass farten etter forholdene.

Kjør defensivt- og senk farten inn mot kryss.

Unngå panikkbremsing.

Prøv forsiktige bremsprøver der det er praktisk for å sjekke underlaget. Har du piggfrie dekk må du være ekstra forsiktig på isføre.

Ved vanskelige kjøreforhold - reis kollektivt dersom det er muligheter.

Når det er vanskelige kjøreforhold beregn lengre kjøretid.

Lytt på radioen og hold deg orientert når det er meldt vanskelige kjøreforhold.

Sjåførens erfaring og ferdigheter er den beste forsikring for å komme trygt frem.

Ta gjerne en tur på glattkjøringsbanen før vinteren setter inn.

 

Dette var lærerikt thumpsup

 

Skal lære meg å tre på kjetting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

Test underlaget når du kjører, kjekt å vite hvor glatt det egentlig er, før du bulker liksom.

Hvis du ikke føler deg trygg i en situasjon, ta det helt med ro, ikke stress, selv om gubben bak(som har hatt lappen i 40år) tuter på deg. Bedre å kjøre litt saktere enn å bulke...

 

Ha med følgende ting i bilen:

 

1. Vinduskost/skrape(Børst/skrap av HELE bilen, taket også)

2. Spade(Kanskje du vil lage snømann eller snøhule)

3. Slepetau(Hvis ikke du trenger det, så kan andre trenge det)

4. Lommelykt(Noen ganger trenger en lys)

5. Sand eller salt(1kg kan gjøre underverker)

6. Kjettinger(Når alt annet er prøvd)

7. Lue og votter, kanskje en genser(Det er kaldt ute)

 

Takker :)

 

Tror jeg kopierer alt og limer inn i en Word doc. eller noe sånt, veldig bra tips her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du skulle kjøre ned lange brattebakker så brems på gira istedenfor å trykke på bremsen hele tiden.. Har man ikke ABS kan d fort gå alt for fort å gæli!

Fader Kubikk

Du som er i blokka

Gi oss idag vårt daglige dreimoment

Forlat oss våre fartsovertredelser,

som vi forlater forelegget.

Led oss ikke inn i kontroller,

men fri oss fra sykklister

For veien er din

hestekreftene, og friheten

i all evighet

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke gjennom _alt_ som stod her fra før, men en feil jeg merker folk gjør ganske ofte, er å prøve å svinge mens de bremser, hvis de mister festet.

 

Dette er jo ikke spesielt lurt, for gjør man dette, så bærer det rett frem :D

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GTR 34

Og hvis du skulle kjøre ned lange brattebakker så brems på gira istedenfor å trykke på bremsen hele tiden.. Har man ikke ABS kan d fort gå alt for fort å gæli!

Mange som bare bremser ja.. Man burde bremse på gira uansett siden bremsene kan gå varme og det sliter på bremsene

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking067

Ikke tro du er verdensmester og at "slikt ikke skjer meg", for det gjør det.

 

Sørg for at bilen er godt skodd. Piggfri og piggdekk bør være av høg kvalitet. For større kjøretøy skal kjettinger være tilgjengelig. Sørg for å ha kunnskap om hvordan kjettinger settes på. Ha varmt tøy tilgjengelig i bilen.

Stol ikke på bilens avanserte tekniske utstyr ved å øke farten på vinterføre.

Sørg for at bilen er vinterklar.

Gode lys, gode vindupusseblad og rikelig med spylevæske er viktige hjelpemidler.

Sørg for at rutene er fri for is og snø før du starter.

 

Hold god avstand og tilpass farten etter forholdene.

Kjør defensivt- og senk farten inn mot kryss.

Unngå panikkbremsing.

Prøv forsiktige bremsprøver der det er praktisk for å sjekke underlaget. Har du piggfrie dekk må du være ekstra forsiktig på isføre.

Ved vanskelige kjøreforhold - reis kollektivt dersom det er muligheter.

Når det er vanskelige kjøreforhold beregn lengre kjøretid.

Lytt på radioen og hold deg orientert når det er meldt vanskelige kjøreforhold.

Sjåførens erfaring og ferdigheter er den beste forsikring for å komme trygt frem.

Ta gjerne en tur på glattkjøringsbanen før vinteren setter inn.

 

alt her er bra bortsett fra å børse/skrape taket. hvorfor vil man gjøre det?

 

skader jo lakken ;)

 

jeg børster/skraper alltid bare glassflatene.

 

taket og bilen generelt får man fortest snøfri ved å finne en tunell + gassen :)

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mabbutt

Jeg leste ikke gjennom _alt_ som stod her fra før, men en feil jeg merker folk gjør ganske ofte, er å prøve å svinge mens de bremser, hvis de mister festet.

 

Dette er jo ikke spesielt lurt, for gjør man dette, så bærer det rett frem :D

 

 

å bremse på giret, dvs ligge i 1. i bratt nedoverbakke er lurt, men da må du legge inn giret i toppen og i tide.

 

bremse på gira for å bremse ned farten glatt føre gjør at du STRYKER på oppkjøring.

 

hva skjer når du bremser på gira med RWD bil? jo lett å snurre,

 

hva skjer med FWD bil? her er ting litt mindre skummelt, men i værste fall snurrer du her også.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mabbutt

Jeg leste ikke gjennom _alt_ som stod her fra før, men en feil jeg merker folk gjør ganske ofte, er å prøve å svinge mens de bremser, hvis de mister festet.

 

Dette er jo ikke spesielt lurt, for gjør man dette, så bærer det rett frem :D

 

 

man skal ha bremset ned farten FØR svingen ja.

 

man skal holde jevn fart hele svingen, har du 40 inn i svingen skal du ha det igjennom hele

 

bremser eller gasser du vil veigrepet ditt brukes på å akselere/deakselerere istedenfor å brukes til å motvirke sidekreftene

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annet greit tips om vinteren er å ta på låseolje i dørene og silikonspray rundt listene på døra, er jævlig kjipt å komme til en bil som du ikke kommer deg inn i :rolleyes:, ellers er det greit å lære seg å kunne provosere frem overstyring hvis du får understyring, har vært ett par svinger brekket har kommet til unsetning :)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår