Gå til innhold

Tråden for tips til nye nye førere på vinterføre

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Originally posted by Jay

 

alt her er bra bortsett fra å børse/skrape taket. hvorfor vil man gjøre det?

 

skader jo lakken ;)

 

jeg børster/skraper alltid bare glassflatene.

 

taket og bilen generelt får man fortest snøfri ved å finne en tunell + gassen :)

 

Står ikke at en skal gjøre det, men det kan jo være en ide for at snø/is kan gli av og dekke til vinduer eller treffe biler og mennesker.Store snømengder er ikke så bra mht bensinforbruk og ikke alle i Norge bor ved en tunell.Og det holder nok å bare børste av snøen :D

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Jay

 

alt her er bra bortsett fra å børse/skrape taket. hvorfor vil man gjøre det?

 

skader jo lakken ;)

 

jeg børster/skraper alltid bare glassflatene.

 

taket og bilen generelt får man fortest snøfri ved å finne en tunell + gassen :)

 

Se for deg at du ligger bak en bil der sjåføren kun har børstet av vindusflatene, men på taket ligger det cm på cm. Hva skjer når snøen bestemmer seg for å adlyde tyngdekraften? Alt kommer bakover og mot deg, veldig festlig, spesielt rett før en sving;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

hva skjer når du bremser på gira med RWD bil? jo lett å snurre,

 

hva skjer med FWD bil? her er ting litt mindre skummelt, men i værste fall snurrer du her også.

Hvis man gjør det, er man rett og slett INKOMPETENT som sjåfør. Oppsøk kjørekurs snarest. Det har noe med å skjønne at man ikke girer et par gir ned midtveis i en sving og bråslipper clutchen... :rolleyes:

 

Apropo biler med snø/is på taket.. en gang vi var på vei gjennom Oslo med VW Jetta, lå det en Mercedes Vito forran oss.. sånn type kassebil med helt rett tak. Hele taket til Vitoen var dekket med is. Vi lå i 120 km/t da det plutselig fløy det av en 1 x 1m stor bit som landa midt i frontruta vår! Skvatt litt da kan du si.. over halve frontruta ble totalt knust. Heldigvis holdt ruta seg på plass, så jeg kjente bare glassbiter drysset i fanget. Vi blinket inn Vitoen på første bensinstasjon, men han var selvfølgelig helt uskyldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

skader jo lakken ;)

 

Er jo ikke en stålbørste du bruker heller da :) Lakken tåler mer enn du kanskje tror. Greit å ha polert bilen noe før vinteren slår til, så har man et protectionlag :)

 

Beste tipset er vel å ta det rolig og lære deg bilen å kjenne. Ble litt forskjellig handling da jeg gikk fra fwd til quattro, så det er kjekt å utforske litt på avsperrede områder.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

 

Er jo ikke en stålbørste du bruker heller da :) Lakken tåler mer enn du kanskje tror. Greit å ha polert bilen noe før vinteren slår til, så har man et protectionlag :)

 

Beste tipset er vel å ta det rolig og lære deg bilen å kjenne. Ble litt forskjellig handling da jeg gikk fra fwd til quattro, så det er kjekt å utforske litt på avsperrede områder.

 

du ser ikke meg bruke børste rett mot lakken ;)

 

og ja, har polert og vokset godt før vinteren :)

 

ser ikke meg i maskinvask heller ;)

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir faktisk bøtelagt hvis man har "for mye" snø på bilen,på tak og generelt.. Vet ikke hva som er "for mye" snø,men det går vel på skjønn.. Kjørte bak en Sierra her om dagen som hadde en halvmeter snø på taket,helt fra front til bak.. Så jækla tåpelig ut!

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

 

du ser ikke meg bruke børste rett mot lakken ;)

 

og ja, har polert og vokset godt før vinteren :)

 

ser ikke meg i maskinvask heller ;)

 

Kan jo eventuellt bruke ullvotten å børste av med den. Den er ikke så hard i kanta :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VWGolfIIHFS

Man blir faktisk bøtelagt hvis man har "for mye" snø på bilen,på tak og generelt.. Vet ikke hva som er "for mye" snø,men det går vel på skjønn.. Kjørte bak en Sierra her om dagen som hadde en halvmeter snø på taket,helt fra front til bak.. Så jækla tåpelig ut!

 

Står en sånn bil her og. Han har børsta av panser og bagasjelokk, men ikke taket. Bilen er jo nesten 2.5 meter høy :D Ser helt ad undas ut

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å børste av bilen med kost, ,men da avhenger det av snøen osv. er noen ganger det er ett "beskyttende! lag med kramsnø under pulverlaget. Uansett så børster ikke jeg ned til lakken på bilen min. Er ofte lurt å "teste" børste hårene mot huden eller lignende, er lurt med mykest som mulig.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid aa maake vekk snoeen paa taket, i hvert fall det som ligger nogenlunde loest. Ikke spesielt hyggelig aa faa frontruten full av snoe ved en nedbremsing.

 

Ellers er det greit aa ha en viss kontroll med hvor glatt det er, test ved aa bremse eller aa vri lett paa rattet. Pass paa andre biler som kommer imot eller som ligger bak! Litt avhengig av hvor du bor kan det vaere en ide aa faa bilen tint og toerket med jevne mellomrom i en varm garasje (P-hus el.l). Da unngaar du at bilen blir en eneste stor isklump og at alt fryser. Dette skjer helst i omraader der temperaturen pendler mye rundt null.

 

Naar det gjelder selve kjoeringen vet du sikkert hva som i teorien er best, proev deg frem paa et trygt omraade for aa gjoere deg kjent med din bil. Bare husk at en sladd i 100 km/t er noe ganske annet enn aa spinne rundt paa en parkeringsplass.

 

Naar det gjelder spader har jeg faatt tak i en grei modell paa Biltema. En sammenleggbar, groenn liten sak i staal (10 cm lang naar den brettes sammen). Den tar liten plass og veier lite. Ikke allverdens aa grave med, men vanligvis nok til aa faa bilen fri.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her! Etter egen erfaring er det lett å overvurdere svingegenskapene på vinterføre, så ta det rolig og reduser farten FØR sving og kryss.

 

En detalj er å løfte opp vindusviskerene når bilen parkeres ute. De kan bli ødelagt dersom de fryser fast og du river dem opp. Viskere er forbruksvare og ikke for dyrt, men pussermotoren kan ødelegges om du prøver å sveipe over ruta med fastfrosne viskere. Motoren er mer kompisert å bytte og dyrere!

 

Kjører du på saltede veier er det en god ide å vaske dekka (slitebanen) med vann og såpe (oppvaskmiddel eller dekkrens) en gang i blandt. Gjør det alltid før de settes på på høsten.

 

Er det vått/slapsevær og du frykter at det kan bli frost: Unngå å sette på brekket! Den våte wieren kan fryse og låse seg med brekket på... been there....

 

Bruk godt med låsolje i dørlåsene, ikke låsspray o.l. som inneholder løsemiddel. Da forsvinner den smørende oljen i låsen og gjør vondt værre. Men som nødhjelp på innerlomma er den fin! Silikon på alle dørlister + bagasje er å anbefale.

 

Poler bilen godt på høsten - lakken beskyttes og snøen fester seg ikke like lett. Om du er mer opptatt av å beskytte bilen enn utseendet kan du smøre på ekstra polish under lista uten å polere den ut, men lakken må være ren under. Olje i låser og tape over ved vask vinterstid. Tørk av dørlister etter vask! Prøv å få minst mulig snø inn i bilen og rist av snø på mattene når dette er nødvendig.

 

Motorvarmer og kupevarmer er gull!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er erfaring er at det er lett og bli overaska av uventa holke, at bilen går rett frem når det bremses, spesielt volvo 940 er en skummel bil fordi den er så lett bak, baken kommer fort under oppbremsing, må ha i noe ekstra vekt baki den på vintereren, det samme gjelder forsåvidt 240 og, men den er betydlig tyngre bak.

 

Det andre er at det lønner seg med skikkelige piggdekk samme hva folk sier, piggfrie dekk er helt latterlig dårlig når det er brukt for og bremse på is. Har vært i mange situasjoner som hadde gått galt med piggfrie. Det året jeg kjørte piggfritt var jeg i flere nesten ulykker, og det var i oslo.

 

En annen ting er at det er viktig og ikke få panikk og holde bremsen inne lenge når det slipper i en sving. Men føle seg frem, det andre er at det lønner seg og brekksladde og herje så mye som mulig, da er det lettere og takle en uventet situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "tipsene" som står her er jo egentlig noe alle som har fått lappen bør kunne/skjønne! det sier seg selv rett og slett!

 

men apropo det å koste/skrape tak... kjørte hjem fra arbeid forrige uke..da jeg så en som gjorde bilen helt fri for snø og da mener jeg helt ned til lakken og vel så det vil jeg tro... brukte en vanlig piasava kost av stor type... Bilen var en Mercedes 400 cdi lorinser!!! er faen meg trist at slike misshandlere skal ha slik bil!!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DCA

Alle "tipsene" som står her er jo egentlig noe alle som har fått lappen bør kunne/skjønne! det sier seg selv rett og slett!

 

men apropo det å koste/skrape tak... kjørte hjem fra arbeid forrige uke..da jeg så en som gjorde bilen helt fri for snø og da mener jeg helt ned til lakken og vel så det vil jeg tro... brukte en vanlig piasava kost av stor type... Bilen var en Mercedes 400 cdi lorinser!!! er faen meg trist at slike misshandlere skal ha slik bil!!

 

Har ikkje Mercedes så sterk og durablig lakk alikevel da?? :D

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår