Gå til innhold

Dunkelyd i motor ved motstand

Ranger emnet


JuB

Anbefalte innlegg

Originally posted by JuB

Hei,

 

dama til bror min har kjøpt seg en 97mod Polo 1 liter. Når den får litt motstand kommer det dunkelyder fra motoren, verre når den er kald, skjer ikke om klutchen er inne.

 

Noen som vet hva som kan være galt? På verkstedet sa dem det ikke var noe å bry seg om..:rolleyes:

 

Hvis det er tenningsbank kan du prøve å fylle 98oktan, hvis det ikke forsvinner da bør du få stilt inn tenningen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenningsbank høres mer ut som tikking enn dunking. kjør en 85 mod. corolla opp en bakke med full gass så hører du det.

 

Ikke farlig på sugemotorer, men farlig på turbo. det er da motoren får for lite bensin i forhold til luft, og det blir for høy varme i forbrenningskammeret. Da er det farlig med enda mer luft på turbomotor.

 

Siden det antagelig ikke er turbo på den bilen, ville jeg sjekket om det var rådebank.... veldig farlig... Slitte rådelager ----> motorhavari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Jeg har en rask tikkelyd fra motor,men den kommer bare hvis jeg lar motoren bremse,eller bremser på girene blir det vel.. Vet ikke om tikkinga er der hele tiden,da eksosanlegget gjør at jeg ikke hører så mye annet enn det under akselerasjon.. Kan det være tenningsbank? Og det var ikke slik før jeg bytta fordeler,fordelerlokk,stifter og kabler. Hmm.. Har ikke gidda å brydd meg med den lyden,er så mange andre lyder å bry seg om.. Hehe..

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KennethA

tenningsbank høres mer ut som tikking enn dunking. kjør en 85 mod. corolla opp en bakke med full gass så hører du det.

 

Ikke farlig på sugemotorer, men farlig på turbo. det er da motoren får for lite bensin i forhold til luft, og det blir for høy varme i forbrenningskammeret. Da er det farlig med enda mer luft på turbomotor.

 

Siden det antagelig ikke er turbo på den bilen, ville jeg sjekket om det var rådebank.... veldig farlig... Slitte rådelager ----> motorhavari...

 

Tenningsbank ikke farlig på sugemotorer :rolleyes:

 

Rent mekanisk det som skjer er at du antenner bensin/luft lenge før stempelet er på topp nivå. Dette gjør at du preser motoren mot rotasjonsretningen. Det medfører stor friksjon, varme og slitasje uansett motor type. Det første som skjer er at du brenner hull i stemplene (med mindre du er så heldig som meg å blåser toppakningene først). Da trenger det i grunn ikke skje noe mer, ettersom motoren er skrot ;)

 

 

Grunnen til at det kan hjelpe med 98oktan er at oktan tallet sier noe om hvor lettantenelig/hvor fort den brenner bensinen er. Alle bensin motorer kjøres normalt med noe fortenning slik at eksplosjonen skal få tid til utvikle seg. Med høyere oktan bruker bensinen lengre tid på å brenne, dermed kan en høyere oktan hjelpe mot tenningsbanken.

 

 

Rådebank på en 97 modell Polo vill jeg tro er lite sannsynelig, med mindre den har opplevd 10 000omdreininger, eller har vært kjørt uten olje.

 

I alle tilfeller er dette et typisk eksempel på hvordan man oppdager tenningsbank, det høres som oftest når motoren jobber tungt, feks motbakke i 5gir(bruke mye gass på lavt turtall). En måte å midlertidig unngå det er å kjøre motoren lett, dvs gire tidlig ned i motbakker, ikke presse den til å gå i høyeste gir.

 

 

 

Bremsing på gir lager ikke tenningbank lyd :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags olje er det på motoren? Høres ut som rådebank. Hvis olja er for tykk er det mulig den ikke "smører" godt nok når den er kald (snakker da om kuldegrader).

 

Prøv å napp av tennplugg ledningen på en plugg om gangen for å se om dunkingen forsvinner. Gjør den det når du napper en pluggledning, så vet du at problemet (som da mest sansynlig er rådebank) ligger i den sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Rådebank vill du høre selv på tomgang. Vill tro at en så stygg mekanisk lyd vill få de fleste til å stoppe bilen, å finne ut fort som f hva som er galt.

 

Kommer jo an på hvor utviklet rådebanken er. Hvis den fortsatt er i tidlig stadie, vil den neppe høres på tomgang, og i alle tilfelle bli værre når motoren belastes.

 

Og han sa det var dama til bror som hadde kjøpt bil... skal sikker mye til før hun stopper bilen for å undersøke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by guest

 

Kommer jo an på hvor utviklet rådebanken er. Hvis den fortsatt er i tidlig stadie, vil den neppe høres på tomgang, og i alle tilfelle bli værre når motoren belastes.

 

Og han sa det var dama til bror som hadde kjøpt bil... skal sikker mye til før hun stopper bilen for å undersøke. :)

 

Er litt usikker selv på det der. Har tilfedigvis selv kjørt motor tom for olje, fylte på olje igjen. Alt virket helt fint. Kjørte vell rundt 15000km, begynnte underveis å høre en svak ulyd, fant aldri ut helt sikkert hva lyden var, men motoren mekansik låste av rådebank. Lurer på at jeg kanskje slet lagrene veldig å at jeg dermed pådro meg rådebank etterhvert på grunn av tabben med lite olje. Plukket i allefall opp motoren, ble litt forundret ettersom det viste seg at det ikke var på sylinder nr 8 som lagrene hadde lagt seg oppå hverandre, men en av de andre. Pontiac V8 har dårligst smøring på nr 8 så normalt sett med rådebank skulle den først komme der.

 

Har hatt rådebank i noen motorer før, men da har jeg hørt det med engang, men kanskje mulig at det kommer gradvis, ikke vet jeg.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår