Gå til innhold

Varm motor og vifte som ikkje går

Ranger emnet


Jeez

Anbefalte innlegg

Under en kjøretur igår skjedde følgande;

Motoren min pleier å bruke en del tid på å bli varm, og når den har komt seg opp på noelunde temperatur (nesten midten på måleren), så holder den seg der, omtrent uansett kjøring.

 

Etter å ha kjørt bilen en god strekning oppover i bakkane har målernåla komt seg opp på nesten nest siste strek, men tar ikkje det så tungt da det blir umiddelbar trilling nedover igjen uansett og eg ser nåla tar turen ned igjen.

 

Men etter tids kjøring nedover på "flat" mark stiger temperaturen og omsider blinker varsellampa. Med varmeapparatet på full guffe og vindua åpne triller vi avgårde på tomgang til en plass med skikkelig lys for å kikke litt. Under panseret ser vi at det ikkje er noe gale med kjølevæskenivået, men at vifta ikkje går. Om det var sirkulasjon i systemet eller ikkje, veit eg ikkje?

 

Kan dette tyde på at den vokstermostaten ikkje fungerer om den skal? I og med at det virka som den var åpen for full sirkulasjon allerede ved kald motor? Og at den nå har lukka seg for godt eller noe? Er det elektronikk som setter igang vifta eller er det en mindre avansert løsning med en termostatbryter på denne og?

 

Håper noen har litt erfaring med dette her..

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det er som slår inn vifta osv kan ikke jeg svaret på, men har en kamerat som har samme problem som deg. Løsningen hans var å legge opp en bryter inn i kupeen, som tvangskjører vifta.. Virker forsåvidt som det funker fint for han ihvertfall

88 Golf 2 Syncro

72 Opel Manta A (laangtids prosjekt)

[x] 77 Opel Kadett C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil finne den på samme side som du sitter når du kjører, på radiatoren :) Helt neders der. Kjøpte min på møller og ble 400kr fattigere.

 

Men får å se om det er virkelig den som ikke funker, tar du av kontakten som går til termostaten og ta en ledning på + og - se om vifta går da..

Cya in my sigth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturgiver, kjølevann 86:-

Temp.giver/-lamp, kjølevann 1987- 295:-

Termokontakt -1985 133:-

Termokontakt 1986-, 2-polig 169:-

Termokontakt 1986-, 3-polig 242:-

 

 

Mekonomen priser:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. var ute å prøvde vifta nå, den fungerte når eg la en lask mellom (det eg rekner med er) pluss og minus på den kontakten som skal inn i giveren.

 

Da er det altså å rekne med at den må byttast ut. Men for meg så kunne det virke som om det ikkje var sirkulasjon i kjølesystemet, da vi trilla en del på tomgang før vi stoppa.

 

Bilen har aldri blitt så varm før heller (unntagen den gangen eg mista vannet), og det under "hardkjøring" og. Eg kan aldri syns å huske at vifta har slått inn under tomgang heller.

 

Motoren er fra 1991, monojet, motorkode RP. Rekner med det er denne termokontakt for 86- eg skal ha? til 242,-?

 

Prøve litt litt seinare..

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat ute og måtte prøve på nytt, kjørte bilen vanlig varm, dvs. til ca midt mellom strek 1 og 2 (der strek 2 er streken i midten) Eg syns det tar unormalt lang tid før kjølevatnet blir så varmt, kan dette tyde på at det sirkulerer hele tiden?

 

Etter det lot eg bilen stå på tomgang. Etter langt om lenge begynte nåla å stige til strek nr 2. når denne blei kryssa med litt margin begynte vifta å gå. Når nåla var nede litt under streken igjen, slo vifta seg av.

 

Under kjøreturen beskrive lenger oppe, låg nåla på strek 3 og vifta gikk ikkje.

 

Eg konkluderer da altså med dårlig kontakt for nå. Hyggelig i grunn, virker som hver gang eg starter en ny tråd for noe, så er det en bagatell som er årsak. Som når motoren ikkje starta! Da var batteriet flatt bare..

 

Takk for hjelp fordiom allesammen!

 

P8230023.jpg

Volkswagen - Da weißt man, was man hat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår