Gå til innhold

Dumpventil GTI.

Ranger emnet


nicolay

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by nicolay

Sett litt på denne. Noen tips on dumpventil på Golf 4 GTI? Noe jeg bør vite?

 

Den var da jævlig dyr?

 

Jeg har nettopp byttet ventilen på bilen min, siden den gamle lakk luft. Jeg endte opp med å bestille en aluventil fra Dahlbäck til godt under halvparten av det 'din' ventil koster.

 

(Eneste grunn til at jeg valgte Dahlbäck var pris og leveringsevne av en ventil som var svartfarget )

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at prisen var noe stiv...Kanskje KRB trading har noe billigere..

 

En åpen ventil skader ikke massemåleren (Men det gjør derimot ojlen fra et åpent KN eller green luftfilter)

 

Det som skjer når du setter en åpen ventil i et lukket system, er at luftmassemåleren leser av hvor mye luft som er dratt inn i innsuget, men siden du dumper denne lufta rett ut i friluft, og ikke tilbake i systemet, feilberegner styreenheten (ECU) blandingsforholdet luft/bensin, noe som medfører fusking..

Særlig hvis du drar på og slipper gassen brått og lar den gå på tomgang. Da stopper gjerne motoren.

 

Fordelen med 3 forkjellige fjærer i dumpventilen, er at du kan sette inn en som passer til din bil. Dumpventilen skal tette helt når bilen står på tomgang/gasser på, men samtidig må ikke fjæra være for stiv, slik at den ikke åpner når du girer og skal dumpe trykket. Hele hensikten med ventilen er jo at trykket blir dumpet mellom giring, slik at det ikke slår tilbake i turboen og bråstopper turbinen. Dette er skadelig for turboen. En annen fordel er jo at turbinen fortsetter å spinne mens du girer, slik at du får raskere spool-up på neste gir....Phui..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå banner jeg vel i kirka, men jeg mener det beste er å ha sportsfilter i originboksen..Den er skjermet fra varmen fra motoren, og får kaldluft fra fronten på bilen. Du bør bare være j... forsiktig med å olje inn filteret, for det knekker massemåleren...Tøft med åpent filter, får jo litt mer "dumplyd" osv, men da må det skjermes godt fra motoren...Varm luft er jo effektens værste fiende... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det dumpventilen din som ikke tetter skikkelig (Hatt problemer med originale bosch ventiler på noen audier jeg har hatt, de har en tendens til å blåse ved trimming..) da får du dårlig ladetrykk, og du hører (svakt) at bilen peser mens du tråkker på, det er ladetrykket som blåser ut av ventilen, isteden for å gå inn i innsuget og videre inn i motoren...

Ellers er jo LMM en sjuke på VAG.:rolleyes:

Denne har heldigvis blitt en innbyttedel, og koster 1300 istedenfor 3700 som den kostet før..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM er kjempeenkel å bytte, 2 skruer og en plugg. (Sitter rett ved luftfilterboxen)

 

Justering av dumpventilen gjør du ved å sette inn den slappeste fjæra, og se om du får fullt ladetrykk, at ikke bilen kveler seg på tomgang osv...I så fal setter du inn en stivere fjær..

 

Feil på LMM vises sjelden på diagnose...Har du VagCom og kjører diagnose selv, kan du lese av verdiene på LMM mens du kjører, da ser du om alt er OK..

 

Har etpar diagnose-interface boxer liggende som jeg selger til julepris..:D (700,- per stk evt. byttes i 12" sub eller noe annet gøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår