Gå til innhold

Har du tips for behandling av ripete lakk?

Ranger emnet


Øyvind2

Anbefalte innlegg

Jeg har god erfaring med biltema sin røde color cleaner. Den har litt slipemidler og er fin og bruke sammen med vann når du bruker poleringsmaskin. Fikk en beige bil helt hvit og glatt i lakken med den. Konsistensen er omtrendt som turtlevoks sin colorback, men foretrekker biltema sin fordi den koster mindre. Sonax har flytende rubbing, men den er hakket grovere igjen.

 

Av andre produkter, så er biltema sin grønne wax polish kjempefin å etterbehandle med, lettest og polere vekk av alt jeg har prøvd. Min favoritt til polering. Topp for den som er lat! Den er overlegen hardvoksen til sonax og hagmann, når det gjelder og tørke den vekk etterpå.

Hagmann glansvoks kan være et helvete og få av. Biltema sin krem voks i sånn metallboks sitter på lengst av alt jeg har prøvd, men den er veldig vanskelig og polere av, værre en hagmann sin hard voks så kan ikke anbefale den.

 

Anbefaler deg og starte med biltema sin grønne voks polish, etter en runde med den, ser du hva du har. Den polishen kan gjøre underverker.

 

Begynn med svakest mulige midler, ikke bruk proff poleringsmaskin, eller drill med polerhette, da kommer du til og ødelegge lakken. Det er kun for folk med masse erfaring. Mange bruker eksentersliper, med skumgummipute på, det virker fint, men anbefaler det ikke, for høyt turtall.

 

Turtlewax har en sånn billig 18cm maskin de selger på torshov bilrekvisita, den virker grei, dog litt dyr, husk og ikke bruk noe tyngde og makt mot maskinen men la den jobbe med sin egen vekt. Best og jobbe for hånd på kronglete omeråder langs dørsidene. Utrolig viktig at bilen er helt ren før polering med maskin.

 

Riper som du kan føle når du drar neglen forsiktig over, klarer du nok ikke få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante tips. Har bare noen kommentarer/spørsmål til Lionstars matnyttige tips:

Originally posted by Lionstar

Jeg har god erfaring med biltema sin røde color cleaner. Den har litt slipemidler og er fin og bruke sammen med vann når du bruker poleringsmaskin. Fikk en beige bil helt hvit og glatt i lakken med den. Konsistensen er omtrendt som turtlevoks sin colorback, men foretrekker biltema sin fordi den koster mindre. Sonax har flytende rubbing, men den er hakket grovere igjen.

Måtte du slite (bruke krefter) for å få bilen hvit? Min er metallic, har det noe å si for valg av produkter?

 

 

 

Originally posted by Lionstar

Anbefaler deg og starte med biltema sin grønne voks polish, etter en runde med den, ser du hva du har. Den polishen kan gjøre underverker.

Bare bruke hender, eller maskin? Er det ikke slik at man må jobbe en del for å få bra resultat? Jeg blir så lam i arma av sånt. Største kraftanstrengelsen i daglig jobb er å trykke enter på macen. Derfor trudde jeg at en poleringsmaskin (se også spørsmål under) var midt i blinken for mine veike armer.

 

 

Originally posted by Lionstar

Begynn med svakest mulige midler, ikke bruk proff poleringsmaskin, eller drill med polerhette, da kommer du til og ødelegge lakken. Det er kun for folk med masse erfaring. Mange bruker eksentersliper, med skumgummipute på, det virker fint, men anbefaler det ikke, for høyt turtall.

«Proff poleringsmaskin» - mener du da sånne vi får kjøpt hos Biltema og Clas Ohlson for en billig penge?

 

 

Originally posted by Lionstar

Riper som du kan føle når du drar neglen forsiktig over, klarer du nok ikke få vekk.

Det er noen av dem selvfølgelig, men det er i hovedsak snakk om roser etter vask eller annen behandling (særlig panseret, som synes best når man har lyst ovenfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har metallic lakk, så ville jeg først prøvd med turtle wax sin poleringswoks med farge i, som er laget spesielt for metallic lakk. Brukte den på forrige bien jeg hadde, og fikk et svært bra resultat. Trenger ikke slite ut pc-armene dine med det stoffet. Men det er allmenn kjent at jo mer intensivt du gnikker, jo bedre blir resultatet, uansett merke.

Vil ikke anbefale poleringsmaskin, til påføring, det blir bare gris pga høyt turtall. men kan brukes til å polere av med. ( forsiktighet anbefales. Tro meg:( )

Er det seriøst store dype stygge striper, er kansje rubbing å vurdere, i versyte fall lakking.

Det beste er å ta turen innom ett lakkeringsverksted, for å la de se bilen, og komme med gode råd.

Turtle wax sin poleringsvoks med farge i følger det med en fargestift, som du kan bruke til å fylle i de dypeste stripene.

Har ikke noe tilovers for noen av biltema sine produkter.

Ett annet merke som også er vel verdt å prøve er autoglym. Der polerer du først med paint remover, for så å bruke vanlig poleringsvoks, som jeg ikke husker navnet på i farten, men det er også autoglym.

Er du medlem av Naf, så får du rabatt på autoglym sine lakkprodukter, i nafbutikken.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du slite (bruke krefter) for å få bilen hvit? Min er metallic, har det noe å si for valg av produkter?

 

Måtte overhodet ikke slite, brukte en poleringsmaskin og lot vekten av maskinen gjøre all jobben. Brukte mye vann og cleaner.

 

Biltema har en metallic cleaner, den er kjemisk og inneholder ikke slipemidler, og er helt grei, men den har ingen særlig effekt på riper, syns ikke den er noe særlig god. Den røde, som jeg anbefaler er ikke beregnet på metallic lakk, men den er ikke farlig og bruke sålenge du ikke bruker den sammen med proffmaskin. Har brukt den på biler med helt forferdelig ujevn overflate på lakken, og det har blitt helt topp med den. Den er helt ypperlig på sånne vaskebørste riper.

 

 

 

;Bare bruke hender, eller maskin? Er det ikke slik at man må ;jobbe en del for å få bra resultat? Jeg blir så lam i arma av ;sånt. Største kraftanstrengelsen i daglig jobb er å trykke ;enter på macen. Derfor trudde jeg at en poleringsmaskin (se også spørsmål under) var midt i blinken for mine veike armer.

 

Har du ikke peiling er det litt farlige greier og begynne med slikt, veit du ikke hva du gjør kan du fort både bulke bilen ved og polere for hardhendt eller bruke høytrykkspyler for nær bilen. Og lage riper ved og polere sand og møkk utover når du polerer. Vinteren er litt dårlig tidspunkt og drive på utendørs, på storo har statoil en sånn hall mener jeg. Der går det an og drive på innendørs ifred hvis du velger et rolig tidspunkt.

 

 

(Quote)

Originally posted by Lionstar

Begynn med svakest mulige midler, ikke bruk proff poleringsmaskin, eller drill med polerhette, da kommer du til og ødelegge lakken. Det er kun for folk med masse erfaring. Mange bruker eksentersliper, med skumgummipute på, det virker fint, men anbefaler det ikke, for høyt turtall.

 

«Proff poleringsmaskin» - mener du da sånne vi får kjøpt hos Biltema og Clas Ohlson for en billig penge?

 

Nei, disse er ikke brukbare til noe særlig.

 

 

(Quote)

Originally posted by Lionstar

Riper som du kan føle når du drar neglen forsiktig over, klarer du nok ikke få vekk.

 

Det er noen av dem selvfølgelig, men det er i hovedsak snakk om roser etter vask eller annen behandling (særlig panseret, som synes best når man har lyst ovenfra).

 

 

Det er sikkert etter vask, eller noen som har brukt proff poleringsmaskin uten og ha greie på hva de har gjort.

 

 

Kan gi en kjapp oppskrift for polering får hånd.

 

Begynn med avfettingsmiddel, spray på over hele bilen. Biltema sin avfetting er helt fin. Du kan prøve unngå gummi detaljer hvis du vil. La det virke i 3-5 min, lenger hvis du blander den ut. spyl av med høytrykkspyler. Prøv og unngå og ha høytrykkspylermunstykket nærmere bilen enn 30cm for og ikke skade lakken. Spyl på skrått ned i sidelister slik at møkk som gjemmer seg der kommer ut, og ikke havner i polerkluten mens du polerer.

 

Nå er det på tide med svamp, og bilsjampo, biltema sin bilsjampo er helt grei, ikke dumt med en sånn 10 pack med svamper, da kan du bytte svamp ofte, så minsker sjangsen for riper.:) Varmt vann i bøtta (som naturligvis er fri for sandpartikler) er must.

 

Så tar du og polerer et lite omeråde om gangen, jeg pleier og ta en del på bilen om gangen (en skjerm, en dør, et halvt panser, osv). Hvis du bruker colorcleaner anbefaler jeg og blande den med litt vann, og bruke rette bevegelser i bilens lengderetning, ikke sirkelbevegelser. Du merker når lakken blir glatt, går veldig fort, istedenfor og la den tørke, kan du spyle den av med høytrykkspyler etter at du har tatt for deg hver enkelt del.

 

Etterpå (bruker du ikke cleaner) kan du begynne her, anbefaler deg og hoppe over cleaner første gangen.

Du tørker bilen ordentlig med noen myke håndkler, eller tørkegarn. Viktig at bilen er ordentlig tørr.

 

Da tar du voks polish og tar del etter del på bilen og bearbeider nøye og forsiktig uten kraft, la middelet jobbe. Når du har tatt en del, f.eks en forskjerm, så kan du ta neste del. Det er viktig at du ikke tar for mange deler, før du begynner og polere av. Du bør polere av så fort polishen har størknet. Tar du hele bilen før du begynner og polere av har du nesten garantert trøbbel med og få av polishen der du begynte.

 

Bruk mye polergarn,skift ofte for og minske risiko for riper.

 

Sånn turlewax med fargestift er bare en gimmick mener jeg, det er av det dårligste produktet jeg har prøvd. Brukte det på en bil før salg. Hvis du skulle bruke det, må du huske på og varme stiften i litt varmt vann, slik at du får den greia myk nok når du har den på. Autoglym er noe av det mest oppskrytte på markedet sett i forhold til prisen, de har ikke vært gode i tester, det er mye keiserns nye klær ute og går når det gjelder polish, det er mer måten en bil poleres enn selve middelet som avgjør glansen, spesielt kombinasjonen super resin polish, og den ekstra gloss greia er oppskrytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når det gjelder poleringsmaskiner. Proffmaskiner er som regel nedgira vinkelslipere, som går på et lavt turtall, selv har jeg mest brukt en Makita 9227 og det er en fin maskin, det beste med denne maskina er muligheten for veldig lavt turtall mens du opparbeider den rette føelsen, og at den starter sakte slik at du ikke spruter polish i øst og vest. Det som gjør denne farlig er at den ikke oscillerer, og risikoen for og drite seg ut, som jeg har gjort:), er større. .Videre har lahega en bra serie av rubbing og polish produkter, du skal sannsynligvis ha cutting nr 17 først, eventuelt etter nr 11, men fraråder deg å begynne å jobbe med denne typen produkter...Da er fort lakken borte, klarte brenne lakken i filler på en gitar jeg prøvde meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler lahega, vant testen i Bilsport, og jeg jobber med bilpleie, og her bruker vi bare det! Vil du ha bilen "som ny" syntes jeg du burde koste på deg at proffe gjør det, du sparer mye arbeid, og vi har PROFFE maskiner med regulerbar hastighet som du er avhengig av for å få den rette varmegangen i lakken! Starte sakte og øke tempoet etterhvert.... Litt avhengig av hvor ille bilen er så vil din komme på mellom 2000 og 2500, litt dyrere enn noen andre steder, men ikke for å redde firmaet, men du ser virkelig forskjell! Send meg evt en PM hvis du er interessert..

Bråstopp når purken skal stoppe deg, ikke vent på en bussholdeplass eller noe, bare lås hjula!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lionstar

Du bør polere av så fort polishen har størknet. Tar du hele bilen før du begynner og polere av har du nesten garantert trøbbel med og få av polishen der du begynte.

 

Hm. Interessant. Jeg kjenner meg igjen at det kan være vrient å få av voksen igjen. Jeg leste imidlertid dette på audiworld.com:

 

A good wax will be easier to remove the longer it stays on the car. This is because it’s bonding to the paint and the carrier is evaporating. I’ve personally waxed a car, gone out to dinner and a movie (in a different car J) and then removed the wax.

 

Han presenterte masse, masse tekst som tok for seg vasking, voks etc. etc. Dette var en skikkelig petimeter. Han vaska bare bilen med saueskinn for eksempel, og måtte vaske den én gang i uka om sommeren hvis det ikke var nedbør - bare for å få av støvet. Ofter ellers... Han ga i hvert fall inntrykk av å ha peiling.

 

Jeg er ikke helt på det nivået for å si det sånn, men det er jo interessant at dere mener forskjellig - selv om også min erfaring taler for at den blir vrien å få av etter hver som tida går.

 

Takk for mange nyttige tips!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ToyotaR

Vil du ha bilen "som ny" syntes jeg du burde koste på deg at proffe gjør det, du sparer mye arbeid, og vi har PROFFE maskiner med regulerbar hastighet som du er avhengig av for å få den rette varmegangen i lakken!

 

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.:rolleyes:

 

Med kone, barn, hus og to biler som jeg vil forsøke å holde tålig greie er det absolutt noe å vurdere med tanke på at det er mer enn nok annet å bruke tida på...

Men, det er jo også et spørsmål om penger, selv om jeg trudde det var dyrere.

 

Så resultatet blir altså vesentlig bedre enn om jeg skulle gjøre det sjøl? Du som driver med det vil selvfølgelig svare ja, men er det andre som har synspunkter?

 

Jeg har faktisk noen kontakter innen bransjen via jobben også (bl.a. Konows bilpleie). Jeg skal vurdere og sjekke litt, og sender pm hvis det blir aktuelt. Takk for tilbudet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med og kjøpe teorien hans, for du polerer av voksen og, og den blir bare tyngre og få av desto lengre den sitter. Slikt han skriver, kan du jo tro at du bare polerer av kjemikaliene selve voksen er oppløst i, mens voksen sitter igjen uten og bli polert bort, klart du polerer bort mye av voksen.

 

 

Tenk også på støv, sandkorn og andre ting og setter seg i voksen og lager riper når du polerer av:) Derfor lurt og gjøre det kjapt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så resultatet blir altså vesentlig bedre enn om jeg skulle gjøre det sjøl? Du som driver med det vil selvfølgelig svare ja, men er det andre som har synspunkter?

 

 

Jeg mener resultatet blir bedre om du lar proffe folk ta jobben, det skulle bare mangle. Bare føl deg trygg på at de er seriøse og vil ta seg av omlakkering om de skulle drite seg ut, fordi slikt skjer, og redskapene som brukes krever lang erfaring og har potensiale til å gjøre stor skade på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår