rs_cossie Skrevet Januar 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2003 Hvorfor lønner det seg å sjerme luftfilert fra motoren ?????? :D Siter Ford Sierra Rs Cosworh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antheus Skrevet Januar 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2003 Motoren er varm. Jo kaldere luft du får inn igjenom luftfilter jo mere luft får du inn til motoren. Kald luft har større tetthet. Jo mere luft du har i forbrennings kammer jo større smell. Større smell= mere power. Enkelt forklart. Sikkert noen som vil fortelle meg at jeg har feil, men.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JROdden Skrevet Januar 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2003 Det er jo riktig det over...bortsett fra at det ikke er grunnen til at man skjermer filteret, men grunnen til at man gjerne vil legge en slange i en eller annen form til det slik at det trekker luft fra annet sted enn i motorrommet. Grunnen til at man skjermer det (fysisk) er jo ganske enkelt at luftfilteret blir grodritent (ikke jeg som fant på det) altså...får inn masse møkk som spruter opp fra under bilen. Siter -jr @ jro alfakrøll rangerbox.net Polo 1.0 50hk, 0-100 i løpet av formiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling Skrevet Januar 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2003 Originally posted by JROdden Det er jo riktig det over...bortsett fra at det ikke er grunnen til at man skjermer filteret, men grunnen til at man gjerne vil legge en slange i en eller annen form til det slik at det trekker luft fra annet sted enn i motorrommet. Grunnen til at man skjermer det (fysisk) er jo ganske enkelt at luftfilteret blir grodritent (ikke jeg som fant på det) altså...får inn masse møkk som spruter opp fra under bilen. Mest for å unngå varmestråling på filteret man skjermer. Siter MR2'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antheus Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 Originally posted by JROdden Det er jo riktig det over...bortsett fra at det ikke er grunnen til at man skjermer filteret, men grunnen til at man gjerne vil legge en slange i en eller annen form til det slik at det trekker luft fra annet sted enn i motorrommet. Grunnen til at man skjermer det (fysisk) er jo ganske enkelt at luftfilteret blir grodritent (ikke jeg som fant på det) altså...får inn masse møkk som spruter opp fra under bilen. Da har jeg bare et spørsmål: Hvorfor heter det da "Heat Shield" og ikke noe slikt som "Dust shield"? :D :ass blah Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wang911 Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 Men det er smart med en slange til luft også. Om du kjøper K&N 57i kit. En smart mann sa en gang på begynnelsen av 80 tallet at motoren hans (BMW turbo iF1) ga en HK mer for hver nedkjølte grad . Siter "Real cars are designed to carry only two people - anything else is just a bus" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 Originally posted by antheus Da har jeg bare et spørsmål: Hvorfor heter det da "Heat Shield" og ikke noe slikt som "Dust shield"? :D :ass blah Høres MYE tøffere ut :) Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antheus Skrevet Januar 7, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2003 Heat shield.............dust shield....... Heat shield.............dust shield....... Heat shield.............dust shield....... Joda. du har rett Jonte, høres bedre ut :roll: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Januar 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2003 Støv sjermes stort sett godt nok av deksler og drit under motoren. Enkelte insugs "kit" har en metallplate som skiller filter ut fra resten av motorrommet. På den måten slipper man å få den varme luften fra motorrommet inn til filteret. En slange opp til filteret er å anbefale. Ta en med så stor som mulig diameter, og glattest mulig invendig. Sjul den litt fremme så det ikke ser helt spedalsk ut, og bruk et filter som tar det groveste, f.eks noe skumgummi eller noe sånt tull :) Skal lage dette selv, får dessverre ikke plass til mer enn ca 2" rør, men det vil nok hjelpe på det og! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet Januar 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2003 så kommer 10 poengs spørsmålet: vil det ha noe spesielt å si å lede kald luft til filteret på en sugemotor på tja .. la oss si en 1.6 liters motor med datasprut ? Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Januar 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2003 1-2 hester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2003 Originally posted by RedFox så kommer 10 poengs spørsmålet: vil det ha noe spesielt å si å lede kald luft til filteret på en sugemotor på tja .. la oss si en 1.6 liters motor med datasprut ? Prøvekjør en bil på en varm sommerdag. Prøv så samme bilen en kald fuktig høstkveld! Du merker god forskjell, av den enkle grunn at luften utvider seg når den blir varm. Du får altså inn mere luft når den er kald! Mere luft= mere bensin= mere HK! Men vi prater ikke om 10 HK forskjell Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bing Skrevet Januar 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2003 er ikke RUNDT 10HK meste du kan hente ut ved bytta av filter (da fra et "standar" filter til et f.eks k&n eller green cotton? (husket jeg rett) Siter 1991 BMW 325I TOURING x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6 x 2000 hyundai coupe 2.0 x 1998 Hyundai coupe 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2003 Hvis du kjøper en skikkelig avskjerming til luftfilteret ditt, og ikke noe billig tull, så er det stor sjangs for at avskjermingen tar inn lufta fra et sted der luften ikke er oppvarmet av motoren. Altså fungerer det slik av man tar inn kaldere luft, skjermer den kalde luften fra den varme luften i motorrommet, og samtidig skjermer fra støv/skitt og sånt. Hvis du er ute etter kaldere luft så er nok ikke bare en avskjerming den beste løsningen, men å ta luften inn fra utsiden av motorrommet ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
schnellfahrer944 Skrevet Januar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2003 Dette spørsmålet dukker ofte opp blandt Porsche 944 eiere. Luftfilterboksen har en snorkel som henter luft fra innsiden av venstre forskjerm. Denne snorkelen er ganske restriktiv og kan i tillegg hente vann inn i motoren ved ekstreme tilfeller. Jeg har valgt å fjerne denne snorklen og borre hull i toppen av luftfilter- boksen. Motoren suger nå inn luft i fra motorrommet. Har snakket med en som har målt lufttemperaturen der hvor luftfilter-boksen står, og under kjøring er temperaturen like lav her som ved inntaket i skjermen. Denne lille modifikasjonen er den beste (og rimligste) modifikasjonen jeg har gjort på min bil. Merket bedre drag i mellomregisteret med en gang. I tillegg låter det veldig mye bedre. Siter 1985 Porsche 3.2 Carrera 2011 Ford Focus Titanium x 1986 Porsche 944 Turbo x 1986 Porsche 944 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.