Gå til innhold

Skjerme luftfilteret???

Ranger emnet


rs_cossie

Anbefalte innlegg

Det er nok mest for å skjerme filteret for varme. Et åpent effektfilter, dårlig avskjermet kan faktisk gjøre at motoren mister effekt og det kan gå istykker av varmen. Og det er jo ikke ønskelig...

 

På en turbomotor har det ikke så mye å si siden turboen varmer opp luften mye før den kjøles ned i intercooler. Men jo kaldere og tettere luften er, jo mindre må turboen jobbe for å bygge samme trykk. Da blir jo luften mindre oppvarmet også, og intercooler får en lettere jobb. Dvs. mer effekt.

 

Dette er teorien. Hvor mye det egentlig utgjør på en turbomotor er vel ikke godt å si...

 

 

OZzzt zzzz

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

 

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker sinnsyk forsjell på med og uten skjerming på bilen min!!!!!!!!!!!!!!!Mister minst 20-30hk hvis k&n filteret drar inn varm luft.Nå bygger jeg om hele innsuget på motoren med 2 nye innsug fra grillen blandt annet!Samt mye større varmesjold!!!

Betillte delene jeg trang fra Bsr i usa,de har mye rått!!!(Kommer levert på døra!!!)

1994 M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan kanskje være smart å utnytte muligheten for å sette på scoop på panseret da ? ikke sånne riller som det f.eks er på escort rs turbo / escort cosworth.. men f.eks på imprezaer.. de har et fint scoop.. om man hadde festet en slange under scoopet og ført det direkte til filteret måtte det jo bli ganske bra med frisk luft, men det som kanskje er faren da, er vann som kommer inn den veien..

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by K-Mæn

Dersom man tar inn luft utenom motorrommet f.eks i frontspoiler etc, er det ikke da fare for å suge inn fuktighet dersom man kjører i regn?

 

Mener å ha hørt diskusjon om det før...

 

Det skal vel ganske mye vann til før det kan skade motoren.

Vanninnsprøyting direkte i manifolden er vel en "vanlig" måte å øke ytelsen. Vannet tar ned temperaturen på luften som dermed får høyere tetthet som igjen øker effekten. På en bil med Turbo vil dette vel medføre at en kan kjøre høyere ladetrykk, uten fare for bank.

 

Vel og merke med måte!!! Regn er en ting; å krysse Glomma er en annen.

 

Eivind

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

Dette spørsmålet dukker ofte opp blandt Porsche 944 eiere. Luftfilterboksen har en snorkel som henter luft fra innsiden av venstre forskjerm. Denne snorkelen er ganske restriktiv og kan i tillegg hente vann inn i motoren ved ekstreme tilfeller. Jeg har valgt å fjerne denne snorklen og borre hull i toppen av luftfilter- boksen. Motoren suger nå inn luft i fra motorrommet. Har snakket med en som har målt lufttemperaturen der hvor luftfilter-boksen står, og under kjøring er temperaturen like lav her som ved inntaket i skjermen. Denne lille modifikasjonen er den beste (og rimligste) modifikasjonen jeg har gjort på min bil. Merket bedre drag i mellomregisteret med en gang. I tillegg låter det veldig mye bedre.

¨'

 

 

Har samme opplegget med Starionen (disse to bilene er jo tross alt 50% lik i deler).. Fikk mye med å kutte oppp boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by K-Mæn

Dersom man tar inn luft utenom motorrommet f.eks i frontspoiler etc, er det ikke da fare for å suge inn fuktighet dersom man kjører i regn?

 

Mener å ha hørt diskusjon om det før...

 

 

Hehe... Skader nok ikke det du! Du får tross alt fuktighet inn uansett, selv med originalt insug...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår