Gå til innhold

Lakkering av bremsecalipere

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som har lakkerte bremsecalipere?

Vurderer å få dette gjort på bilen min, og lurte på om noen har erfaringer med dette?

Flasser lakken av etter "noen" mil?

Lakken skal vel tåle en del varme, men gjør den egentlig det?

Hvor får jeg kjøpt en bra lakk for calipere? Er lakken på bilxtra noe særlig?

Gjerne noen bilder av utført arbeid, hvis noen har. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg brukte Hammerite sin maling... Denne la jeg på tre-fire strøk av med pensel. Denne type maling tåler både bremsevæske og varme (har også brukt den på innsuget og blokka på motoren). Du skal ha mer enn nok med en liten boks på 2,5dl til fire calipere.

Men husk å rengjør caliperne nøye før du maler! Jeg tok av alle caliperne da jeg skulle overhale de samtidig, men hvis du ikke tar de av så kan det være en fordel å maskere de andre delene rundt (skiver, slanger etc.).

Rødfargen på mine calipere ser like pen ut i dag, ett år etter, som da jeg malte de.

Når det gjelder BilXtra sin caliperspray på boks beregnet til dette, så har jeg dårlig erfaring med denne, den festet seg ikke skikkelig. Det kan se litt labert ut med Hammerite-malingen også etter første strøk, men når du får på ett par strøk så begynner det å komme seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Eskild Leikanger

Jeg brukte Hammerite sin maling... Denne la jeg på tre-fire strøk av med pensel. Denne type maling tåler både bremsevæske og varme (har også brukt den på innsuget og blokka på motoren). Du skal ha mer enn nok med en liten boks på 2,5dl til fire calipere.

Men husk å rengjør caliperne nøye før du maler! Jeg tok av alle caliperne da jeg skulle overhale de samtidig, men hvis du ikke tar de av så kan det være en fordel å maskere de andre delene rundt (skiver, slanger etc.).

Rødfargen på mine calipere ser like pen ut i dag, ett år etter, som da jeg malte de.

Når det gjelder BilXtra sin caliperspray på boks beregnet til dette, så har jeg dårlig erfaring med denne, den festet seg ikke skikkelig. Det kan se litt labert ut med Hammerite-malingen også etter første strøk, men når du får på ett par strøk så begynner det å komme seg ;)

 

Hvor i denne ballbyen får jeg kjøpt den malingen da? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la fire strøk med en gang for å få det skikkelig. Brukte ikke klarlakk nei, pga usikkerheten om klarlakken tåler varme, samt at Hammerite sin (den jeg brukte heter "Klar Rød") er ganske blank fra før av, samt at det kommer fort litt bremsebelegg over caliperne, så akkurat den blanke shiningen forsvinner fort, men kommer like fort igjen når du skrur av dekket og vasker caliperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte egen lakk til dette som de hadde på torshov, lagd for kalippere. Denne har holdt i 6 måneder nå og ser fortsatt fin ut. Tok ikke av kalipperen for å lakke men bare av felgen, pusset ned overflate rust, dekket til slik at det ikke skulle komme lakk overalt og tok på 2 strøk med lakk. Blir mye bremsestøv på kalliperene men det går bort i vask.

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by feskar

Ok, takker for svar!

De selger caliper-rens på bilxtra, ikke sant?

Regner med å ta av caliperne for å lakkere dem.

Er det idèelt å ta ut stemplene i caliperen før lakkering? Kanskje lurt å ta de ut og smøre de, hvis det skulle komme lakk inni pakningen?

Du får beste resultat av å ta de av ja, enklest å pusse dem ned også da...Dekk over stemplene og annet dilldall med maskeringstape og spray i vei...:)

1984 VW Golf 1 8VT prosjekt

1987 VW Golf 2 Syncro

1987 DODGE RAM 350LE

x 1996 Audi A4 20V

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min store forundrelse så fungere vanlig lakk utmerket også. Hadde litt lakk igjen i sprøyta da jeg lakket noen hjulbuer, og tok en kjapp runde med stålbørste, og rustgrunning på før lakk, også fikk jeg brukt opp lakken i sprøyta og det har holdt nå i nærmere et og et halvt år, uten at det har begynt å slå sprekker eller løsne. Varmen har den også tydligvis taklet også. Men det beste er vell å sikre seg å ta varmebestandig lakk med en gang og eller caliper lakk, selv om denne er svin dyr i forhold til hvor mye man får. men dette var nå min erfaring så langt

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår