Gå til innhold

start gass

Ranger emnet

exuz

Anbefalte innlegg

Originally posted by exuz

med oksygen?

om du kan litt kjemi, så vet du at ting brenner mye kraftigere/bedre med oksygen.

men sann overall så skal jeg bruke det i en potet kanon, og der kan jeg putte inn 5 ganger så mye start gass/annen flambar gass, om jeg har oksygen :)

Potet kanon? Hva folk finner på!

Lykke til?lol lol lol

Life Is Hard And Then U Die;)

Thats Life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bygd en potetkanon.

Den brukte jeg en slags elektrospray (isopropanol) og oksygen på, tenningen var en vanlig tennplugg, coil og 12v batteri. Funker meget bra... prøvde også og skyte div runde metalldingser som passet i løpet. Lagde hull tvers gjenom en kasse bygd av 22mm mdf-plater, lagde også noen kraftige bulker i en 5mm jernplate og knuste en lecablokk.:D :D

Oksygenet tok jeg fra skjærebrenneren i verkstedet. Du må sikkert leie en flaske skal du ha oxygen. Tess, Hydro og sikkert flere leier ut flasker. Men det er vel uaktuelt bare pga. en potetkannon.. hehe..:)

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader selv med Dreamy hårspray. Har prøvd alt, inkludert propan og startgass. INGENTING slår dreamy.

Avtrekkermekanismen kan du kjøpe fiks ferdig...

en slik lang engangslighter for peis eller gasskomfyr.

Bruker "stakerør" med endestykke og overgang til 32mm rør limt og skrudd. I stakelokket har jeg limt en piezo grilltenner. Har funnet ut at 50-100cm "løp" i 32mm smeller for mye, så jeg bruker et på 2.5m(!). Utgangshastigheten er så stor at poteten går i fillebiter så jeg bruker 6-7cm gulrot. Denne skyter bulker i en vanlig trillebår på 20m!

Hadde et annet prosjekt for noen år tilbake der jeg koblet en trykkluftflaske (kuleventil og rupterende membran til 50-60bar) til et 4m stålrør og skjøt store lommelyktbatterier over 1000m! Denne var farlig og ble skrinlagt grunnet uhåndterlig rekyl...

Men dette hører vel ikke til på et seriøst BILforum.... *host-host*

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, du har kansje rett i at dette ikke hører hjemme på et bilforum, men tenkte at om det blir skikkelig vellykket, så kan vi jo feste det på en volvo tank, og da hører det hjemme her :P

høres helt sykt ut det prosjektet ditt viking, men ikke det værste jeg har lest om.. leste om en som fikk en golfball i over mach 2,, (ca 2500km/h regnet han med) det hadde vert noe å få til det!

men hvordan får jeg en tennplugg til å virke? må jeg ha noen brytere i krestesn? prøvde i går å få det til å funke medn det skjedde ingen ting :(

hadde en volvo 240/bosh coil, og en bosh tennplugg. så prøvde vi å koble toppen på coilen på pluggen, og pluss på 15 og minus på 1 på coilen. så dunket vi forsiktig tennpluggen i minus siden.

men det skjedde ingenting uansett om vi hadde pluss eller minsu på 15 eller om vi tok tennpluggen borti pluss eller minus :(

[]BMW 320i E30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde en slik en i fjor.

hadde kloakrør på ca Ø20xm Lx30cm som forbrenningskammer,

1.5 lang t rør, Tenninga var en spiker inn på hver side, slik at det dannes en gnist midt i forbrenningskammeret via en tenner til gassgrill..

Drivgass var hårspray fra tiern..

hadde luke på siden av forbrenningskammeret som vi fyllte på en del gass, skrudde igjen og klemte av trekkeren..

fyrte poteter 2-300m

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exuz

men hvordan får jeg en tennplugg til å virke?

Du må bryte minussiden på coilen, "leke stift". Når alt er koblet til blir jernkjernen i coilen magnetisert, og når du bryter minus til coilen vil denne energien lade ut over høyspentsiden og gi gnist. Lettere forklart med bilder:

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system.htm

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-koble en lednig fra - på batteriet til - på coilen og videre til godset på kanonen.

-En lednig fra + på batteriet via en trykknapp og til + på coil.

-Pluggledning fra coil til plugg.

Hvis dette er riktig koblet, coilen er i orden og batteriet ha nokk spenning skal det smelle når du trykker inn knappen, kanskje ikke før du slipper den, for det er når den mister spenningen på primærsiden at den avgir en spenningspuls.

Husk at det også må være riktig gassblanding i kammeret, ta tiden du bruker på og spraye inn i kammeret og eksperimenter litt til du finner den mest optimale blandingen.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og se om den koblingen jeg beskrev funker for og få gnist på en plugg da... hvis dette ikke virker (noe det mest trolig gjør) så kan du flytte bryteren til - ledningen. Strømmen går bare gjennom en spole og hvor kretsen brytes har ingen betydning, om du kutter + eller - vil du fortsatt kutte strømmen til coilen. Dette er ikke et tenningsanlegg til en bilmotor PUNKTUM

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skal bruke mange av delene fra en bil? Høres fortsatt ut som et vanlig tenningsanlegg... Litt av vitsen med å bryte minusen er: I coilen er det jo to spoler, som er koblet til et felles jordingspunkt, og når dette forsvinner må energien gå et sted. Eneste vei å gå er gjennom høyspentdelen, hvor den må hoppe over tomrom (aka gnist) for å lade seg ut til jord. Strøm tar alltid letteste vei, og det er veldig mye lettere å følge en ledning til jord, enn det er å gå gjennom luft. Hadde det vært likegyldig om man bryter + eller -, hadde ikke coilen vært bygget opp som den er. For all del, prøv som du sa - kan jo alltids hende noe småtteri skjer, men om det blir kraftig nok er en annen sak.

Ingen grunn til å la seg hisse opp av noe så enkelt og artig som dette, slapp av og husk på hvor gøy det var når man skulle sprenge og skyte alt mulig ;) Jeg synes det er artig folk eksperimenterer med dette, men håper de også er forsiktige nok til å ikke skade seg/andre/eiendom...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider