Gå til innhold

Turbobil uten turbo?

Ranger emnet


wicky124

Anbefalte innlegg

Originally posted by Orph

1 bar lufttrykk = 100% original effekt (ved bakkenivå, ingen overladning)

2 bar lufttrykk = 200% av original effekt (turbo som lader på 1 bar ladetrykk)

 

Dette er enkle numre, men denne formelen brukes kun under optimale forhold ! At folk misforstår dette, er en annen sak. Alt som er mindre enn den beregnede doble effekten, svinner hen pga effekttap, på en eller annen måte. Begrensninger i turbo, mindre kanaler osv. er kilder til effekttap, fordi det ikke er optimalt ! Det sier seg selv, dobbel mengde luft og bensin = dobblet energimengde. Om man får utnyttet den økte energimengden er en helt annen sak !

 

Og for å avlive en myte du tydeligvis har for deg: Mesteparten av temperaturøkningen i ladeluft er et resultat av komprimering av luften, veldig lite av det kommer vanligvis fra turboen !

 

Du er inne på noe her!

Vil utdype litt.

 

innledningsvis:

Teoretisk er 1bar overladning 2bar absolutt trykk, og dermed dobbel luftmengde hvis volumet er det samme!

Så dobbling av effekt.

men, å si det så enkelt blir mange forenklinger!

 

for å gå dypere på årsakene.

Når det gjelder motorer er fysikken bak hele tiden essensielt.

Man kan regne på det hele som en pumpe. Volumetrisk effektivitet er her ett stikkord man bør merke seg.

Det sier noe om hvor mye luft motoren tar i seg iforhold til de fysiske tilstander man har i siste biten før du kommer inn i motoren, alså rundt ventilene!

100% VE tilsier at man får inn akkurat motorvolumet med luft som har samme massetetthet som den lufta like før ventilen i løpet av to omdreininger. Så en 2.0liter sugemotor vil suge i seg 1liter pr omdreining med luft som har trykk x og temp y, og dermed tetthet z...

 

En trykkøkning fører med seg en temperaturøkning.

Dette følger av ideel gasslov (PV = nrT)

Dvs at hvis volumet holdes konstant vil en økning i trykk gi proposjnal økningen i temperatur. (ut fra absolutte temperaturer i kelvin)

Så riktig som du sier i forrige post. Den største deler av temperaturøkningen som følger av en turbo ligger ikke i effektiviteten på turboen. En gammel ueffektiv kompressor er ikke så mye værre som en del av disse Honda-opphypa forumene vil ha det til! De er myter!

 

Hvis man setter seg ned å regner litt på nettopp dette, så vil man se at det å øke kompressoreffektiviteten noen prosent har lite å si.

Disse prosentene kommer nemling oppå endringen som følger av trykket, så det blir altså en prosent av en prosent.

Så kommer hele intercooleren og virker med en prosent på dette igjen. (100% intercoolereffektivitet innebærer at man klarer å kjøle lufta helt ned til den temperaturen innsugslufta var)

 

Så altså, nærmer meg ett poeng:

man har en temperatur, og ett trykk, og ett volum på lufta.

HVIS man så har samma temperatur på lufta på siste biten inn til motoren, og lufta har dobbelt trykk, 1bar ladetrykk, vs atmosfæretrykk, så vil lufta (altså massen, antall luftmolekyler) motoren får inn være den dobble i teorien.

 

Men, det stopper ikke der.

Det er en bit som skjelden nevnes, men som har høy betyning og ikke er Hypa opp på diverse hondaforums i like stor grad, men som folk som har drevet med dette vet!

Når turboen jobber, vil den kreve energi og den vil ta denne energien fra effekten som motoren produserer. Du mister altså en pumpeeffekt, stemplene må presse eksosen inn i og gjennom turboen. Liten turbo -> stor massestrøm-> høyt mottrykk-> høyt pumpetap. Selvfølgelig kommer wastegate inn i bildet her, men hvis man har en turbo som jobber på overtid, så vil man kreve mere trykk på eksossia for å drive rundt turboen. Her kommer turbineffektiviteten inn i bildet. Hvor stor del av energien i eksosen kan turbinen faktisk utnytte... AR på eksoshus betyr himmel og hav på turbinens mottrykk.

 

Så vi sitter igjen med at du vil faktisk få mindre effekt på samme mengden luft inn i motoren fordi mindre av effekten kan utnyttes på svinghjulet.

 

Det er interessant å regne på motorer, syns jeg og det er den beste måten å virkelig forstå seg på hvordan ting fungerer, og essensielt for å bygge ett turbosystem som virkelig er rått.

Du kommer langt med erfaring, men du kommer lengre med brains! ;)

 

Håper noen gidda lese og lærte noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår