Gå til innhold

Felg prosjektet - 10x16 --> Hjelp!

Ranger emnet

OleVik

Anbefalte innlegg

Damn Straight:)...prøver å få tak i sharif for å høre om han har fått inn toyo dekk nå men det er jo ikke direkte lett å få tak i noen der da...

Har du 9" foran eller?

Jepp blir 9 foran og ca 10 bak .. lurer på om dette vil spore mye sombrero

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var egentlig vinterfelgene jeg selger for 1700, RH cup 7x15, IKKE Ally- Kattene mine :)

Aaa, sånn sett. Blir litt for store:D for einseren da.. Skal ha 8\9x13 på den:) + skamsenk.

Hehe, sporing ja... Hvis veiene der nede er som veiene her, så sporer alt over 205 ganske heslig..

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp blir 9 foran og ca 10 bak .. lurer på om dette vil spore mye sombrero

Er ikke stort å lure på det...for det kommer det til å gjøre...går ned til 225 bak nå jeg også...men vet ikke om jeg skal ha 225 eller 195 foran ennå...for å få lik strekk foran og bak må jeg ha 195 foran...hehehe

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stort å lure på det...for det kommer det til å gjøre...går ned til 225 bak nå jeg også...men vet ikke om jeg skal ha 225 eller 195 foran ennå...for å få lik strekk foran og bak må jeg ha 195 foran...hehehe

men 195 på 9 tom bredde høres jo nesten umulig ut da, blir sykestrekken fra helvete :)

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men 195 på 9 tom bredde høres jo nesten umulig ut da, blir sykestrekken fra helvete :)

som en g-streng på en elefantræv.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195/40-16 på 9": Glem det. Det kommer til å bli massive problemer for å få dekka til å holde på lufta. En annen ting er at du er garantert skeive felger på null komma nix, med påfølgende posting her og i andre fora om hvor man får retta felger så billig som mulig... Jeg har kjørt så mye med dassrullstuk (8X15 og 8,5X15 med 195/45-15 både Dunlop, Conti og Toyo, samt en stund med 7X13 med 175/50 og senere med 8X13 med 195/45-13) så en viss uttalerett påberoper jeg meg.

Har sett 205/40 på 9X16" og det var superstrekt (dette går, dersom du f.eks. kjører med Yokohama, som har "brede" dekk i forhold til andre produsenter i samme dekkdim). 195/40-16 Dunlop SP9000 er skikkelig strekt allerede på 8X16". Conti likeså, men ikke fullt så ille.

Det er en grunn til at dekkprodusentene ikke godkjenner dekka sine på alle felgdimensjoner. Hos både Conti og Dunlop er det slutt ved 8", når vi snakker om 195/40-16. Hjula skal tross alt være forsvarlige å kjøre på. Når felgkanten butter ved aktiv svingkjøring kalles ikke det forsvarlig. Ei heller at dekk vrenges av felgen i fart....

Liten digresjon: Dette gjelder i 15" også (Dunlop og Conti). Toyo og Bridgestone (før i alle fall) godkjente sine 195/45-15 opp til 8,5"-felg. Da er det til gjengjeld også slutt (og vi snakker bra strekk).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195/40-16 på 9": Glem det. Det kommer til å bli massive problemer for å få dekka til å holde på lufta. En annen ting er at du er garantert skeive felger på null komma nix, med påfølgende posting her og i andre fora om hvor man får retta felger så billig som mulig... Jeg har kjørt så mye med dassrullstuk (8X15 og 8,5X15 med 195/45-15 både Dunlop, Conti og Toyo, samt en stund med 7X13 med 175/50 og senere med 8X13 med 195/45-13) så en viss uttalerett påberoper jeg meg.

Har sett 205/40 på 9X16" og det var superstrekt (dette går, dersom du f.eks. kjører med Yokohama, som har "brede" dekk i forhold til andre produsenter i samme dekkdim). 195/40-16 Dunlop SP9000 er skikkelig strekt allerede på 8X16". Conti likeså, men ikke fullt så ille.

Det er en grunn til at dekkprodusentene ikke godkjenner dekka sine på alle felgdimensjoner. Hos både Conti og Dunlop er det slutt ved 8", når vi snakker om 195/40-16. Hjula skal tross alt være forsvarlige å kjøre på. Når felgkanten butter ved aktiv svingkjøring kalles ikke det forsvarlig. Ei heller at dekk vrenges av felgen i fart....

Liten digresjon: Dette gjelder i 15" også (Dunlop og Conti). Toyo og Bridgestone (før i alle fall) godkjente sine 195/45-15 opp til 8,5"-felg. Da er det til gjengjeld også slutt (og vi snakker bra strekk).

Mekelig at det finnes flere som kjører med dette uten problem da, også veldig merkelig at de som har mest strekk av alle er driftebilene, men de kjører jo ikke aktiv svingkjøring de nei....ligger i 30 rundt svingene de, denne diskusjonen har gått så mange ganger på vortex at jeg orker ikke starte den her.

Et spm bare, har du NOENSINNE hørt om noen som har opplevd at dekket vrenger seg av felgen eller mister lufta?? Kom med et konkret eksempel. Virker som ALLE vet om en eller annen eller har hørt det og det men når det kommer for en dag så kan de ikke vise til en enkelthendelse.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å spesifisere at det var ved strukket dekk jeg mente.:)

Regna med jeg stakk armen inn i et vepsebol..

RTL (en tysk TV-kanal) hadde en dokumentarserie for et par år siden (av typen Rikets tilstand) der de testa en Polo 2 med 8X13 og 175/50-13 i forifjor. Der vrengte et av dekka seg av, og resultatet var at alle gjeldende godkjenninger fra dekkprodusentene ble trukket tilbake og du får ikke godkjent 175/50-13 på bredere felg enn 6,5". Skal du ha bredere enn dette må du ha 195/45-13.

For øvrig påberopte jeg meg bare en viss uttalerett, ikke å sitte inne med absolutt all kunnskap om dette. Til opplysning har jeg ennå hvilepuls, men det spørs om du har det;)

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du adapter fra vw til porsche boltsirkel??? Mye skal du ha for et sett?

Lager mye rart jeg :P

Lager foreløpig kun dette settet nå, har ikke tid til å lage flere for tia da jeg er optatt med en del annet arbeid både på dagtid og på kveldstid framover våren nå!

Senere kan det bli aktuelt og lage for salg, Vet ikke hva prisen blir akkurat da dette er en byttehandel!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider