Gå til innhold

Noen som føler seg truffet?

Ranger emnet


xtc

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Tommy_erwin

Jeg for min del pleier å ha blikket rettet framover når jeg kjører.

 

vet du hva sidesyn er? ;) Ser gjerne rett frem da også...

 

Har ikke tåkelys på honda`n men hadde det på audi`n min. Kjørte alltid med dem på. Sammen med parklys som regel da selvsagt. På kvelden kjørte jeg ofte med både tåkelys og nærlys. Møtte onkel blå mange ganger. Ingen reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommy_erwin

Jeg for min del pleier å ha blikket rettet framover når jeg kjører.

selv om du har synet rettet framover, så skal du normalt sett kunne se det som skjer 90 grader til sidene ? ikke tydelig selvsagt, men du ser at det skjer noe liksom..å lyset hjelper på der:) men det er nå min meining selvsagt

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommy_erwin

 

Da er både du og bilen tøff da. thumbup.gif

 

haha :D

 

Edit: Politiet får vel et problem der?

hva om du nekter for at du brukte tåkelysa :D

eller.. trenger ikke det engang.. for de har ingen bevis på at du brukte tåkelysa. så blir som å ligge i 200km/t på E-18, pluttselig har du snuten etter deg, men de har ikke nødvendigvis bevis, så de gir deg kun en advarsel..

 

(forundrer meg faktisk ikke om de bruker skattepengene våre til "tåkelys radar" i veikanten) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid med tåkelys og parklys om dagen. Om kvelden kjører jeg med fjernlys og tåkelys (noe som også er lovlig), kommer det bil i mot så dimmer jeg begge, dette er ikke mulig med et trykk på alle biler, men det er på min. :)

 

Jeg skal være enig i at det ikke er mye vits i de i 80km/t, men i Norge er det mange "kjerreveier" med 80, som ikke er så smart å holde mer enn 40-50 på, da kommer tåkelysene bedre til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MR_Simba

selv om du har synet rettet framover, så skal du normalt sett kunne se det som skjer 90 grader til sidene ? ikke tydelig selvsagt, men du ser at det skjer noe liksom..å lyset hjelper på der:) men det er nå min meining selvsagt

 

Hvorfor gidde å se på det som er 5 meter foran bilen når du kjører i 80, eller 60 eller 50 for den saks skyld? Før du rekker å registrere eller foreta deg noesomhelst, har du kjørt forbi for lenge siden.

Jeg tør påstå at din mening er FEIL og stinker av uvitenhet. Du var ikke tilfeldigvis med i t5pc også vel?;)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Jeg kjører alltid med tåkelys og parklys om dagen. Om kvelden kjører jeg med fjernlys og tåkelys (noe som også er lovlig), kommer det bil i mot så dimmer jeg begge, dette er ikke mulig med et trykk på alle biler, men det er på min. :)

 

Jeg skal være enig i at det ikke er mye vits i de i 80km/t, men i Norge er det mange "kjerreveier" med 80, som ikke er så smart å holde mer enn 40-50 på, da kommer tåkelysene bedre til nytte.

 

Du er god på matte skjønner jeg...her er et eksempel hentet fra vg nett.

 

"En eller annen har nok vært VELDIG oppegående da denne regelen ble vedtatt.

Som det står i artikkelen i VG, så lyser kurve/tåkelys opp et felt på 15-20 meter foran bilen. Dermed tiltrekkes synet dette feltet og det som skjer lenger fram i veibanen er vanskelig å se. Så et lite regnestykke forteller at ved bruk av kurve/tåkelys må farten reduseres kraftig. La oss ta utgagspunkt i maks lengde, altså 20 meter. Reaksajonstid ca 1 sekund, og for å ikke gjøre dette alt for komplisert, med tanke på føre og stopplengde o.l. så sier vi at man trenger ca 3 sekunder på å stoppe. Det vil si: 20meter/3sekunder = 6,66m/s noe som tilsvarer snaut 24 km/t.

Dette er som sagt en del forenklet og bare ca tall... så sannsynligvis vil forsvalig hastighet være enda litt lavere."

 

Kort fortalt ødelegger tåkelys for deg hvis du kjører fortere enn ca 20 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår