Gå til innhold

Noen som føler seg truffet?

Ranger emnet

xtc

Anbefalte innlegg

Jeg skal også ha på tåkelys, mekker det snart! - er jo fett, men det er ulovlig på nærlys, men lov på langlys right.

Og ja, bilen blir evig mye feitere, er det ikke lov å kjøre halv lys-styrke på tåkelysa da? - slik som det er lov på 1000 metere.?

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noe jeg lærte på kjøreskolen, og resten av dere burde ha gjort. Grunnen til at det er ulovlig med veldig kraftig langlys er at øynene tilvenner seg den store lysmengden, og gjør pupillene små. Dvs. øynene tilpasser seg lysforholdene. Når du da møter noe og dimmer ned, ser du ikke en DRIT fordi pupillene dine er så små og registrerer det lille lyset som er veldig dårlig...har man normalt, lovlig langlys blir ikke overgangen så stor for øynene, og man klarer å se hva som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BLACK.PEARL

Du slår til igjen med dine gjennomtenkte kommentarer thumpsup

Regel nr. en:

Ikke skape fare for andre medtrafikanter.

kanskje det..men det er det jeg mener og gjør ihvertfall!

regel.nr 1 for meg er å ikke skape fare for meg selv.. og ser det

ikke som noen fare å kjøre med lysa på...noe jeg faktisk for tiden ikke gjør da men det er en annen sak.. :rolleyes:

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at mange tror det er lov med tåkelys sammen med langlys/fjernlys/fullt-lys.. Det er feil.. Det er KUN lov i kombinasjon med parklys.. Selv når det er tåke skal disse kun benyttes sammen med parklys..

Her kommer mann inn på det med Selvblending igjen.. Det er en grunn til at mange biler faktisk skrur av nærlys-pærene når fjernlys pærene går på.. det er for unngå selvblending når du er interessert i å opfatte ting som skjer langt forran bilen.

Så hvorfor gjøre ting enda værre ved å tenne de lysa som lyser enda nærmere enn nærlysa igjen?

jeg skjønner at noen folk ikke vil opfatte.. jeg kjørte med nærlys og tåkelys da jeg øvelses kjørte.. fordi jeg trudde det var bra å se mer.. Men fakta er et det området som er så nære at det lyses opp av tåkelysene er uinteressant i hastighet.. skjer det no der så rekker du aldri å oppfatte det uansett..

Men jeg er pirkete når det kommer til lys da. Jeg har veldig lysfølsome øyne. Når jeg kjører på motorveier om natta.. så tar jeg ned sol-skjermen for ikke å bli blendet av "gatelysa"..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KinG^KaoZ

Blir alltid blenda av BMW karer med rånelys jeg, småirriterende. Men er det bare meg eller blir sikten dårligere i tett tåke om man bruker fjernlys i forhold til nærlys??

sikten blir kortere med fjernlys, ja.. fordi tåka 'spiser' opp lyset, og bare sprer det ut rett foran deg...

selv kjører jeg alltid med park & tåke lys.. selv om det er mørkt. om jeg kjører utenfor byen, og det ikke er gatelys, kjører jeg med nær/fjernlys.. enkelt og greit..

har fåt tilsnakk en gang eller to for at jeg kjører med park&tåkelys når det for mørkt til det, men det er bare å bytte over igjen rundt svingen. ingen krise.

Ford Sierra 2.0CL '88

X - BMW 320i 86' "Stovner Edition"

X - Peugeot 605 Sli 2.0i '90

X - Ford Sierra XR4x4 2,8i '86

X - Ford Sierra sedan 2.0i '89

X - Ford Granada 2.3L '83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DCA

kanskje det..men det er det jeg mener og gjør ihvertfall!

regel.nr 1 for meg er å ikke skape fare for meg selv.. og ser det

ikke som noen fare å kjøre med lysa på...noe jeg faktisk for tiden ikke gjør da men det er en annen sak.. :rolleyes:

regel.nr 1 for meg er å komme meg raskest hjem i rushen, koste hva det koste vil. Det er jo kun meg, meg og meg trafikken tilpasser seg til.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg skal henge opp denne artikkelen på bensinstasjonen jeg jobber, slik at alle kan se at det faktisk ikke er lov, og derfor slutter å irritere meg med de forpulte lysa sine! men jeg har inntrykk av at de som kjører med ulovlig lys som regel er over 35 og har STV:rolleyes:

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Har sett at mange tror det er lov med tåkelys sammen med langlys/fjernlys/fullt-lys.. Det er feil.. Det er KUN lov i kombinasjon med parklys.. Selv når det er tåke skal disse kun benyttes sammen med parklys..

Jeg må bare rette på denne. Det står ingen sted at det er ulovlig sammen med fjernlys, det står kun det er ulovlig med nærlys.

§ 15. Bruk av lys

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cozzie: Fordi du legger bedre merke til en bil i bevegelse som har lysene på, enn en som kjører med lysa av, det sier vel seg selv.

azza..på lyse dagen med sol og fugle sang.. hvor mye mere lys trenger du egentlig for å se en bil da?? om du ikke ser en bil uten lys på om dagen, da trenger du briller azza!

seff skal man jo ha på lys når mørket kryper over oss.. er ikke det jeg sier..

men på dagen.. hva er poenget?? hehe

og som jeg sa før.. xeon(eller hva det heter) er faen meg myyye værre å treffe på over en bakketopp og våt asfalt og "fuktig" rute enn en bil med noen stusselige kurvelys ja!!

og siden jeg kjører her på vestlandet som sagt..så kan jeg med tryghet si at jeg bruker kurvelys på trange pasasjer og svingete vei.. og nei.. tar ikke av de om det skulle finne på å komme en tulling mot meg.. hehe

han klarer å "bli blendet" av de i 3-5 sek azza!!er jo bare å glo til høyre et lite øyeblikk det..så er saken over og ute emd! :)

men nei.. skakke være lett for ola dunk nei.. er det ikke det ene så er det det andre som må klages og sytes på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Jeg må bare rette på denne. Det står ingen sted at det er ulovlig sammen med fjernlys, det står kun det er ulovlig med nærlys.

§ 15. Bruk av lys

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Hvor fant du den forskriften. Var på biltilsynet i dag, og spurte om regler for bruk av tåkelys, men de kunne ikke hjelpe meg, siden de ikke visste noe. Hva har man da biltilsynet til?

Så nettopp på nettet hos statens vegvesen, men fant ikke noe der heller.

Tenkte jeg skulle ta en tur til onkel politi i morgen, og forhøre meg der, viss ingen her vet noe.

Litt surt med 1000 eller 1500 i bot, bare fordi man ikke klarer å bruke rett lys.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Hvor fant du den forskriften. Var på biltilsynet i dag, og spurte om regler for bruk av tåkelys, men de kunne ikke hjelpe meg, siden de ikke visste noe. Hva har man da biltilsynet til?

Så nettopp på nettet hos statens vegvesen, men fant ikke noe der heller.

Tenkte jeg skulle ta en tur til onkel politi i morgen, og forhøre meg der, viss ingen her vet noe.

Litt surt med 1000 eller 1500 i bot, bare fordi man ikke klarer å bruke rett lys.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#15

Jeg leter enda etter forskriften der det står at det ikke er lov med tåkelys og parkerkingslys sammen om kvelden. Hvis noen har link til denne på lovdata hadde jeg vært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår