Gå til innhold

Spørsmål ang. trimming av motor eldre enn 1996!

Ranger emnet


thomasgjerde

Anbefalte innlegg

Originally posted by thomasgjerde

Må man betale ekstra avgifter, hvis man bytter til en motor, eldre enn 1996, med høyere effekt enn den originale motoren. Eller er det bare hvis man trimmer den originale motoren man slipper å betale avgifter hvis bilen er eldre enn 1996?

 

Samme hvor gammel eller ny motoren er. Det er, som Chevy350 sier, førstegangsregistreringen av bilen i Norge som bestemmer om det blir avgiftere å betale. Om bilen er eldre enn denne grensen må bilen uansett godkjennes med den nye motoren og effekten (skrives i vognkortet), men dette er en helt annen diskusjon...

 

mvh

Vegard

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thomasgjerde

hvis motoren godkjennes da, må jeg betale avgift for de ekstra hestekreftene, eller er det antall hesterkrefter jeg hadde før skifte av motor som det skal betales av?

 

Hestekreftene du har er det allerede betalt avgift for, så det er bare de ekstra som vil koste deg noe.

 

mvh

Vegard

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.toll.no er en veldig fin side å lese på.

Bare for å putte inn noen basic facts.

 

- Hvis bilen er førstegangsregistrert i Norge FØR 01.01.96 (1.januar 1996) er det ingen avgift for øking av vekt/motorvolum/motoreffekt (slik info finnes i vognkortet)

eks. Hvis bilen er en 94 modell, men importert til Norge i 97 så kommer det avgifter i tillegg.

 

- Prisene for "oppgraderinger" er som følger:

* kr 34,00 pr. kg av de første 1 150 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

* kr 68,00 pr. kg av de neste 250 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

* kr 136,01 pr. kg av de neste 100 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

* kr 158,18 pr. kg av resten (vektavgift)

 

dessuten:

* kr 10,04 pr. cm 3 av de første 1 200 cm 3 av slagvolumet,

* kr 26,28 pr. cm 3 av de neste 600 cm 3 av slagvolumet,

* kr 61,82 pr. cm 3 av de neste 400 cm 3 av slagvolumet,

* kr 77,23 pr. cm 3 av resten (slagvolumavgift),

 

dessuten:

* kr 131,33 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,

* kr 479,00 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,

* kr 958,30 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,

* kr 1621,68 pr. kW av resten (motoreffektavgift),

 

 

I tillegg til dette får man bruksfradrag for så lenge bilen har vært i Norge.

Satsene for bruksfradraget er:

 

* Over 1 år : 15%

* Over 2 år : 30%

* Over 3 år : 45%

* Over 4 år : 55%

* Over 5 år : 65%

* Over 6 år : 75%

* Over 7 år : 85%

* Over 8 år : 90%

* Over 9 år : 95%

* Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

Som tidligere nevnt, alle ombygginger må godkjennes av biltilsynet før det i hele tatt blir snakk om noen avgifter. Er en veldig stort fordel å ta kontakt med disse på forhånd.

 

For utregning bruker man denne: Link (trykk på meg) . Husk å velg riktig av

Jeg skal importere et kjøretøy

og

Jeg skal endre status på et kjøretøy

 

 

Håper dette hjalp deg.

 

 

 

PS. Denne posten her burde kanskje gjøres Sticky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår