Gå til innhold

Drifte med golf?

Ranger emnet


djman

Anbefalte innlegg

Skal du spole runninger med en golf må du sette den i revers å gi full gass bakover, når har fått litt fart så vrenger du rattet helt om da får du piruett etter piruett, er du mann så setter du den i 2. gir mens du snurrer og fortsetter rett frem, da har du såppas med fart rundt at du kan legge en lang og brei sladd..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ingen superdetaljert forklaring av disse begrepene her nå (ikke er jeg så fryktelig god på teorien der heller), men - det er bare en måte å virkelig finne ut hva dette er for noe på - prøv! Dra på isbane-treff!

 

Vektforflytning - Dette går ut på å flytte vekten dit det er mest gunstig å ha den. F.eks hvis du vil ha løs bakhjulene er det best å ha vekten foran slik at bakhjulene har minst mulig grep. Ved å flytte vekten rask til en av sidene kan man også hjelpe til å få bakhjulene løs. Flytte vekten fram gjøres ved å bremse, sidelengs gjøres ved å "kaste" bilen til siden.

 

Venstrebremsing - Dette er vektforflytning. Brukes mest på FWD og 4WD (men kan helt klart brukes på RWD også). Man kjører inn i en sving med litt gasspådrag og bremser samtidig med VENSTRE fot. Ikke hard bremsing, men nok til at vekten flyttes frem (og til siden pga at man er i sving). Ideen med dette er at man skal ha nok fart inn i svingen til at bakhjulene slipper når man flytter vekten frem, og bilen får en skrens.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er...... du seriøs........? Eller? Tulletråd, ikke sant?

 

Vel uansett: Hvis du vil vite forskjellen på fremhjulstrekk og bakhjulstrekk, rent kjøreteknisk så har jeg en ganske basic forklaring på det hele:

 

Først og fremst: Veigrep brukes til følgende tre ting: Akselerasjon, bremsing, og svinging. Hvis du bruker alt veigrepet på en ting, vil bilen ikke kunne gjøre de to andre. Altså, hvis du bruker alt veigrepet på akselerasjon, vil det ikke være noe igjen til å svinge. Da vil du kunne få en sladd, fordi de hjulene som akselererer bilen kun vil rett frem. 4hjulstrekk, og bakhjulstrekk vil kunne gjøre dette, men ikke forhjulstrekk. Forklaring følger.

 

Drifting med gasspådrag:

 

Forhjulstrekk:

 

Bilen trekker fremme, med hele vekten bak drivhjulene Derfor vil vekten av bilen fungere som et drivanker, og holde igjen bilen, slik at alt blir bak drivhjulene når du gir gass. Når du gir så mye gass at du har brukt opp veigrepet begynner bilen å spinne. Uansett hva du gjør med rattet da, har ikke forhjulene grep til overs til å svinge, og bilen vil derfor gå rett frem til du gir mindre gass, slik at fremhjulene får nok grep til å svinge. Pga dette kan ikke en Fremhjulstrekker drifte ved hjelp av gassen.

 

Bakhjulstrekk: Bilen trekker bak, eller om du vil; dytter. All vekten er forran drivhjulerne. Når en bakhjulstrekker begynner å spinne, kan man sammenligne det med en handlevogn. Når man er rett frem går det bra. Hjulene dytter rett bakfra, og bilen går rett frem. En handlevogn som står på skrå når man dytter til den vil snurre. Det har sikkert alle sett. Det er det samme med bakhjulstrekkere. Drivhjulene vil helst være først, og vil prøve å "passere" bilen hvis den er litt på skrå i forhold til kjøreretning. Det er dette man benytter seg av i drifting. En bil som er på tvers av kjøreretningen vil kunne holde seg slik, så lenge det er akselerasjon ut over det dekkene har grep til å håndtere. Slipper man gassen, vil bilens bakdekk få igjen grepet, og sladden/driften vil opphøre.

 

Regelen er altså: Ved hjulspinn vil altså drivhjulene ha et ønske om å være først. På en fremhjulstrekker er de det. Derfor vil ikke noenting interresant skje, annet enn at det ryker fra feil ende på bilen, og du ser ikke en dritt. På en bakhjulstrekker er hjulene bakers... Derfor vil de hele tiden ha et onske om å snu bilen. Hvis du balanserer forholdet med hjulspinn, og og retningen bilen beveger seg i korrekt, vil bakhjulene delvis snu bilen, men uten å snu den helt (snurre). Da kan man for eksempel kjøre hele svinger i sladd, eller ta piruetter.

 

Men siden drivhjul alltid vil være først... Hva med 4hjulstrekk?

 

En 4hjulstrekker har både trekk og skyvekraft. Dette skaper en interessant situasjon. Når alle 4 hjulene spinner, kan man fremdeles svinge med en 4hjulstrekker. Dette er fordi Man aldri får brukt opp 100% av veigrepet til en ting. I en forhjulstrekker virker det sånn, da den har all vekten bak drivhjulene, og det holder akselerasjonsretningen stabil. På en 4hjulstrekker derimot, blir vekten samtidig skjøvet. Derfor har forhjulene på en måte ingen "motvekt" Det som skjer ved hjulspinn og sving, er at frem og bakhjulene har en liten forskjell i trekkretning. Det skaper noe som best kan beskrives som en gyro effekt, og gir bilen hvis den står i ro, en evne til å spinne rundt sin egen akse. Dette er fordi at når fremhjulene har tatt retningen sin, vil bakhjulene også få en trang til å snurre bilen. Når bilen først er begynt å snurre, kan den fortsette med det, uten at fremhjulene står i sving!. Dette kan brukes til å ta svinger i sladd. Når bilen snurrer, vil den automatisk forandre fremdriftsretning, siden fronten på bilen hele tiden peker et annet sted enn sekundet før. Når bilen tar svinger mens alle hjulene sklir på denne måten, og bilens fartsretning kontrolleres kun av at gasspådrag, samt at den roteres rundt sin egen akse, kalles det 4hjuls-sladd. Det er vanskelig. Ikke prøv dette på offentlig vei, i nyinnkjøpt 4hjulstrekker... Det går åt skogen, som en vis mann sa...

 

Når man har lært seg å drifte med gasspådrag, er tiden inne for å lære seg å drifte med bremsing. Dette kan gjøres med alle biler, da farten, og vektforflytting er det vesentlige. Men dette gidder jeg ikke forklare nå, da jeg har skrivekrampe, og dette innlegget egentlig er ment å få deg til å forstå, (hvis dette faktisk ikke er en tulletråd) hvorfor man ikke skal ha fremhjulstrekk.

 

Hvis diu gadd lese hele denne posten har jeg en liten handleliste for ting du treger til driftetrening til deg her:

 

1: Ford Sierra... Solid, kjempeenkel å skru på, billig, deler overalt. alle har hatt en, og kan derfor hjelpe deg å reparere den.

2:Slepetau. Mange, og lange. Hvorfor? Fordi du kommer til å befinne deg langt utenfor veien. Ofte...

3:Mobillader. Hvorfor? Fordi det er kjipt å være tomt for strøm når man skal ringe falken midt på natta fra indre enfold.

4: Ekstra felger. De går i stykker når man treffer: steiner, fortauskanter etc. Tro meg... De gjør det!

5:Spade: Hvorfor? samma forklaring som i punkt 2...

6:Kjetting til bakhjula. Jeg trenger vel ikke forklare hvorfor?

 

Sist men ikke minst: Rundkjøring og andre steder med folk og biler & sånna ting i nærheten er ikke egna drifteområder. Dra til øde steder, men ikke alene, da du ofte må ha hjelp til å.

1: spa løs bilen

2: trekke løs bilen

3: nødretting av bilen for å kunne komme hjem.

4: hente ny bakfelg, etter at du har knekt den gamle... (ja.. slikt skjer.)

 

Uansett: Kos deg i vinter! Man lærer bare av å prøve, feile, prøve litt til, og reparere...:D

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På camryen min har jeg nå to nye piggdekk framme, og to GAMLE dårlige piggdekk bake. Da sier det seg selv at baken slipper ganske lett, = men kan ha det sabla gøy :)

 

 

Er det perfekt føre trenger jeg ikke bruke brekket engang, da er det bare å svige, gi litt gass, og baken kommer seilende. Da er det bare å ratte litt og gi gass om man kan drifte til man blir god og varm i trøya ;) Om ikke det er riktig så glatt så er det jo en grunn til at man har brekk!

 

Jeg tenker jeg skal kjøpe meg nye piggdekk bake straks, er jo tross alt litt skummelt med så dårlige dekk. (men sabla artig). Når jeg har fått nye dekk bake skal jeg teste ut venstrebremse teknikken. (nå har jeg ikke nye bruk for det)

 

 

btw, jeg var på nippen til å kjøpe bakhjulstrekker når vinteren kom, men nå har jeg funnet ut at man kan ha det rimelig artig selv med forhjulstrekker ;)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår