Gå til innhold

Elementene opp?!

Ranger emnet

bmw cruiser

Anbefalte innlegg

ja. elementene kan spille dårligere hvis de står vendt oppover slik.grunnen er at hele vekta til membran presser hele "konen" ned,og elementet blir raskt slappere og gir mindre bass, for ikke å nevne om det kommer litt små sand eller liknende oppå når det spiller, kommer du til å høre litt avf hvert av rare lyder..

da burde du heller prøve å tilpasse ei kasse der du bygger de mot hverrande eller liknende..

Mvh svein:op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw cruiser

Hei! Har nå satt i 2 stk 12" i kasse med bassreflex rør i min Calibra, men jeg ble nødt til å "legge" kassen slik at elementene står oppover mot hattehylla, og er rundt 7-8 cm fra den. Bassreflexene vender også oppover. Lurer på om det har noen betydning?! Blir det dårligere lyd av å ha elementene opp osv?!

Ikke noe problem å ha subbene slik. Bare pass på at du ikke begynner å legge ting oppå elementene da ;)

Kan være noe forskjell i lyden, men synes du det er greit å ha de sånn så er det jo greit :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw cruiser

Ja kunne jo tatt vekk hattehylla, men jeg har liksom 6 høyttalere i den så det lar seg ikke gjøre.. Lurte på å legge bassreflexene helt opp i hattehylla da, må vel hjelpe litt det.

6 høyttalere i hattehylla?

Hva med å bygge et noe bedre (hvis mulig) fronsystem med midbass, mellomtone og diskant?

Da slipper du faseforskyvning og du kan ta bort hattehylla di, eller bygge den om, med et høyttalerstoff i steden for en heldekkende plate.

Mulighetene er mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

6 høyttalere i hattehylla?

Hva med å bygge et noe bedre (hvis mulig) fronsystem med midbass, mellomtone og diskant?

Da slipper du faseforskyvning og du kan ta bort hattehylla di, eller bygge den om, med et høyttalerstoff i steden for en heldekkende plate.

Mulighetene er mange...

Takk for svaret, men jeg har et knallbra frontsystem som det er, akkurat som du beskrev+ at jeg har høyttalere i siden ved baksetene. I side veggen liksom.

Tenkte på at det gikk vel kanskje ann å bygge ei slags kasse baki, som bygget opp tilsvarende som hattehyllen. Altså ha ei kasse istedet for hattehylle, som inneholder både basserne og høyttalerne. Men da må den jo lages i flere kammer, for høyttalerne og basserne kan jo ikke stå i samme kammer...:rolleyes:

Det beste hadde vel kanskje vært å få bygd ei kasse sånn som nå, men med elementene ut. Men har plass til max 32 cm høy kasse. 92 i bredden. Noen her som lager kasser på bestilling?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror jeg har bestemt meg for å bygge opp hele kassa, og rive ut hattehylla.. ;) Men jeg skal skrå kassa noe, og lurte igrunn på om det er lurest å ha elementene skrått innover eller utover?! Ville jo tro det må bli best utover for å få noe trøkk. Luft blir jo trøkk, og det blir det ikke mye av hvis jeg setter dem innover, eller tar jeg feil? Skal fortsatt ha reflex røra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skråen kan du gjøre som du vil med. Det kommer an på om du trenger de ekstra literne med kassevolum som du vil få med en skrå framvegg.

Lager du en kasse med rette vinkler og portene på samme side som elementene så er det mye lettere å prøve seg fram med hvilken vei kassen skal stå i bilen din.

Husk å ha klaring fra porten og til innvendig vegg i kassen. Her skal det være ca. samme avstand som diameteren på porten din. Avstanden gjelder for bunnen og toppen også!

Plasser elementene så nærme hverandre som mulig slik at du får god plass til portene på hver side i kassen. På den måten unngår du også stående bølger inni kassen.

Husk gode avstivninger!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider