Bilskalle Skrevet Desember 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2004 Bilen min bruker mye bensin. Er jo normalt at disse bilene bruker en del bensin, men jeg veit det finnes diverse metoder for å få senket det en smule. Spørsmålet er så hvordan. Mener jeg har lest noe om at dekktrykket har noe å si osv... -Krissa Siter Bil er livet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knusern Skrevet Desember 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2004 Bare en måte å senke forbruket på. Være en smule mindre hissig på gassen og kjøre på høøøye gir. Men er det noe morsomt? Nope, så det er bare å bite tenna sammen og ligge på breia for alle penga:D Siter *-------* mvh Erik *-------* ---> Sierra 2.0i CLX X - Rieju RR 50 X - Go-go tråbil X - Tippo trehjulssykkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrakeSnake Skrevet Desember 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2004 Alt som hindrer bilen i å rulle vil innvirke mer eller mindre på bensin forbruket, også dekktrykket som du nevner selv. Sjekk også at alle hjul ruller fritt og at ikke bremsene ligger på. Lukt på olja neste gang du skifter, lukter den bensin har du mulig slitte stempelringer. Er det forgasser på bilen din skulle jeg tro du har mest og hente her. Sierra gasserene er ofte fulle av dritt og feiljusterte. Forgasser rens og justering av gasser opp mot firegassmåler og et nytt luftfilter så tenker jeg mye er gjordt... Siter Corolla 1,6 twincam16v '93 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Desember 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2004 Mye en kan gjøre for å spare bensin, men det meste går på å kjøre jevnt, bremse og gasse minst mulig. På "hardware-siden" er riktig dekktrykk viktig, også for slitasjen. En service i ny og ne (olje/filter/luftfilter/plugger) sørger også for at kraftproduksjonen er optimal. Sjekk jevnlig, i alle fall ved dekkskifte, at alle hjul ruller uhindret rundt. Plukk av takstativ, skiboks når du ikke trenger det, og bagasjerommet bør ikke være lagerplass for alt unødig skrot. Kjøreteknisk er det å kjøre kjedelig det som gjelder. Bremsing er å bruke opp den bevegelsesenergien en har opparbeidet, og ved aksellerasjon bruker bilen vesentlig mer enn i jevn fart. En unngår en del bremsing ved å holde (ekstra) god avstand og se langt fremover slik at en i størst mulig grad kan tilpasse farten tidligst mulig. Ved bremsing på girene stenger vel drivstofftilførselen med mindre en har gassermotor? Motorvarmer sparer litt drivstoff i oppvarmingsfasen + slitasje og bedre komfort. De mest ekstreme bruker motorvarmer hele året; det er kaldstart i 20°C også.. Det er også relativt stor forskjell å kjøre i 80 kontra 120 km/t. Hva som er optimal hastighet mhp. forbruk varierer sikkert en del fra bil til bil, men en personbil med 5 gir tror jeg det ligger i 70-85 km/t et sted. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shaky Skrevet Desember 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2004 Hvis det ikke er det på bilen din så kan du jo kjøpe deg et vacummeter, med den så ser du om du kjører økonomisk. Men du bør jo gjøre det som de andre her skriver. Siter 02 Caravelle tdi 84 Golf GTI (i deler) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilskalle Skrevet Desember 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2004 Jeg kjører jo selvfølgelig alt annet enn økonomisk nå som snøen er her. Skal få skiftet luftfilter osv. nå snart. Men denne forgasserrensen; er det slik man kjøper på statoil og heller i (tanken)? eller er det noe mer "avansert" :) ? -Krissa Siter Bil er livet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6Bjørn Skrevet Juli 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2010 Vet dette er en gammel tråd men temaet er like aktuelt ennå.. Mange gode tips her og noen flere finner du i denne artikkelen: Slik sparer du drivstoff Tar gjerne i mot andre tips også, legg igjen kommentar :-) Siter BMW Entusiasten <----> BilTips.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2010 Hvordan redusere drivstoffforbruket: Skift alle oljer og filtre, sørg for at drivverk og motor er i ok tilstand og rett justert. Kjør på 98 oktan og optimer tenninga mot dette. Smale dekk, nok/mye luft, og ikke dekk med mye knaseter og myk gummi. Gå over hjullager og bremser, så ingenting bremser, kaldt som varmt. Sørg for at hjulvinkler, og da speseilt spissing er optimalt justert. Unngå mye unødvendig bråta i bilen. Resten er kjørestil. Husk og at korteste/raskeste veien ikke alltid er den billigste. Når det gjelder kjørestil, så akselerer bestemt opp i påtenkt hastighet, slipp gassen i nedoverbakker og andre plasser du triller, ikke akselerer for å bremse rett etterpå, slipp opp gassen i god tid når du vet du må stoppe/bremse ned, velg høyest mulig gir med krefter litt tilgjengelig. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.