Gå til innhold

Hard giring og vond lukt

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Var ute og slet litt på glatt føre for litt siden, tømte på med gir for å få nok moment til å komme meg opp en bakke... gjorde så feilen å gå fra 2-3... til FJERDE gir og gi på masse turtall... det lukta helt j****ig en god stund, men girkassa funker fortsatt helt OK (har alltid vært litt problematisk).

 

Kan jeg ha ødelagt noe viktig? Hva har egentlig skjedd?

 

(kom meg forresten opp bakken ;) )

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gire fra 2 eller 3 og opp til fjerde skal ikke ha noen farlig virkning,det anbefales faktisk å hoppe over et girskift hvis man vil spare bensin.. Men,nå kan det jo hende du bomgira,eller slura litt vel mye på clutchen eller noe i den retninga,og da kan det jo komme litt fin lukt,som er veldig lett å kjenne igjen. Lukter rett og slett clutch!

 

;) :D

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er ødelagt må da du kjenne?! Hvis du ikke har merka noe forskjell,så er den nok i orden..

Kan jo selvsagt være mye som kunna avgitt lukt,så jeg sier ikke at jeg er sikker på at det var clutchlukt..

 

Vil si det er lite lurt å drive å svi clutchen hele tida,vil etterhvert ikke være mere å svi,for å si det slik..

 

BTW: Det at du får mer moment av å tømme på med gir er vel litt feil.. Hvis det er glatt,og du vil komme deg frem så bruker du høyest mulig gir,slik at du unngår spoling,for det er ikke så gunstig..

 

Jepp,god natt.. Ble sent i kveld også.. Shit happens..

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaringer med at svidd kløtsj lukter brent fjert. kjenner det med en gang om du vet hva det er. men altså. en liten fjert i ny og ne er ikke noe farlig. men om du lukter fjert hver gang du drar ut av ett lyskryss bør du nok kanskje se på kjørekulturen din. men du kan jo teste om kløtsjen er gåen da. trenger strengt tatt ikke bekymre deg noe særlig før den begynner og slure, og det merker du vet at du bremser alt du er kar om og slipper kløtsjen ut mens du holder ca en 1000 rpm. om du kan ta den helt ut, og den slurer. så bør du bytte den. om du kveler den når du er ca halvveis +/- i gangen på pedalen. så kan du kjøre fornøyd videre og ikke trenge og bry deg. du kan også merke det med tungt lastet bil i oppoverbakke, hvis turtallet går opp uten at bilen aksellererer.

 

ps: denne testen KOMMER til å fremkalle en kløtsj-fjert! så da får du jo også sett om du kjenner igjen stanken. ;D løkke te!

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. sett bilen i 4/5 gir og slipp clutchen og gi gass. Hvis du ikke kveler motoren da og clutchen slurer og turtallet øker er det på tide og vippe ut kassa og få handla inn et clutc sett...

Ikke unormalt at det lukter litt svidd clutch ved en slik belastning forøvrig. Clutchplata er jo bindeleddet mellom gir og motor. Ved for høyt gir i motbakke vil belastningen kunne føre til at clutchplata begynner og slure og da kommer lukta kjapt.

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår