Gå til innhold

Størsta løgnen du noen sinne har hørt fra en bilintressert

Ranger emnet


CalibR

Anbefalte innlegg

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

for de som ikke vet det handeler ikke lemans om hva som drar best men kanskje det som holder best.. grunnen til at disel er bra i lemans er frdi det sparer depo stopp.. i følge topgear kan de kjøre 3 ganger så langt omtrent som mange av de andre.. men disel går dårligere iforhold til bensin.. MEN man kan godt føle at en disel går bedre fordi den gjør det på lavere turtall men etterhvert som bensin bilen får turtall må diselen se slaget tapt..

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om Audi's LeMans-folk er helt enig med deg i det...

 

Nå har vel diesel-motorene på audiene en del fordeler i forrhold til bensinmotorene da?

 

Tenker nokk at dette er tilfellet siden det er sånn i alle andre motorsporter hvor det konkureres med diesel og bensin. F.eks kan det handle om at diselene kan ha større volum, turbolader, mindre vekt eller større gearkasse, ol. eller en kombinasjon av disse.

 

=> hvem som blir best er dermed mere et resultat av hvor mye fordeler diselen får i forrhold til bensin-motorene = får dieselen nokk fordeler vil den jo på et hvisst tidspungt bli bedre enn bensinmotoren.

 

=> konkuranser med både diesel og bensin-motorer er som regel alltid urettferdig for en av dem (avhengig av hvor mye fordeler dieselen får)

 

Poenget mitt er at en diesel-motor aldrig vil være i nærheten av prestasjonen til en bensinmotor med samme forrutsetninger. (det er en god grunn til at man ikke ser noen fly med dieselmotor)

 

 

På samme måte får wankelmotorer og totaktmotorer ulemper i konkuranser i forrhold til firetakt-bensin-motorer fordi wankel og totakt har mer ytelse enn en tillsvarende firetakter (ottomotor).

her får somregel totakterene og wankelene mindre volum og et vekttillegg.

(mazdas wankel vant jo LeMans på tross av at de kunn kunne ha halvparten av volumet pluss et vekttillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(det er en god grunn til at man ikke ser noen fly med dieselmotor)

 

Øhm... Du er klar over at flybensin i all hovedsak er parafin, som i stor grad minner om diesel? Blant annet F-16 går på F-34, som er en blandning av parafin og diesel...

 

Nå er det riktignok ikke vanlige forbrenningsmotorer da, så jeg tar forbehold om at jeg kan ha mistet den røde tråden her, men det er i alle fall ikke uten videre riktig å si at fly ikke flyr på diesel.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm... Du er klar over at flybensin i all hovedsak er parafin, som i stor grad minner om diesel? Blant annet F-16 går på F-34, som er en blandning av parafin og diesel...

 

Nå er det riktignok ikke vanlige forbrenningsmotorer da, så jeg tar forbehold om at jeg kan ha mistet den røde tråden her, men det er i alle fall ikke uten videre riktig å si at fly ikke flyr på diesel.

 

Nå skrev jeg jo dieselmotor da. En dieselmotor er en type motor og ikke kunn det at den går på diesel.

dette komer av at det var "Rudolf Christian Karl Diesel" som oppfant dieselmotoren, mens det vi kaller en bensinmotor (firetakt) egenklig heter en otto-cycle motor som ble oppfunnet av "Nicolaus Otto", altså to forskjellige typer motorer (selv om de har mye felles) som arbeider etter to forskjellige prinsipper (selvantenning vs antenning med tennplugg).

 

Disse flyene har turboprop (jetmotor med propell), turbofan (jetmotor med en vifte forran) eller jetmotorer som går på en blanding av diesel og parafin ofte = det er ikke nødvendigvis en dieselmotor selv om den går på diesel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aircraft diesel engine - Wikipedia, the free encyclopedia

 

 

Ser man det flesvik. Dieselmotorer i fly har vist vært på markedet allerede siden 1932

 

;)

 

 

Ja det kan godt hende men det er ikke akurat utbredt.

Gå på en hvilkensomhels småflyplass og se om du finner noen fly med dieselmotor (du er veldig heldig hvis du finner ett eneste ett) og de få flyene som faktisk har dieselmotorer er ikke akkurat noen high pref fly heller (en dieselmotor med samme effekt som en bensinmotor må være større og tyngre pluss at den som regel må ha en gearkasse pga. lite turtallsregister)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off.....

Har hørt min del jeg også.

Noe av det beste, må være en bekjent, som sa at han skulle bytte fra 10V topp til 20V topp, for da fikk han minst 50-60hk mere. Tru hva dere vil. Jeg bare gikk. Spes da han skrøyt av å ha hatt 100km/h over ett fotgjengerfelt, i ett nærområde med skolevei til barne/ungdskole!!!

 

når en 10v motor har 136hk og 20v har 170 hk so er no det vell ikkje so veldi gale å sei då, la på litt då men

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. En bensinmotor har høyere effekt enn diesel på høyt turtall, men derimot lav effekt på lavt turtall i forhold til en diesel :)

 

men la oss ikke spore heelt av fra tråden her da:)

 

Mye kan sies om diesel og bensin, men ikke i en tråd full av løgn og fanteri :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår