Gå til innhold

Samtlige feil i løpet av 235 tusen km

Ranger emnet

Lionstar

Anbefalte innlegg

Alt som er skiftet i løpet av bilens liv (2.5 tdi , C4) :

Bremseskiver 2 ganger foran en gang bak (tynne ene gangen, vibrasjoner andre gangen), drivakselmansjetter, bærearmer foran, stabilisatorstagforinger ytre, og fremre, servicedeler som (klosser, filtre olje, reimer, pluss pluss), regulatormekanisme for bremser bak, det ruster sammen, (utrolig vanlig feil på disse bilene, derfor må det smøres opp en gang i året), støtdempere rundt, støtdempermansjetter.

Planlagt skiftet: Fjærbeinslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oversikten :) Selv mangler jeg all historikk fra 1991 til juni 1998.

juni 1998: regreim, katalysator, hjulnav,

mai 2000: bytte skiver og klosser

nov 2000: bytte motor!!! (ingen vet hvor langt den har gått), clutch

Siden jeg kjøpte bilen, har jeg gjort følgende (fra mars og utover)

regreim, skiver og klosser, kalipere bak, rotor/fordelerlokk, plugger, bensinpumpe, lambdasonde, veivhusvent.

I tillegg har jeg ei vannpumpe liggende (irriterer meg at den ikke ble bytta samtidig som regreim) pluss håndsbremswire (slik det er nå er brekket one-way, på og aldri av, pga. treg wire).

Edit: km-stand: 274918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utrolig nok funnet ut at biltema bremseklossene er kjempegode foran, sammenlignet med orginale (mye bedre bitt), de funger åpenbart bra bak og. Eneste var at de peip litt i starten. Årsaken til at de var så gode er at biltema klossene jeg kjøpte var HH merkede. Det er samme friksjon som i greenstuff.

Fordi det er en ny EU standard alle bremsedeler må møte for og bli solgt i europa, så er biltema sine bremseklosser mye bedre kvalitet nå en de var for et par år siden. Mulig jeg bare hadde flaks, anbefaler og se etter HH merking før det kjøpes.

Har kjørt på biltema klosser rundt ganske lenge nå, og biltema skiver foran. Virker kjempebra. Bilen har aldri hatt så gode bremser før. Bak bruker jeg brembo skiver, valge alle bremsedelene ut ifra pris, brembo var billigere enn biltema bak, dyrere foran.

Biltema forstillingsdeler derimot, det jeg har sett har vært skrap.

Nå har de begynt og selge de "beryktede" bærearmene til passat og nye A6, de tror jeg ikke kan være dårligere på biltema en orginalt, siden de orginale bare er skrap.

De bærearmene til gamle a6 og audi 100 de selger på biltema har jeg sett selv er skrap, og ikke brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdemperne som jeg skiftet, har prøvd litt forskjellig foran. Sachs sine gassdempere er de som tilsvarer de orginale, til omtrendt halve prisen. Torshov er billigst på de. De er 100% identisk de orginale, lagd på samme fabrikk, identisk spec. Både de for sportsunderstell og vanlig.

Satte på slike foran en stund og de er mer behagelige en bilstein, alikevel ganske stive, perfekte sammen med lavprofil dekk.

Bilstein er best sammen med vanlige dekk, da det blir for lite komfort igjen sammen med lavprofil.

Jeg bruker bilstein rundt, de er gir litt bedre kontroll enn de orginale demperne.

Når jeg skiftet ut de orginale foran på ca 190 tusen kilometer tusen, så var de halvslitte ut ifra stivhet, men etter min mening utslitte, men de hadde nok klart mange eu kontroller til. De bak var ikke like slitt som de foran, men og greit og få skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider