Gå til innhold

Strømprisene

Ranger emnet

El-LoCo

Anbefalte innlegg

Såh.

Da er vi nesten opp i 1 kr per dumme lille kilowatttime.

Hva er feil her?

Strømprisen reguleres av prisene på strømmarkedet. Der sitter folka, som akjsemeglere går jeg ut fra, og kjøper og selger strøm.

Et fritt marked fungerer jo i teorien veldig bra.

Problemet emd å ha strømmen på et fritt marked er jo i og for seg bare det at det ikke er et produkt du kan si deg lei av og slutte å bruke. Vi trenger alle som en strøm og produktet kan da ikke selges under tilbud og etterspørselmodellen.

Noen andre her som blir litt irriterert over at magasinene er tomme nå på vinteren når de var stapp fulle i sommer? Vi solgte jo strøm som faen i sommer og vi selger fortsatt strøm nå i vinter, selv med nesten tomme magasin.

Det er åpenbart noe essensielt feil med dette markedet, men jeg kan alt for lite om det. Noen som har noen inspill på dette? Som jobber i bransjen og kan fortelle litt mer om hvordan det egentlig fungerer?

Personlig meldte jeg meg inn i http://www.stromforbrukerne.no/ og jeg vil tro det kan være en rimelig god ide å gjøre. 1000,- for en aksje i aksje selskapet (ikke en sånn bullshit aksje i et bullshit selskap, ekte aksje, ekte selskap) virker rimelig ok spør du meg.

Det er nå over 11.000 medlemer der og siden jeg pastet inn liken i paragrafen over ble det to til. Dette kan bli stort. Om vi som forbrukere eier vårt eget selskap kan tingene bli bra. Tror nok ikke vi tjener noe penger på det, men det er ikke planen heller. Vi kan derimot spare penger. Strømselskapet skal være non-profit, skal kun dekke nødvendige utgifter og lønninger til de som jobber der går jeg ut i fra. Om de selger 100.000 aksjer til en pris av 1000,- har de en aksjekapital på 100 millioner kroner.

Da leker man ikke butikk lenger. Husk, strømselskapene tjener over 4.5 milliarder ekstra pga den høye strømprisen.

Hva forteller det dere?

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå sitter jo staten og kontollerer 50% av markedet i regi av Statkraft. Staten kan heller ikke beskyldes for å direkte oppfordre til bruk av andre energikilder, i hjem såvel som bil

En annen til som irriterer meg med han Staten er at staten nå er i direkte konkurranse med norsk oppdrettsnæring gjennom sitt engasjement (80%) i cermaq, her har staten skutt inn 1.2 Milliarder skattekroner til oppkjøp av konkurrenter i USA og Chile.

.Net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja apropos staten, det er jo en annen fantastisk ting.

Det at store industribedrifter får strømen skambillig. Hadde jo vært 100x bedre å kutte arbeidsgiveravgiften og la dem betale for hva de bruker selv. Det er jo det eneste logiske.. de bruker jo uhorvelig mye mer strøm enn hva vi andre gjør.

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er feil svarer du på selv, feilen er at det sitter blåruss som bare er opptatt av kortsiktig gevinst og styrer

el-forsyningen vi som skattebetalere har bygd opp.

Det fungerer i teorien ja, mye av problemet er at enkelte politikere lover gull og grønne skoger, men de må finansiere

det på ett vis, og da er salg av _vår_ eiendom det enkleste. Vi ser det også på andre områder, men på en litt annen måte.

F.eks. renovasjon, kommunikasjon o.l., den som får ett anbud må tjene det inn på kortest mulig tid, for om tre år er det sikkert noen som leverer et lavere anbud (og hver gang betyr lavere anbud også dårligere tilbud, men det blir en annen sak), og da sitter de igjen med utstyr som de ikke får brukt til noen verdens ting

Irritert er det vel bare de minst hissige som er. Det at vi fortsatt eksporterer strøm har sine grunner, i stedet for at det bygges kraftverk på hver side av grensen med noen kilometers avstand, kan vi f.eks. eksportere strøm fra Nord-Norge mens vi importerer i sør, dette fører også til lavere transportkostnader.

Meldte meg også inn tidligere i dag. Da vi bodde på Strømmen for en del år siden, hadde vi strøm fra et privat selskap, og vi hadde strømpriser som var bare det halve av det andre i Skedsmo betalte, da staten ikke fornyet konsesjonen ble prisen ca. doblet. Noen år senere hadde vi strøm fra et andelslag, vi betalte 400,- elns i innskudd, men så tok staten over og prisen gikk opp, men jeg tror http://www.stromforbrukerne.no/ har noe for seg, så vi får bare håpe mange flere melder seg inn.

Det ble ei real utblåsning, men nå skal jeg gi meg :)

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

Det ble ei real utblåsning, men nå skal jeg gi meg :)

Helt enig med deg.

Tror forøverig vi alle MÅ utblåse rimelig kraftig forholdsvis fort.

Ellers går dette i grava. Har hatt et ABNORMALT høyt strømforbruk her i vinter, havnet på rett over 9000kw siden oktober. Kommer til å koste meg den nette sum av 6700,- når regningen kommer. Hurra.

Tror forøverig lekk verandadør og 2 panelovner på hver side kan ha noe med den saken å gjøre.

Ugh.

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orb.Net

Vi har brukt 4100KW/t i løpet av hele 2002, 74Kvm leilighet med sentralfyr :D

.Net

Dødsdeilig det da.

Hørt historier om folk som leier leiligheter med strøm ink i prisen.. stakkars husverter ;-).

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 759 Kw + ved, men det er dumt av meg. En PC og en stereo-forsterker som står på 24*7 suger en del strøm, og i bakken utenfor huset har jeg fortsatt igjen 900 liter parafin fra i fjor, så jeg får vel se å få rensa kaminen, mens det fortsatt er noe igjen i lommeboka. :)

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pc'en bruker ikke videre mye. Forsterkeren drar ikke spesiellt mye om du ikke skrur opp mye og spiller høyt 24/7 heller...

Er varmen som er drepen. Varmeovner, varmekabler, varmtvannsbereder osv... Også viktig å huske på at mesteparten av strømmen en pc bruker får du igjen i varme som igjen betyr at du må fyre litt mindre :).

Og ja, du burde fyre opp parafinen fort som faen. Går rett på sosialen detta ;).

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

He He, jeg r;yk hovedsikringen ig[r morges, den er p[ 50ampere... Gleder meg til str;mregningen kommer ass!!:(

Må være uz-element? (smeltesikring) Hvis det er det så har den sikkert svetta litt tidligere slik at den langtifra tålte 50 A. Er det en automat derimot, så ville jeg og gledet meg til den regninga :)

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

He He, jeg r;yk hovedsikringen ig[r morges, den er p[ 50ampere... Gleder meg til str;mregningen kommer ass!!:(

Dett'a går bra.. Aldri i VÆL'a!!

Får begynne med ergometer sykkel og dynamo som du kan lade opp batt. med...

det var ikke dumt...

If I can't take it with me to heaven,

I'm going drive it strait to HELL....

Nissan Cherry 1,3gl - 85 (bruksbil)

Kadett C -77 prosjekt

X-1/3 Volvo 360 WRC (slæddebil)

X-'75 volvo 240

->VOLVO<-

(verdens raskeste landbruks maskin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider