Gå til innhold

tenningsbank

Ranger emnet


Peet

Anbefalte innlegg

Tenningsbank kommer av for mye fortenning..... alså at bensinen blir antent når stemplet er på vei opp... du skrur ned tenninga for å få det vekk....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

Tenningsbank kommer av for mye fortenning..... alså at bensinen blir antent når stemplet er på vei opp... du skrur ned tenninga for å få det vekk....

 

ikke d så at d ikke blir tent av pluggen då? men at d tenner av seg sjøl et annet sted i forbrennings kammeret pga av for høy varme eller noe..

derfor eg tenkte på kompen..

menne vannsprut som Jay skriver.. kordan kan d lages.. på f.eks en IS turbo

bare leste om en danske som slet md tenningsbank.. så når eg ska bygge is turbo så prøver eg no bare å tenke på alt. :D ;)

Volvo 740/940 Turbo

Ford Sierra 1,8TD

Ford Escort Mk2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by acoupe

hvordan høres tenningsbank ut ? får man startet bilen hvis man har det ?

 

Tenningsbank er en liten "rasle lyd/tikke lyd" som du hører under pådrag spesielt ved lavt turtall.. Første gang jeg hørte lyden trodde jeg det var et tynt deksel som var løst..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Peet

 

ikke d så at d ikke blir tent av pluggen då? men at d tenner av seg sjøl et annet sted i forbrennings kammeret pga av for høy varme eller noe..

derfor eg tenkte på kompen..

menne vannsprut som Jay skriver.. kordan kan d lages.. på f.eks en IS turbo

bare leste om en danske som slet md tenningsbank.. så når eg ska bygge is turbo så prøver eg no bare å tenke på alt. :D ;)

 

tenningsbank er også når bensinblandinga tenner av seg selv, grunnet høyt trykk og høy varme.. det skjer på vei opp, og på grunn av denne litt særegna eksplosjonen(alt antennes samtidig, og ikke en gradvis forbrenning som er vanlig når pluggen tenner bensingassen) utvinnes mye mer kraft, og siden stemplet er på vei opp, får denne seg en skikkelig smell... derfor er kraftig tenningsbank og rådebank to ting som ofte kommer sammen...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

 

Tenningsbank er en liten "rasle lyd/tikke lyd" som du hører under pådrag spesielt ved lavt turtall.. Første gang jeg hørte lyden trodde jeg det var et tynt deksel som var løst..

 

ikke bare ved lavt turtall,men ved mye motstand på motoren.... feks hard gass opp en bakke....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsbank forekommer når motoren tenner ett par grader før eller etter topp. For å kunne få en sikker og fulstendig forbrenning må luft\bensinblandingen antenes ca 10-15 før topp på tomgang ok opptil 38 grader på belastning grunnet tennforsinkelse og den økte stempelhastighete på økte turtall.

Bensin brenner med ca 30m per sek og går motoren på 4500rpm vill det si 75 omd\sek . et slag på 80mm vil gi cms=2*pi*n=2*0.08*75=12m per sek på stemplet.

8000 vill gi 21.3m per sek.

 

Alle motorer har en tennforsinkelse som kalles ukontrolert forbrenning, ( den tiden det tar før flammen har klart å anntenne hele bensinblandingen), kontrolert for (trykkstigning) og etterbrenning ca 10-15 grader etter topp.

 

Tenningsbank kan oppstå vis motoren har får høy komp og det vill si at oktantallet (angir bensinens evne til å motstå selvanntenning) ikke sammsvarer med kompresjonen din og motoren selvantenner bensinen før pluggen! (diselprinsippet)

 

Hvis du sender vann inn i lamme bensinen vi det mest trolig bare forværre situasjonen.

Inne i foringen vill temperaturen ligg på ca 250-300 grader i nedre dødpung under innsuget og når stemplet er på topp over 1000 grader, dette fører til at vannet fordamper og som kjent øker i volum, en motor med komp 1\11 vill øke til 1\18 på varm motor. og da vill du garantert få bank:)

Selve tenningsbanken er teoretisk definert som en voldsom og brutal trykkstigning over Ø.D som er så stor og rask at den skviser ut uljefilmen som smører rådelagret og forårsaker grensesmøring og lager havari som resultat.

 

Medfører stor fare for slagskader på råde, kryss, og stempelringer.

Vanninsprut er nesten utelukket for turbomotorer som kan kjøre på en høyere oktan enn 98, 120eks.

 

(((((Husk Tenningsbank er en ukontrolert forbrenning))))))

Varmgang kan fororsake selvantenning men det må ikke forveksles med tenningsbank.

 

Nå ser du hvorfor tenningen må være riktig justert.

Bank i vei:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hallvarb

Tenningsbank forekommer når motoren tenner ett par grader før eller etter topp. For å kunne få en sikker og fulstendig forbrenning må luft\bensinblandingen antenes ca 10-15 før topp på tomgang ok opptil 38 grader på belastning grunnet tennforsinkelse og den økte stempelhastighete på økte turtall.

Bensin brenner med ca 30m per sek og går motoren på 4500rpm vill det si 75 omd\sek . et slag på 80mm vil gi cms=2*pi*n=2*0.08*75=12m per sek på stemplet.

8000 vill gi 21.3m per sek.

 

Alle motorer har en tennforsinkelse som kalles ukontrolert forbrenning, ( den tiden det tar før flammen har klart å anntenne hele bensinblandingen), kontrolert for (trykkstigning) og etterbrenning ca 10-15 grader etter topp.

 

Tenningsbank kan oppstå vis motoren har får høy komp og det vill si at oktantallet (angir bensinens evne til å motstå selvanntenning) ikke sammsvarer med kompresjonen din og motoren selvantenner bensinen før pluggen! (diselprinsippet)

 

Hvis du sender vann inn i lamme bensinen vi det mest trolig bare forværre situasjonen.

Inne i foringen vill temperaturen ligg på ca 250-300 grader i nedre dødpung under innsuget og når stemplet er på topp over 1000 grader, dette fører til at vannet fordamper og som kjent øker i volum, en motor med komp 1\11 vill øke til 1\18 på varm motor. og da vill du garantert få bank:)

Selve tenningsbanken er teoretisk definert som en voldsom og brutal trykkstigning over Ø.D som er så stor og rask at den skviser ut uljefilmen som smører rådelagret og forårsaker grensesmøring og lager havari som resultat.

 

Medfører stor fare for slagskader på råde, kryss, og stempelringer.

Vanninsprut er nesten utelukket for turbomotorer som kan kjøre på en høyere oktan enn 98, 120eks.

 

(((((Husk Tenningsbank er en ukontrolert forbrenning))))))

Varmgang kan fororsake selvantenning men det må ikke forveksles med tenningsbank.

 

Nå ser du hvorfor tenningen må være riktig justert.

Bank i vei:D

 

sjekk på nettet etter 'waterspray og 'water injection' så finner du prinsippet bak dette.

 

du spruter inn vann for å HINDRE detonasjon.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet bak er jo som sakt en injeksjon av vann enten i lamme luftn eller direkte inn i forbrenningsrommet.

Dette er et gammelt å vell utpøvd systen som har vert brukt lenge på store motoren (Diesel) Dette er nesten en nødvendighet for at vi skal klare å få ned utslippene NOx og Co i avgassen.

 

Men det er også viktig å huske på at dette ikke må monteres på en vanlig turbomotor uten en del modifiseringer. Motoroljen må kunne takle den økte vanninholdet i forbrenningen og innsugsluften så det ikke fårekommer korrosjon på ventiler og blokk samt oljen densitet og viskositet ikke blir påvirket av dette.

 

Å montere vanninsprøytning før turbo vill gi deg seriøst hodebry.

Turbinen snurer med opptil 100 000 omd og en vanndråpe vill da knuse kompressorhjulet ditt.

Innsprøytningen må sje på trykkside helst etter intercooler.

Dette forde at temp etter turbo er et parr 100 grader og en vannijeksjon dær vil føre til en voldsom ekspansjon og du får mindre luft inn i sylinderen. Etter intercooler med en temp 40-60 grader vill være mere tilpasset. (pga vannet vill ikke fordampe her)

 

Husk på at denne inretingen kan ikke kjøres konstant, bare til vannet har hentet ut den åverflødige temperaturen (energien) inne i sylindren.

Da er det ikke lengre tilstrekelig med varme til å fordampe vannet lengre.

 

Hvorfor gå 100 år tilbake i tid når det er hundrevis av andre løsninger som er så mye mye bedre enn vanninsprut!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en teoretiker av rang ser jeg...

Skriver jo nesten bare tull også.

 

"Tenningsbank forekommer når motoren tenner ett par grader før eller etter topp."

Dette er feil, det forekommer enten hvis tenningen skjer på et så tidlig tidspunkt før ØD at trykkøkningen blir for rask pga at stempelet fremdeles komprimerer blandingen, og derfor vil blandingen som ikke har antent ennå selvantenne. Eller så blir trykket for høyt av enten kompen alene eller ved hjelp av overladding. Flere faktorer spiller også inn.

 

Det du skriver om vanninnsprut er også heeeeelt på jorde, faktisk helt på feil jorde...

Impelleren tar ingen skade av å kjøre litt vann innpå før turbo, og hele poenget er jo at lufta skal være varm slik at vannet som fordamper stjeler energi fra den varme lufta... Denne metoden kan/bør derimot ikke brukes på biler med I/C fordi vannet kondenseres igjen i cooleren og vil føre til at store dråper danner seg som igjen kan virke i negativ retning som f.eks prob med tenning. Med I/C trengs en egen dyse som forstøver vannet

"Innretningen" kan også kjøres konstant, for varme er det plenty tilgang på. Faktisk hver eneste gang pluggen tenner!

Har kjørt med vannsprut selv i flere år uten problem.

 

Synes det er litt snodig at du skriver at sånn og sånn er det, basta! når det stort sett er bare svada du skriver.

Anbefaler deg å sjekke opp litt bedre kunnskapskildene dine før du attaler deg, for du har garantert ikke prøvd noe av dette selv...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjoent hvorfor tenningen paavirker dette med banking, men hvis gnisten faktisk kommer foer oevre doedpunkt kan jeg se at det har en betydning!

 

Opplever banking rett som det er paa min bil, enten hvis jeg av en eller annen grunn maa ta til takke med 95 oktan eller hvis jeg har kjoert motoren rolig lenge.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanninnsprøytning i forbrenningskammer er for å kjøle ned eksostempraturen. Men har du ikke korrekt megde for du slag, og det vil til slutt slå sundt stempelet.

Visst du bruker korrekt mengde vann før turbo skal vel ikke impelleren gå til helvete?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår