Øyvind Ryeng Skrevet Desember 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2004 Originally posted by ElCamino Vanninnsprøytning i forbrenningskammer er for å kjøle ned eksostempraturen. Men har du ikke korrekt megde for du slag, og det vil til slutt slå sundt stempelet. Visst du bruker korrekt mengde vann før turbo skal vel ikke impelleren gå til helvete? Egentlig er det ikke direkte for å kjøle ned eksostemperaturen i seg selv, men som Larsern sier, for å senke temperaturen i forbrenningskammeret, igjen for å holde bankemonsteret unna. Men jeg kan godt tenke meg at eksostemperaturen går ned som en følge av dette. Nå er det vel ikke aktuelt å rette en hageslange inn i innløpet på turboen, men ei lita dyse som finforstøver vannet under høyt trykk. Dette er igjen, som Larseren sier, egentlig uaktuelt siden man i disse dager bruker intercoolere. Men likevel, effekten av å sprute inn vanntåke (mellom IC og gasspjeld) er ypperlig medisin for å senke temperaturene i både innsug, kanalene i toppen, ventilen (e), forbrenningskammeret og stemplet. Lavere temperatur disse stedene i en motor er svært fordelaktige og burde etterstreves. Kombinér gjerne vanninnsprøytningssystemet med methanol for ekstra kjøling, og effekt i seg selv (siden methanol i høyeste grad er brennbart). Husk bare å mappe for dette, da methanol blant annet brenner med en annen hastighet enn vanlig handelsbensin, samt kjøler noe sinnsykt. En siste sak; man skiller mellom pre-ignition (når blandinga antennes av et hotspot mens stemplet kommer opp) og detonasjon (når blandinga antennes flere steder idét tennpluggen fyrer). Effekten av detonasjon er ikke så altødeleggende som pre-igntion, men den ukontrollerte forbrenningen som oppstår som følge av dette klarer likevel å lage høye nok forbrenningstrykk til at man knuser ringlandene og/eller mister en råde. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet Desember 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2004 Originally posted by Larsern Gnisten kommer alltid før ØD. ;) Om det ikke er noe galt ihvertfall.. Hadde bilen min i "limp-home" mode for en stund siden og da stilte ECU'en tenninga i -7 grader fortenning, dvs ettertenning. Sprøtt å kjøre da, motoren lada 1 bar bare jeg var nær gassen :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2004 Originally posted by Mr Deej Sprøtt å kjøre da, motoren lada 1 bar bare jeg var nær gassen :rolleyes: Ja, det er jo etter dette prinsippet responssystemer opererer. Senere forbrenning - mere energi går ut i eksosen (og rett inn i turboen). Hondafolket er glade i dette; det har blitt spesielt populært siden "alle" Hondaer allerede *har* denne funksjonen implementert i sine innsprøytningshjerner. Man må bare "låse den opp" med Hondata/chipping for å programmere dette, og da er hjernen "åpen" og tillater blant annet full omprogrammering av bensin/tenning/VTEC-crossover/Full throttle launch/Flatshift etc. etc. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Desember 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2004 hvis det er mye sot/kocks (eller hva fa** det heter) på ventilene kan denne soten bli så varm at den er rødglødende osvosv.. da kan bensin/luftblandingen bli antent av dette før den egentlig skal antennes, ergo tenningsbank. man bruker vanninnsprut bl.a. for å forhindre dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Desember 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2004 Originally posted by greddyspeed vann-innsprøytning er for å øke komp. (væsker kan ikke komprimeres) Nei... Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet Desember 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2004 ikke svar når dere ikke kan noe men prøver å tenke dere frem til ting på egenhånd. threaden er nå 50% feilinfo :| Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Desember 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2004 Jeg følger min ostore lærebok i faget mitt. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.