Gå til innhold

tenningsbank

Ranger emnet


Peet

Anbefalte innlegg

Originally posted by ElCamino

Vanninnsprøytning i forbrenningskammer er for å kjøle ned eksostempraturen. Men har du ikke korrekt megde for du slag, og det vil til slutt slå sundt stempelet.

Visst du bruker korrekt mengde vann før turbo skal vel ikke impelleren gå til helvete?

Egentlig er det ikke direkte for å kjøle ned eksostemperaturen i seg selv, men som Larsern sier, for å senke temperaturen i forbrenningskammeret, igjen for å holde bankemonsteret unna. Men jeg kan godt tenke meg at eksostemperaturen går ned som en følge av dette.

 

Nå er det vel ikke aktuelt å rette en hageslange inn i innløpet på turboen, men ei lita dyse som finforstøver vannet under høyt trykk. Dette er igjen, som Larseren sier, egentlig uaktuelt siden man i disse dager bruker intercoolere. Men likevel, effekten av å sprute inn vanntåke (mellom IC og gasspjeld) er ypperlig medisin for å senke temperaturene i både innsug, kanalene i toppen, ventilen (e), forbrenningskammeret og stemplet. Lavere temperatur disse stedene i en motor er svært fordelaktige og burde etterstreves. Kombinér gjerne vanninnsprøytningssystemet med methanol for ekstra kjøling, og effekt i seg selv (siden methanol i høyeste grad er brennbart). Husk bare å mappe for dette, da methanol blant annet brenner med en annen hastighet enn vanlig handelsbensin, samt kjøler noe sinnsykt.

 

En siste sak; man skiller mellom pre-ignition (når blandinga antennes av et hotspot mens stemplet kommer opp) og detonasjon (når blandinga antennes flere steder idét tennpluggen fyrer). Effekten av detonasjon er ikke så altødeleggende som pre-igntion, men den ukontrollerte forbrenningen som oppstår som følge av dette klarer likevel å lage høye nok forbrenningstrykk til at man knuser ringlandene og/eller mister en råde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr Deej

Sprøtt å kjøre da, motoren lada 1 bar bare jeg var nær gassen :rolleyes:

Ja, det er jo etter dette prinsippet responssystemer opererer. Senere forbrenning - mere energi går ut i eksosen (og rett inn i turboen). Hondafolket er glade i dette; det har blitt spesielt populært siden "alle" Hondaer allerede *har* denne funksjonen implementert i sine innsprøytningshjerner. Man må bare "låse den opp" med Hondata/chipping for å programmere dette, og da er hjernen "åpen" og tillater blant annet full omprogrammering av bensin/tenning/VTEC-crossover/Full throttle launch/Flatshift etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår